Interview Pieter Ramaekers - deel I

Mark Pecqueur interviewt Pieter Ramaekers

Pieter Ramaekers is vice-president of Engineering & Project Management Asia bij Ricardo (China). Hij genoot zijn opleiding bij Thomas More (België) als één van mijn studenten. Natuurlijk zoek ik hem op tijdens een studiereis naar China. Een interview in drie delen. Deel I – hoe maak je zó snel carriere?

HOE HEB JIJ ZO SNEL CARRIÈRE KUNNEN MAKEN NA JE AFSTUDEREN?

Ondertussen heb ik een carrière van 10 jaar gemaakt. Mijn eerste job was aan de Karel De Grote Hogeschool, daar was ik junior researcher, en werkte ik aan Autosar. Dat toen nog in zijn beginschoenen stond. Daar mocht ik al van het internationale proeven, want ik mocht als jonge gast al enkele keren naar Duitsland reizen, waar ze met Autosar al veel verder stonden.

Daarna, ongeveer 1.5 jaar later, heb ik een tijdje bij Flanders Drive in Lommel gewerkt. Daar was ik junior engineer voor NEV’s (New Energy Vehicles). Op dat moment, stond dat nog heel vroeg in de markt voor elektrische voertuigen, Tesla had toen nog maar net zijn Lotus platform EV gelanceerd. Ik heb toen gewerkt aan projecten als elektrische trucs, elektrische cart. De key point die ik onthouden heb van mijn tijd bij Flanders Drive is, dat je moet focussen op een markt die pas opstart. Als je in een markt terecht komt die al helemaal bloeit, dan is er al veel engineering gedaan, en kan je je niet uniek voor zetten.

Daarna ben ik FEV begonnen, wat eigenlijk een concurrent is van de Ricardo waar ik nu werk. In onze markt zijn we eigenlijk met Ricardo, dat is Brits. Dan is er FEV, Duits in Aken, net over de grens. En EVL in Oostenrijk. Dat zijn de 3 grote. Bij FEV kreeg ik de vraag om bij BMW prototypes te bouwen in München en uiteraard was het antwoord ja ja en ja. Toen ben ik voor aantal jaren naar München vertrokken en daar heb ik echt leren in de voorontwikkeling R&D prototypes te bouwen van de technologieën. En elk jaar, van dat departement moesten we eigenlijk 4 of 5 prototypes bouwen en dan op het circuit laten rijden. En dan uitleggen waarom de prototypes die we demonstreerden, ook echt de technologie ging worden van de toekomst. Voorbeelden zijn: volledig elektrisch, parallel hybride, mild hybride, cng, EHVC fuel cells, high pressure fuel injection (dat is een extra klep op de verbrandingsmotor waar je 13 bar lucht in pompt), water injectie, etc.

Daar is de key message, die ik wil meegeven naar jonge starters op de arbeidsmarkt automotive: probeer te werken voor een top OEM waar je echt op een top departement kan werken. Probeer in je vroege carrière ergens te gaan werken waar het departement chic staat op je CV en waar je mee deel bent van iets wat de markt in gaat.

Daarna wou ik een project gaan leiden, en niet enkel engineer zijn. Daarna ben ik projectleider mogen worden bij Renault te Parijs, bij de R&D. De job was een team te bouwen in de hybride wereld. Daar was mijn eerste ervaring multicultureel, multi disciplineel en ook al een beetje business.

Uit mijn tijd bij Toyota heb ik onthouden: focus op leiderschapskwaliteiten en project delivery.

Daarna kreeg ik een aanbod uit Azië. Eerst was ik hier projectleider van controls en software en simulatie van NEV’s.

Ik bleef dus op de golf van NEV’s.

Anderhalf jaar geleden ben ik gepromoveerd tot de positie waar ik nu in zit en waar ik nu focus op het business gedeelte van de business: winnen van projecten, profit, cost, cash in, dus winsten maken.

2 maanden geleden ben ik nogmaals gepromoveerd tot program delivery overall, dus nu leid ik echt de projectmanagers en engineers, iedereen die betrokken is bij het afleveren van onze projecten op de Aziatisch markt.

“Hier in China is het ‘full trottle”. De development time hier, is gedeeld door 4 in vergelijking met Europa. Hier moet je echt wel in focus gaan, en alles is hier resultaat resultaat resultaat. En ik denk dat hier in China elk merk, elke jaar nieuwe types invoert want anders zijn ze niet meer competitief. In Europa is de cycle time ongeveer 4 jaar per model, dus dat is wel een groot verschil, met hier in China.”

HEB JE GOEDE RAAD VOOR STARTERS IN AUTOMOTIVE?

Hard werken, daar geloof ik in, brengt je vooruit, focus met een long term vision op je toekomst, heb doorzettingsvermogen, want anders gaat het niet gebeuren. En EQ is super belangrijk, zeker in de engineering! Als je wil groeien in je carrière, EQ gebruiken en in het moment stappen.

Een voorbeeld:

Bij BMW in Aken, had ik 6 maanden om Duits te leren, anders zouden ze mij terugsturen, en kon ik daar niet blijven. Ik ben begonnen met lessen, maar dat ging niet snel genoeg, gewoon klik gemaakt en Duits beginnen spreken en schrijven. Je moet het gewoon doen, en eraan beginnen. Aanpassen. Dat was zwaar, veel nieuwe technologie leren en ook nog eens de taal…

Bij Ricardo zijn we internationaal. Hier verwachten ze in mijn positie niet dat ik Chinees spreek.

Extra om mijn carrière extra te boosten heb ik een executive MBA bijgedaan. Te Shanghai. Dat heeft geholpen om het technische wat aan de kant te zetten, en meer sales, profit en costs te leren, dit extra bij het engineering. Dit is echt wel nodig als je wil doorgroeien in de business van een bedrijf. De MBA training heb ik louter gedaan om mijn oogkleppen te openen en zelfs af te zetten.

Daarna heb ik ook nog een opleiding online gevolgd rond self driving cars bij Udacity. Dat is TOP, echt top, geen andere woorden voor, zo goed. En eigenlijk super goedkoop voor wat je krijgt. Het is video-class, de content is super goed en het platform is geweldig. En je zit in een community en duizenden mensen op zelfde moment volgende de cursus. De volgende cursus is self flying cars.

Categorie

Over de auteur

Mark Pecqueur

Keynote speaker & hydrogen advocate:

"There is no energy problem: use as much energy as you want and enjoy life."

LinkedInhomepage