Eerst zien dan geloven; het resultaat

In mijn eerste blog schreef ik dat ik eind juli het genoegen had om mijn nieuwe BMW i3 in ontvangst te nemen. Het is de eerste i3 in Nederland met de sinds 1 juli in productie genomen tweede generatie accupakket van 33kWh. Ik heb een maand dagelijks mijn laadsessies en gereden kilometers bijgehouden. En dus is het de hoogste tijd om het resultaat te delen.
 

Wat was de vraag ook alweer?

Maakt BMW de beloftes waarmee zij adverteert op haar website ook daadwerkelijk waar: 200 kilometer zonder opladen (nuttige actieradius noemt BMW dit) en snelladen van 0 naar 80% in maximaal 40 minuten? Het antwoord is volmondig ja en meer!
 
De feiten
-          In totaal heb ik volgens het display van BMW 3.237 km gereden;
-          In werkelijkheid heb ik 3.075 km gereden;
-          Het gros van de kilometers heb ik in Eco Pro modus gereden en alle maximum snelheden op provinciale- en snelwegen (80 - 100 – 130) daadwerkelijk gereden;
-          De maand was relatief warm, dus maximaal actieradius maar ook veel airco;
-          In 31 minuten van 9 naar 80% geladen.
 
excel overzicht

Mijn conclusies

-          In een warme maand (boven de 15 graden) maakt BMW haar beloftes waar;
-          De aangeboden actieradius op het display is daadwerkelijk de nuttige/werkelijke actieradius;
-          Je bereikt aanzienlijk meer actieradius als je constant rijdt en op binnenwegen in Eco Pro+ modus rijdt;
-          Snelladen duurt niet langer;
 
actieradius

Fastned heeft de laadcurve geanalyseerd

Wat opvalt is dat gedurende enige tijd ‘slechts’ 120A gevraagd wordt in plaats van de maximale  125A. Zowel FastNed als BMW hebben hier (nog) geen verklaring voor. Het laden gaat verder op volle snelheid tot 82% en daarna zakt de snelheid snel terug.
overzicht
 

Mijn oudere broertje is jaloers

Vanmiddag stond een vergelijkbare witte i3 naast mij te laden bij Fastned Bloemheuvel. Ik vertelde vol enthousiasme over mijn eerste maand ervaring met het grotere accupakket. De berijder van de andere i3 was zichtbaar blij voor mij, maar verlangde direct ook naar een upgrade van zijn accupakket. Zeker nu de koudere maanden er weer aankomen. De i3 genius van Ekris Utrecht liet weten dat dit mogelijk gemaakt wordt. De vraag is alleen nog wanneer …
 
fastned
Genieten
Ik was al blij met de actieradius die de nieuwe i3 mij biedt. Maar nu ik zelf geconstateerd heb dat ik kan rekenen op deze vrijheid zit ik ook volkomen ontspannen achter het stuur. Dat, in combinatie met het nog steeds groeiende netwerk aan snelladers, maakt elektrisch rijden inmiddels al bijna net zo gewoon als het rijden in een ‘ouderwetse’ wagen op fossiele brandstof ..
In de winter ga ik wederom een maand mijn laadsessies en gereden kilometers bijhouden. Maar tot die tijd ga ik van mijn i3 genieten. Daarover meer in een volgende Blog.
 
Meer over Ed de Rochemont :
EV-rijder sinds pakjesavond 2014.
Een pionier en inmiddels ervaringsdeskundige met een mening, visie en missie: laten zien dat je met een volledig elektrische auto in Nederland ook zakelijk 35.000 kilometer per jaar kunt rijden, als je bereid bent een andere mindset en rij- en werkstijl aan te nemen. 
up
0 users have voted.

No comments