'Ik kan geen reden verzinnen om niet elektrisch te rijden'

'Ik kan geen reden verzinnen om niet elektrisch te rijden'

Tijdens de netwerktour van HansaGreenTour naar Oostenrijk doet business consultant Arjan van Pelt mee met een splinternieuwe Hyundai IONIQ Electric. Gaat hem dat lukken? Een persoonlijk verslag.

arjan van pelt'De bedoeling is om dit in 1 dag te doen. Ook al geeft het dashboard bij volgeladen toestand een actieradius aan van 170km, als ervaren elektrisch rijder ga ik deze uitdaging graag aan. Maar gaat het lukken? De auto is anders dan ik gewend ben van de meeste andere elektrische auto’s. Hij ziet er uit als een ‘normale’ auto. Aan de buitenkant kan ik niet afleiden dat dit de elektrische variant is van de IONIQ, behalve door de dichte voorgrille. Maar verder geen apart elektrisch embleem. Van binnen ziet de IONIQ er keurig uit. Overzichtelijke indeling, elektrisch verstelbare leren stoelen met verwarming, sportief gevormd stuur met bediening. Deze Premium uitvoering is verder uitgerust met veel technische snufjes als adaptieve cruisecontrol, lane departure warning, lane keeping assist (LKAS), blinde hoek detectie (BSD) en uiteraard digitale radio. Alles wat je maar wensen kunt, voor een heerlijke stukje cruisen. 

Gewapend met laadpassen

Vanuit mijn woonplaats Rotterdam vertrek ik met een voorverwarmd interieur richting de snellader van Fastned om volgeladen Duitsland in te kunnen rijden. Handig dat je via het gratis wifi-netwerk van Fastned nog even de laatste weerberichten kunt checken. De komende dagen blijft het weer tussen de 00 en 100 Celsius. Geen winterse vooruitzichten, de zomerbanden volstaan prima. Gewapend met de nodige laadpassen en apps om laadstations te kunnen vinden, vertrek ik met een behoudend laadschema richting de eerstvolgende snellader, bij Aldi in Duisburg.  

Vanwege files bij Keulen loop ik vertraging op, maar dat mag de pret verder niet drukken. De auto staat in de eco-modus en de technische voorzieningen werken prima. Met de actieradius gaat het ook de goede kant op. Rustig met de cruisecontrol 95 rijden levert een verbruik van iets boven 13kwh/100km op. De accu blijft nog bijna voor de helft gevuld. De andere helft tanken we vol met zonnestroom van Aldi. 

Vertrouwen in actieradius

Via een snellader bij Mainz Wiesbaden rijd ik verder naar Stuttgart. Dat doe ik niet zomaar. Daar wacht 1 van de 2 100kw laders die in Duitsland rijk is. Gezien het vertrouwen in de actieradius van de IONIQ Electric durf ik de etappe van zo’n 180km wel aan. Ik wil natuurlijk wel met een lege batterij aankomen bij zo’n nieuwe generatie snellader. Dan zien we pas echt goed wat dat voor een effect heeft. Bij een bereik van zo’n 23km komen er meldingen op het dashboard dat het verstandig is een laadpunt te gaan zoeken. We komen bij het Fraunhofer Institut aan met een SOC van 6%. We melden ons even en worden dan door gelaten.  

De Ionic Electric is de eerste auto die via een CCS snellader tot 100kw kan laden. CCS staat voor Combined Charching System, het door de Duitse auto-industrie tot Europese standaard verheven snellaad-protocol. Vol spanning start ik de laadsessie en in no-time staat de auto ruim 63kW te laden. Ongelooflijk om te zien hoe snel dat gaat. Door het maken van de foto’s en een praatje met voorbijgangers, heb ik niet eens de tijd om koffie te halen. De auto is namelijk snel tot 94% volgeladen. Ongekend dat de Hyundai ongeveer met 500km/uur kan laden. Wat een feest! 

Meer dan tevreden

Vanaf Stuttgart rijd ik richting het zuiden van München, naar een locatie van Aldi Süd. Die alleen tijdens winkeluren bereikbaar is. Voor de zekerheid rij ik door naar de Mies van der Rohe Strasse.  Dat is een behoorlijk stuk noordelijker, maar ik weet zeker dat deze snellader beschikbaar is. Laden is noodzakelijk, want op het traject München-Rosenheim-Salzburg kan ik geen snellader ontdekken. Maar met een volle accu van 200km is de afstand prima te overbruggen. Ik start de cruisecontrol en met 110km/h rijd ik richting emobility hotel Kaiserhof in Salzburg. Na 1070km staan we nog voor middernacht met een biertje aan de bar. Over het energieverbruik van de auto ben ik meer dan tevreden, gezien het feit dat we hoofdzakelijk over de autobaan gereden hebben.  

De volgende dagen maken we een aantal ritten vanaf Salzburg richting Linz. Op de kortere en gecombineerde ritten, is het mogelijk om het verbruik onder de 12kwh te krijgen.  Dat is nog niet de actieradius van 280 km die de brochure vermeldt, maar we rijden hier toch in een heuvelachtig gebied. Uiteindelijk maak ik ook nog een uitstapje richting Wenen. Vanaf daar rijd ik terug naar Nederland. Wat opvalt is dat langs de A1 inmiddels meer snelladers staan dan ik terug kan vinden op de verschillende apps. Onder meer bij de Landzeit restaurants staan nieuwe snelladers. 

Geen gehoor bij helpdesk

Op de terugreis wordt pijnlijk duidelijk dat de in Nederland geprezen interoperabiliteit, vindbaarheid via apps en 24/7 helpdesks in Europa nog in de kinderschoenen staat. In de buurt van Hengersberg (Duitsland) gaat het mis. De snellader werkt niet. Op zaterdagavond krijg ik helaas geen contact met de helpdesk. Dan maar bijladen via de 7kw lader, wat natuurlijk niet echt op schiet als je onderweg bent. Ondertussen vooruit bellen naar de eerstvolgende snellader in de buurt. Ook daar geen gehoor via de helpdesk. Met net voldoende lading rijden we door naar Kitzingen. Helaas is de beloofde snellader geen snellader en staat die ook nog eens achter een hek. We proberen nog een andere normale lader in het stadcentrum uit. Je moet een laadpas hebben van de lokale energieboer. Dan gaan we maar over op het echte noodscenario. We rijden naar het dichtstbijzijnde grote tankstation. Daar mogen we laden met behulp van een haspel via het raam.  Ja, echt waar. Ik denk heel even terug aan de periode 2010 en 2011 waarin ik ook wel eens bij de McDonalds zat met een verlengsnoer. Niet te lang over na denken en even de oogjes dicht. Het is immers diep in de nacht.  

Als we genoeg bijgeladen hebben rijden we, via Würzburg, Frankfurt en Keulen langs snelladers die we reeds kennen, terug richting Nederland. We liggen weer op koers en slaan een geplande locatie over. Met de betrouwbare actieradius van de IONIQ, rijden we richting Fastned bij Doetinchem. Heerlijk vooruitzicht dat we hier 100% zeker kunnen laden.  

Volstaat prima

Na een intensieve trip van 3000km is de conclusie helder. Reizen door Europa vergt nog de nodige voorbereiding. Maar de ontwikkelingen in Duitsland en Oosterrijk gaan bijzonder snel. Aan de Hyundai ligt het zeker niet. De IONIQ Electric is echt een heerlijke auto, die bovendien 100% elektrisch is. Het enige wat ik echt mis aan de auto is een app waarmee je de auto onder meer kunt monitoren, programmeren en actuele laadstations kunt vinden. De auto lijkt wifi voorbereid te zijn, hopelijk is er een snel een update beschikbaar. Wat mij betreft een must. Maar voor 38 mille heb je een fantastisch complete auto met 8 jaar garantie op het accupakket. De actieradius volstaat prima voor zakelijk reizen binnen Nederland. De 4% bijtelling is natuurlijk erg aangenaam. Kortom, met de komst van de IONIQ Electric kan ik geen reden meer verzinnen om niet elektrisch te rijden.'

 

overzicht

 

 

up
0 users have voted.

No comments