Elektrisch rijden: laadtijd = werktijd!

Ongeveer 30.000 zakelijke kilometers per jaar met een 100% elektrische i3 met een actieradius van maximaal 150km op een 80% volle accu, waarbij maximaal 30 minuten laadtijd nodig is om 80% geladen te hebben… Dat betekent in de ogen van een werkgever dus 100 laaduren, of te wel 2,5 week per jaar dat een werknemer met een 100% elektrische i3 aan de snellader staat. Ineffectieve uren hoor ik de meeste werkgevers zeggen en dus alle reden om vooral 100% elektrisch rijden niet te stimuleren als onderdeel van het lease beleid. Met deze vierde blog wil ik graag mijn praktijkervaring delen om vooral de effectieve kant van laadtijd te belichten. Aan jou om je mening daar wel of niet op aan te passen!

Wat doet de gemiddelde automobilist tijdens een tankbeurt?

Tel even mee: in de winterse kou aan de pomp staan tanken, naar binnen lopen om aan te sluiten in de rij voor het afrekenen, nog even naar het toilet, koffie tappen, broodje, rolletje snoep omdat het er zo verleidelijk bij ligt in de schappen voor de kassa en nog wat boodschapjes voor thuis… Ongemerkt neemt het al snel 10 tot 15 minuten in beslag. Eens?

Wat gebeurt er tijdens een snellaadsessie met een i3 bij een Fastned-station?

In ruim 99% van de gevallen is er een laadpaal beschikbaar als je aan komt rijden. Je zet de accu uit, drukt op de optie om de auto te klimatiseren, waardoor het in de auto aangenaam warm blijft tijdens het laden, steekt de stekker in de auto en start met de app de laadsessie.

Na maximaal 30 minuten is de accu 80% geladen, stop je de sessie via de app en vervolg je je reis.

Maar wat kun je in de 30 minuten allemaal doen?

Uiteraard kun je net als bij een fossiele brandstof tankbeurt naar het benzinestation lopen voor een kop koffie, lunch, toiletbezoek of boodschapje. Een EV-rijder heeft echter veelal een andere mindset. Zeker bij 30.000 zakelijke kilometers moet je je ritten van te voren goed plannen. Zeker zolang er nog geen dekkend landelijk netwerk van snellaadvoorzieningen langs de snelweg is. Daarnaast liggen de snellaadstations niet altijd direct naast de benzinestations en nodigt dat dus niet uit. Een mooie reden dan ook om de verleidingen van te veel koffie, snacks en andere ongezonde lekkernijen te weerstaan en de laadtijd op een andere manier te benutten.

Wat doe ik in de meeste gevallen tijdens het laden?

Zodra de stekker is geplaatst neem ik plaats op de bijrijdersstoel. Simpelweg omdat ik dan geen last heb van het stuur en dus meer ruimte om mijn laptop open te klappen.

De klimatisering van de i3 zorgt voor een behaaglijke temperatuur in de auto en als ik mezelf echt wil verwennen zet ik de stoelverwarming gewoon extra aan. Ik sta toch aan de paal, dus extra actieradius kost het niet...

Kantoor in de auto. Heerlijk toch?

Fastned stations zijn voorzien van goede wifi-faciliteiten. Dus binnen 1 minuut zijn zowel mijn smartphone als laptop in de lucht en kan ik aan het werk. Mail, telefoontjes, webcalls, bezoekverslagen en acties aanmaken in Salesforce, offertes uitwerken, Social Media, etc.

Zorg dat je wat te eten en drinken mee hebt in de auto en je hebt de 30 minuten laadtijd (of langer als je toch lekker bezig bent) maximaal effectief benut!

Laadtijd brengt vitaliteit. En netwerkgelegenheid!

En dan hebben we het nog niet eens gehad over de bijdrage aan een gezonde levensstijl. Ja, dan klopt het dat je beter een rondje kan gaan lopen in plaats van 30 minuten in de auto te blijven zitten. Maar wat ik bedoel is dat het tussentijds laden en werken de concentratie op de weg ten goede komt. Het bellen en stiekem toch whatsappen, facebooken, twitteren en instagrammen bij stilstand is veiliger dan tijdens het autorijden. En mocht er toevallig nog een tweede EV-rijder staan te laden, dan is mijn ervaring dat je snel een praatje met elkaar maakt en met een nieuw visitekaartje op zak en een leuk gesprek over de actieradius van elkaars auto ook kort zakelijk kennis met elkaar gemaakt hebt. Al meerdere malen heeft mij dat leuke vervolgafspraken opgeleverd met mensen die op hun manier een steentje bij proberen te dragen aan een duurzamere samenleving.

Mijn conclusie

Sinds ik een 100% elektrische BMWi3 ben gaan rijden, in januari 2015, zijn mijn werkdagen efficiënter gepland en ben ik niet alleen effectiever, maar ook relaxter jaarlijks 30.000 km zakelijk onderweg. En laten we eerlijk zijn: je bent wellicht door het laden op een werkdag langer onderweg, maar alles wat je tijdens het laden aan werk gedaan hebt, hoef je ’s avonds niet meer te doen. Zodra ik thuiskom, begint direct mijn quality privétijd... Ik raad het iedereen aan!

Ed de Rochemont is EV-rijder sinds 2014. Hij is een pionier en inmiddels ervaringsdeskundige met een mening, visie en missie: laten zien dat je met een volledig elektrische auto in Nederland ook zakelijk 35.000 kilometer per jaar kunt rijden. Als je maar bereid bent een andere mindset en rij- en werkstijl aan te nemen.

up
0 users have voted.
laadtijd

No comments