Gat in de markt

Tussen Tesla en de rest van de EV-markt zit een enorm gat. We zetten een aantal auto’s op een rijtje die dit gat zouden kunnen invullen.

Stoeien met data

Eén van de dingen die we hier op de redactie doen is data verzamelen en daar mee stoeien. Wij vroegen ons af  welk automerk nu de meeste value for money levert. Op een gegeven moment ontstond deze grafiek:

We lichten hem toe: we hebben van de meest verkochte EV’s de prijs, de actieradius en de batterijcapaciteit tegen elkaar uitgezet: de prijs op de horizontale as en de actieradius verticaal. De omvang van de bol geeft de onderlinge verhouding van de batterijcapaciteit weer.

NB De Tesla Model X hebben we buiten beschouwing gelaten omdat deze technisch gezien vergelijkbaar is met de Model S.

De Tesla Model S is een categorie apart (maar dat wisten we allemaal al). De S 60D gaat overigens zeer binnenkort van de markt. Tesla geeft aan dat klanten de voorkeur geven aan de S 75D. Feitelijk is dat dezelfde auto met dezelfde batterij. In de S 60D wordt softwarematig minder batterijcapaciteit mogelijk gemaakt.

De Renault ZOE R90 wijkt af van de trend in het segment met een prijs rond de €30.000. Wie een hoge actieradius wil in dit prijssegment moet bij Renault gaan shoppen.

De nieuwkomers – korte termijn

Zeer binnenkort komen de Opel Ampera-e, de Volkswagen eGolf en de Tesla Model 3 op de Nederlandse markt. We hebben deze auto’s op basis van de specificaties zoals we die nu kennen op de grafiek geplaatst.

De eerste conclusie: het wordt dringen in het segment rond de € 35.000. De Opel Ampera-e knokt met de Volkswagen e-Golf, de BMW i3, de Hyundai Ioniq en de Tesla Model 3. Het leuke is dat het totaal verschillende auto’s zijn. Er valt straks wat te kiezen op EV-gebied.

Wat brengt de toekomst – lange termijn

Wat opvalt is dat er een enorm gat bestaat tussen deze concurrenten en de Tesla Model S. Zelf verwachten we dat met name de Tesla Model 3 dit gat weet op te vullen met extra accessoires en grotere batterijpakketten.  Dit is echter het ‘traditionele’ segment van de premium brands als Audi, BMW, Mercedes en ook Jaguar en Porsche. Wat zit er in het vat?

  • Jaguar I-PACE – een familie SUV die in de tweede helft van 2018 verwacht wordt. De actieradius bedraagt volgens Jaguar 500 kilometer. De prijs is gissen, maar wij gaan ervan uit dat ie vergelijkbaar of hoger zal liggen dan de Tesla Model X.
  • BMW i5 – deze zou tussen i3 en i8 in komen.  Als het jaar van marktintroductie zingt 2021 rond. De vorm kan nog alle kanten uit, zoals we uit BMW Blog af kunnen leiden.
  • Porsche zal de Mission E hoogstwaarschijnlijk ook op Tesla Model S niveau in de markt zetten. ‘The future is now’ vermeldt de fraaie website en linkt vervolgens naar een persbericht uit 2015.
  • Mercedes Benz heeft de B-klasse op de markt. Feitelijk zit die al in het segment. Jammer dat die B niet kan snelladen. De Concept EQ ziet er goed uit. Hou in gedachten dat Mercedes Benz aandeelhouder van Tesla is.
  • Audi kondigt voor 2020 drie nieuwe batterij-auto’s aan, maar laat nog in het midden welke types. Als wij een gokje moeten wagen, dan denken wij dat Audi in dit gat duikt.

Bovenstaande analyse duidt erop dat deze merken de klassieke manier van een product life cycle-strategie volgen: hoog in de markt introduceren (met een topmodel) en daarmee de kleinere modellen financieren.

Wij denken dat voor de doorbraak van elektrisch rijden dat laatste segment de doorslag moet geven. Dan gaat het om auto’s in de prijsklasse van €10.000,- tot €30.000,- waarmee de massa moet worden bereikt. Het afgelopen jaar is er al veel gebeurt in de EV-markt. Laten we maar eens kijken wat 2017 allemaal brengt!

up
0 users have voted.
marktanalyse

No comments