Hoe werkt elektrisch rijden nou echt? Hoe gedragen elektrische auto’s  zich in de praktijk? Waar kun je opladen en hoe doe je dat? Moet je nou echt zoveel plannen, en kom je uiteindelijk nou zoveel later aan op je bestemming? En wat zijn de verschillen tussen de diverse merken auto's?

Om het antwoord te krijgen op al die vragen  bedachten we de E-xpeditie.nl Mobiliteitstest: ’s ochtends vertrekken we van ons kantoor in Deventer en rijden via de A1 naar Amsterdam. Daar draaien we via de A9 de A2 op: richting Eindhoven. Vlak voor Eindhoven pakken we de A50 en via de A12, A50 en A1 rijden wij weer terug naar ons kantoor in Deventer.
 

ElektriciTijdsrit®

We proberen die afstand van 320 kilometer zo snel mogelijk af te leggen. De tijd die nodig is, zegt iets over de bruikbaarheid van de auto.
 
 
Daarnaast beoordelen we de auto op de volgende punten:
 

Prestaties

Is de auto voldoende gemotoriseerd om er lekker vlot mee te rijden? Heeft de auto ook op de snelweg nog trekkracht? 
 

Actieradius

Hoever kom je met de auto bij normaal gebruik? 
 

Laden

Hoe gaat de auto om met verschillende laadsnelheden? En kan ie snelladen? 
 

Rijgedrag

Een stadsauto gedraagt zich anders dan een reisauto. Past het rijgedrag van de auto bij zijn opzet? 
 

Bruikbaarheid

Is er voldoende ruimte voor passagiers en bagage? Heeft de auto nog verborgen ongemakken waarvan je verzucht ’had ik dat maar geweten toen ik hem kocht?’.
 

Informatievoorziening

Elektrisch rijden is daadwerkelijk anders dan op fossiele brandstoffen rijden. Logistiek moet je met meer zaken rekening houden. Is het navigatiesysteem gekoppeld aan het batterijmanagement systeem? Word je als berijder goed op de hoogte gehouden van de toestand van de accu?
 

Prijs

Staat de prijs in verhouding tot wat de auto biedt? Hoe verhoudt de prijs zich tot zijn elektrische en ‘fossiele’ concurrenten?
 

E-Index

Bovenstaande gegevens resulteren in de zogenaamde E-Index. Zo zie je in één oogopslag hoe auto’s zich tot elkaar verhouden. 
 
 

Bereid je goed voor!

Ga je een elektrische auto kopen? Lees dan eerst onze testverslagen!
 

Testverslagen

  1. Renault Zoe 22 kWh – 5:01
  2. Nissan Leaf 30 kWh – 5:20
  3. Mercedes B Klasse 28 kWh – 8:58
  4. BMW i3 - 4:31
  5. Kia Soul EV - 4:52
  6. Hyundai Ioniq - 4:20
  7. Opel Ampera-e - 3:20