‘Elektrische auto moet niet de nieuwe melkkoe worden’

Sjaak Verweij, directeur van Verweij Verzekeringen uit Zwijndrecht, verruilde twee jaar geleden zijn Range Rover Sport –bijna het spreekwoordelijke boegbeeld van benzine slurpende brandstofauto’s- voor een elektrische BMW i3. Duurzaam rijden stond al op zijn verlanglijstje sinds hij met zijn verzekeringsbedrijf regelmatig evenementen voor zijn relaties organiseerde waarbij duurzaamheid centraal stond. Overigens samen met Maarten van Biezen van Natuur & Milieu, waarmee hij bevriend is. “Vanuit milieuperspectief is elektrisch rijden de toekomst. Voorwaarde is wel dat elektrisch rijden betaalbaar blijft, en dat dat straks niet gewoon de nieuwe melkkoe van de overheid en andere belanghebbenden wordt. Maar ik ben optimistisch.” Toch ziet Sjaak momenteel ook wel wat hobbels. “Wat ik storend vind? Dat mensen hun elektrische auto aan de laadpaal zetten en hem dan gewoon laten staan.”

Hoe ben je bij zo’n ‘ruil’ gekomen?

“De Range Rover had ik privé, maar ik heb een verzekeringsbedrijf en besloot op een gegeven moment zakelijk te gaan rijden. Zo’n Range Rover privé rijden is welbeschouwd een relatief dure hobby. Dat was een goed moment om naar een nieuwe auto te gaan kijken, en ik wilde graag elektrisch gaan rijden. Als vader van jonge kinderen vind ik het milieuaspect belangrijk, terwijl ik tegelijkertijd ook een auto nodig heb die voldoet aan de eisen die een gezin stelt aan een auto.”

En waarom koos je voor de BMW?

“Ik was door BMW uitgenodigd voor een evenement, en daar maakte ik kennis met de i3. Zelf heb ik met mijn bedrijf ook evenementen georganiseerd rond verschillende merken en typen elektrische auto’s, en de BMW is voor mij ideaal. Ik heb ook wel gekeken naar andere merken, en uiteraard ook naar een Tesla, maar daar pas ik met mijn 1 meter 98 eigenlijk niet zo goed in. In de i3 heb ik echt volop de ruimte. En het rijdt supercomfortabel. De BMW biedt mij dus verschillende voordelen.”

Zijn er ook nadelen?

“Nou ja, die beperkte actieradius is nog wel een nadeel. Ik zeg ‘nog’, want natuurlijk komen de nieuwste modellen al een stuk verder dan de vorige generatie.  Mijn i3 rijdt in principe maar 150 kilometer op een volle accu. Toen ik hem net had vond ik wel lastig, maar intussen zijn er zóveel oplaadpunten dat je makkelijk overal terecht kunt om op te laden. Ik verwacht dat op alle benzinestations standaard snelladers komen. Tenminste; dat lijkt me wel een voorwaarde om elektrisch rijden makkelijker en efficiënter te maken.”

Heb jij een oplaadabonnement?

“Ja, ik heb zo’n kaart van BMW waarmee ik overal terecht kan. Daarnaast heb ik de laadapp van Fastned. Vooral die laatste bevalt me goed, omdat je bij de oplaadstations van Fastned meestal wel plaats hebt.  Bovendien zijn de chauffeurs er altijd bij, dus je staat nooit voor een paal die bezet is en blijft. Dat ervaar ik momenteel wél als een nadeel. Wanneer je bij laadpalen komt bij bijvoorbeeld een hotel of in de openbare ruimte, dan zijn ze soms bezet en dan blijven ze dat ook. De chauffeurs zijn er niet bij, dus je weet ook niet wanneer de oplader vrij komt. Misschien is een innovatieve app zoals Social Charging inderdaad wel een uitkomst.”

Wat wordt de rol van verzekeringen?

“De verzekeringsaspecten van elektrisch rijden, en dan met name van zelfrijdende voertuigen, wordt uiteraard heel interessant. Waar ligt de aansprakelijkheid? Zo lang een voertuig is voorzien van een  kentekenbewijs dat op naam staat is er een juridische aansprakelijkheid. Dat wordt anders wanneer de auto –of liever gezegd: het voertuig- geen particulier bezit is. Dan kom je eerder in een sfeer van productaansprakelijkheid terecht. Uiteindelijk zal de rechter zich over dergelijke issues moeten uitspreken en zal er nieuwe wetgeving moeten worden ontworpen.” 

En de rol van de overheid nu?

“De overheid stimuleert elektrisch rijden natuurlijk nog wel met een lage bijtelling, en dat is belangrijk om mensen in elk geval kennis te laten maken met elektrisch rijden. Maar dan wel vollédig elektrisch. Niet die PHEV’s die helemaal niet elektrisch worden gebruikt, maar alleen fiscaal voordelig zijn. Elektrisch rijden moet aantrekkelijk zijn en blijven. Bijvoorbeeld met minder wegenbelasting. En door te zorgen dat de prijs van stroom straks niet het tienvoudige wordt, bij wijze van spreken.”

En hoe zie je de toekomst van mobiliteit?

“Ik denk zelf dat mobiliteit uiteindelijk helemaal elektrisch wordt. In alle opzichten beter voor mens en milieu. In waterstof geloof ik trouwens niet zo; dat lijkt me gewoon gevaarlijk. Mijn kinderen zou ik niet in een waterstofauto zetten in elk geval. Maar goed, zoals altijd draait het gewoon om geld. Dus de meest aantrekkelijke technologie zal het worden. Dat wil zeggen: de technologie waar belanghebbenden het meest aan verdienen.”

Sjaak Verweij is eigenaar van Verweij Verzekeringen en rijdt een BMW i3. Foto: BMW Dubbelsteyn.

up
0 users have voted.

No comments