Geslaagde beta-test ElektriciTijdrit

E-xpeditie.nl is in 2016 opgericht om de transitie naar elektrisch rijden te volgen. Wat we al snel concludeerden is dat elektrisch rijden vooral een gedragsverandering is. Op basis van de reactie vann de deelnemers aan de wereldrecordpoging elektrisch rijden bedachten we een app. Onlangs voerden we een test uit met de eerste versie.

Om stipt 08:15 uur verzamelden zich de deelnemers bij Herwers in Deventer (Hyundai en Nissan) en een team bij BMW Dusseldorp in Apeldoorn. Drie teams van twee man voor drie auto’s: een Hyundai Ioniq, een BMW i3 en een Nissan Leaf.

De Hyundai Ioniq werd bemensd door Nick en Dennis (de applicatie-ontwikkelaars), de BMW i3 door Yvonne en Maarten van Just4Future en de Nissan Leaf door Dick en Arjan. Voor veel mensen was het de eerste rijervaring met een EV.

Het spelletje

De uitdaging: wie rijdt in 48 uur de meeste kilometers? Dat is met elektrisch rijden best een ding: rijd je te snel, dan put je ook je accu te snel uit. Rij je te langzaam, dan maak je te weinig kilometers. Dat bleek (al weer) een heel interessant spelletje!

Om dat nog spannender te maken kun je elkaar online volgen (daar is die app voor) en kijken hoe de strijd zich ontwikkelt. Ook voor achterblijvers en fans is dat trouwens leuk.

Als spelregel geldt dat alle deelnemers zich aan de verkeersregels houden (waaronder de maximum snelheid). Die wordt van begin tot eind continu gemonitored, dus overtreders vallen direct door de mand.

Inzicht in gedrag

Zelf zat ik op de passagiersstoel in de Nissan. Ik had twee taken: het testen van de functionaliteit (werkt het zoals het moet) en het volgen van de wedstrijd. Chauffeur Dick had heel veel auto’s gereden, maar nog nooit elektrisch. Hij bleek tijdens de rit vooral heel erg nuchter onder zijn eigen prestaties in de Leaf. Bij de start in Deventer werd via de A1 en A50 koers gezet naar Groningen. Bij de start hadden we een bereik van 168 kilometer (op een volle batterij). Groningen was ongeveer 150 kilometer, dus dat zou theoretisch net moeten kunnen.

Maar eerst moest er met de Leaf nog iemand op ons kantoor worden afgezet. En in stadsverkeer leg je nooit zoveel kilometers af in dezelfde tijd als op de snelweg, waardoor team Nissan direct tegen een achterstand aanhikte.

Eenmaal op de snelweg werd rustig aan (ca 110 km/h) koers op Groningen gezet. Bij Heerde passeerden we team BMW dat bij Fastned al aan een laadstop bezig was (hun auto was helaas niet 100% vol bij de start). Team Hyundai koos voor een binnendoorroute. 80 km/h rijden is natuurlijk goed de restcapaciteit van je batterij, maar je maakt niet zoveel kilometers als op de snelweg. Kortom, na een uur rijden lag team Nissan net voor op team Hyundai!

Bij Zwolle geldt een lagere snelheid op de A28, waardoor Dick weer boompjes kon sparen in zijn Leaf. De Hyundai Ioniq was toen ook op de snelweg gearriveerd en koos een andere route waar ze 130 km/h konden rijden. Onze voorsprong slonk zienderogen. Ter hoogte van Fastned Hoogeveen besloten we de gok te wagen en zonder laadstop door te rijden naar Fastned Haren. De snelheid ging omlaag (100 à 105 km/h).

Boompjes

Gewapend met deze info plus zijn eigen nuchtere instelling toverde Dick boompje na boompje op het dashboard van de Leaf. Zo’n dertig kilometer voor Haren begon het display te knipperen en kregen we veiligheidswaarschuwingen van de Nissan: de batterij had minder dan 10% capaiteit. Nog even later vertoonde het display in plaats van cijfers enkel streepjes. We hadden dus ook geen ‘stuurinformatie’ meer om te bepalen of we onze snelheid aan moesten passen. Daar zijn andere merken minder paternalistisch in. In een Tesla zie je het zelfs als je een negatief bereik hebt (dan rij je feitelijk op de reservecapaciteit die so wie so aanwezig is). In de Mercedes B-klasse is er zelfs een aparte meter voor!

Toen Dick de Nissan bij Fastned Haren neerzette had hij 152 kilometer gereden en bijna vier volledige boompjes op het display. Ik ben benieuwd of er Nissan Leaf-rijders zijn die dit vierde boompje compleet hebben gespaard. Bewijs (in de vorm van een foto) mag je op www.facebook.com/eexpeditie posten!

Verandering van strategie

Intussen had die Hyundai zijn laadstop al achter zich en was ook de BMW i3 flink meters aan het maken. En dan duurt laden best lang. Wij sloegen aan het rekenen: het liefst hadden we een mooi lusje van Groningen naar Drachten en dan omlaag naar Zwolle en Deventer gereden. Maar daarvoor waren we inmiddels aan de verkeerde kant van de snelweg beland (Fastned Haren is aan de westkant van de A28) . Gezien de tijd besloten we de strategie aan te passen: met 130 richting Hoogeveen en dan bij Fastned Panjerd nog een klein beetje opladen.

De kilometers vlogen zo voorbij, en de resterende accucapaciteit deed dat ook. 130 km/h met een Leaf rijden is op zich reuze comfortabel, maar voor dit spelletje dus geen juiste strategie. In Panjerd moest er (te) lang worden bijgeladen.

Lichte paniek

Vlak voor we Panjerd naderden constateerden we dat we inliepen op de Hyundai. Sterker nog: de Hyundai stond al een tijdje stil. Toen kreeg ik een telefoontje van Team Hyundai: ‘we hebben een probleem... het is nog 40 kilometer naar de volgende Fastned en we hebben nog 35 km in de batterij…’. Het bleek dat Team Hyundai dezelfde strategie volgde en ook 130 km/h aanhield. De oplossing was simpel: Eco-modus aan en met 95 km/h doorrijden. Het laadstation bleek vervolgens dichterbij dan ze dachten.

Fun

Een half uur later dan gepland arriveerden de teams weer in Deventer. Bij een heerlijke lunch kon ieder zijn ei kwijt. Met name voor degenen die nog nooit met een EV gereden hadden, was dit een interessante kennismaking. Door de opzet werden de deelnemers zich ook heel erg bewust van de invloed van hun rijgedrag op hun energieverbruik.

Geslaagde Beta!

De beta-test is in meerdere opzichten geslaagd. De opzet van het concept bleef fier overeind: het is voor de deelnemers een ontzettend spannend spelletje. De app geeft de navigators inzicht in de positie en actuele rijsnelheid van de andere deelnemers. Daarmee zegt het ook iets over de strategie van de andere teams. Maar het blijkt ook heel interessant als masterclass elektrisch rijden. Maar liefst drie deelnemers hebben bij deze test hun eerste EV-ervaring opgedaan. En het is ze duidelijk geworden dat sneller rijden niet altijd eerder aankomen betekent…

 

up
0 users have voted.

No comments