Ik wil een e-Golf GTI!

Volkswagen is ooit gestart als wagen voor het volk. Welk ander automerk kan er prat op gaan dat er een complete stad (Wolfsburg) rondom zijn fabriek is ontstaan? De Volkswagen Golf is al decennia een begrip. Sterker nog: een icoon geworden. Volkswagen stond bekend om zijn krachtige en zuinige dieselmotoren. Nu is echter het e-tijdperk aangebroken. Hoe brengt de Volkswagen e-Golf het er vanaf in onze Grote Mobiliteitstest?

Over de Grote Mobiliteitstest

We rijden een vast parcours van ongeveer 320 kilometer, dat we zo snel mogelijk proberen af te leggen. Een en ander uiteraard met inachtneming van de verkeersregels. De tijd die elke auto nodig heeft voor deze test (inclusief laadstops) is een graadmeter voor de praktische bruikbaarheid.

Over de e-Golf

De testauto blijkt een goed aangekleed exemplaar: leren bekleding, een bestuurdersassistentiepakket Plus (dodehoeksensor, Lane Assist, automatische cruisecontrol, automatisch gas geven en remmen in rijbaan (0-60 km/h), Ambiente verlichting, enzovoorts). Die extra’s brengen het prijskaartje op € 46.500. De e-Golf is rijklaar al leverbaar vanaf is € 38.970.

Exterieur

Zoals gezegd: een Golf is een icoon en ongeacht de generatie (er zijn er zeven) altijd duidelijk herkenbaar als Golf. De GTI uitgezonderd kennen ze een zekere ingetogenheid. Ongeacht rangen of standen, je kunt je overal in een Golf vertonen. Ook de e-Golf is daar geen uitzondering op. Er zijn merken die van hun elektrische auto’s een duidelijk afwijkend model maken (BMW gaat daarin met zijn i3 heel ver). Een e-Golf is echter gewoon een Golf en voor de kenner te herkennen aan de afwijkende wielen. Zelf vind ik dat ergens best jammer, een mooie set lichtmetaal ontsiert ook de e-Golf niet.

Interieur

Waar de buitenkant strak en sober oogt, is de Golf van binnen toch andere koek. Je zou het interieur bijna architecturaal kunnen noemen. Met een strak lijnenspel, dat voor zakelijk kan doorgaan, is er toch een knus interieur gecreëerd. Dat interieur verveelt niet snel. De stoelen zitten Duits hard en geven heel veel steun rondom. Ook na een lange zit (zoals in deze test) stap je weer fris uit de auto.

Het dashboard is een onderwerp apart. Er lijkt heel veel van Tesla afgekeken. Maar mocht dat al zo zijn, dan zijn de Wolfsburgers nog een stap verder gegaan. Je kunt op het volledig digitale dashboard een klokkenspel naar keuze kiezen: wil je een klassieke meter (prachtig!) of wil je juist in het centrum van de meters nuttige informatie aflezen? Er zijn tal van mogelijke combinaties.

Wat mij opvalt aan dit display is dat het ondanks de ongelooflijke hoeveelheid informatie snel en overzichtelijk is af te lezen. Eén van de mooiste details zijn de grote klokken die uit elkaar wijken en inkrimpen om zo meer ruimte te bieden aan het navigatiescherm dat dan tussen de klokken in verschijnt. Dat doet me overigens heel erg denken aan… Tesla.

Pluim voor het navigatiesysteem

Ook een vette pluim verdienen de Volkswagen-ingenieurs voor het navigatiesysteem. Het reageert supersnel. Nog veel belangrijker is dat dit navigatiescherm voor een EV is gebouwd. Om het scherm uit te testen toets ik meteen Parijs in. Het scherm meldt prompt dat ik dat niet op één acculading ga redden en vraagt of ik tussenliggende oplaadstations wil zien. Vanzelfsprekend wil ik dat. In no time showt ie een overzichtelijk aantal stations, die inderdaad langs de route liggen (dus niet rond mijn huidige locatie). Bovendien is er een duidelijke selectie gemaakt: de laadpunten liggen vlak langs de snelweg. Het systeem zou nóg beter zijn wanneer er gefilterd kon worden op snelladers.

De motor

Normaal gesproken kijk ik niet onder motorkappen. Daar wijk ik nu vanaf want bij de Golf is het net even anders. Bij vrijwel alle andere EV’s zitten de motoren keurig verstopt. Zo niet bij de e-Golf. De motor ligt open en bloot onder de motorkap. De kabels en leidingen liggen met keurige labels duidelijk te kijk. Dat maakt ook duidelijk dat een elektromotor met toebehoren veel minder ruimte in beslag neemt dan zo’n oldskool ICE (Internal Combustion Engine). Kortom, als de auto rondom de motor ontworpen zou zijn, zou de interieurruimte bij gelijkblijvende voertuiglengte nog groter zijn.

Als ik achter mezelf ga zitten, is dat met mijn 1.92m nog te doen voor korte afstanden. Mijn knieën zitten dan naast de rugleuning. De linkerknie zit dan bekneld tussen de armsteun in het portier en de voorstoel. Hoofdruimte heb ik genoeg. Niet gek, zeker omdat de e-Golf niet heeft ingeboet aan bagageruimte.

Samengevat: aan de buitenkant is niet af te zien hoe goed je in de watten wordt gelegd aan de binnenkant. Het interieur is zowel qua uiterlijk als qua functionaliteit van geraffineerde topklasse.

Hoe rijdt ie?

Noblesse oblige en dat geldt ook voor Duitse auto’s. De elektromotor levert 136 paardekrachten en heeft een koppel van 290 Nm. De pure rijprestaties heb ik pas op het laatste deel van de test gedaan. En toen reed ik gedwongen in de Eco-stand, waarbij het vermogen op 50 procent begrensd is. Bij het stoplicht liet ik iedereen achter me. Na een oplaadbeurt heb ik nog een sprintje gedaan. De e-Golf schiet vooruit. Dat levert een e-Golf-grijns op, ook weer goed afgekeken van Tesla.

Oneffenheden worden weggefilterd

Het onderstel verdient ook een pluim. Op de snelweg is ie comfortabel, oneffenheden worden snel weggefilterd, de demping is stug zonder ook maar één moment oncomfortabel te zijn. De besturing is uiterst communicatief: mocht je het willen, dan kun je heerlijk de beest uithangen in deze auto. Natuurlijk rijdt iedereen elektrisch om het milieu te sparen, maar ik zou Volkswagen willen vragen om alsjeblieft ook een e-Golf GTI uit te brengen. Door de week gedraag je je keurig op de snelweg, in het weekend ga je feesten in de polder. Als je de banden niet laat kermen, veroorzaak je geen overlast (en de batterijen heb je vanzelfsprekend opgeladen met schone stroom). Misschien niet politiek correct, maar ik gun iedereen een e-Golf GTI van harte. Overigens, ook van een ‘gewone’ e-Golf kun je goed genieten.

Active Cruise Control

Nog een sterk punt van de e-Golf: Active Cruise Control. Ik heb inmiddels aardig wat systemen kunnen testen en deze springt eruit. Dit systeem reageert super alert (en dat heb ik zelden meegemaakt). Als je achter een vrachtwagen hangt en besluit om in te halen, geef je richting aan, je stuurt naar links en je krijgt een beschaafde en plezierige duw in de rug. Nader je een vrachtwagen die rechts van je rijdt en waarvan de chauffeur wat dichtbij de tussenliggende belijn geraakt, dan reageert het systeem alert. Ik moest er echt aan wennen, maar door deze dynamische feedback geeft het in korte tijd veel vertrouwen.

Veiliger op (de) weg

Eenmaal greep het systeem onverwachts in door flink bij te remmen op een moment dat ik er niet op bedacht was. Het was weer een gevalletje slordige vrachtwagenchauffeur, maar ik schrok er wel van. Daardoor besef ik ook dat active cruise control vele malen alerter is dan de beste chauffeur. Ik ben ervan overtuigd dat als iedereen hier op grote schaal gebruik van maakt, snelwegverkeer veel beter doorstroomt en ook daardoor nóg veiliger wordt. Dat je hierdoor ook fitter aankomt en minder energie verstookt heb ik dan nog niet besproken.

De Grote Mobiliteitstest

Voor wie al enig enthousiasme meent te bespeuren: goed gezien. De e-Golf heeft een NEDC-bereik van 300 kilometer. Dat is enerzijds te danken aan een grote batterij van 36 kWh. Anderzijds scoorden we een laag verbruik van gemiddeld 6,8 kilometer per kWh (omgerekend 14,7 kWh/100 km). Dat is nog beter dan zijn directe concurrenten Hyundai Ioniq (15,1 kWh/100 km) en de BMW i3 (15,0 kWh/100 km).

Hoewel de e-Golf qua actieradius (NEDC) theoretisch dicht in de buurt komt van de Ioniq (280 km) en de i3 (ook 300 km) maakt ie in de Grote Mobiliteitstest gehakt van zijn concurrenten. Sterker nog: ondanks een laadstop van dertig minuten zet ie een tijd neer die dicht in de buurt komt van de Tesla Model S. En dat voor de helft van het geld...

Er zijn ook wel minpuntjes

Ik ben overigens niet helemaal op alle punten gelukkig met de e-Golf; kritiek heb ik ook. Elke keer als je start springt de binnentemperatuur op 220 links en op de Eco-stand rechts. Bovendien voelt 20o in een Golf een stuk warmer aan dan in de andere auto’s die ik rijd. En ronduit paternalistisch is het volgende: als je nog een bereik van 50 kilometer hebt, begint het navigatiesysteem al te waarschuwen. Hij schakelt dan over op de Eco-stand (maximaal 120 km/h en maximaal 50 procent power). Dat kun je nog eenmaal handmatig overrulen. Bij 25 kilometer bereik schakelt ie wederom over en heb je geen keuze meer. Kom op Volkswagen, ik ben een volwassen e-rider!

Total cost of ownership (TCO)

Elektrisch rijden is niet enkel meer voorbehouden aan geitenwollensokkentypes die zo Moeder Aarde menen te moeten redden. Ondernemers met een goede boekhouder (of wagenparkbeheerder) kijken even naar onderstaand staatje. En werknemers die fiscaal moeten bijtellen moeten dat zeker doen.

Prijs

E-Golf

Golf CL Benzine

Golf CL Diesel

Motor

Elektromotor

1.5 TSI DSG

1.6 TDI DSG

Vermogen

136 pk

130 pk

115 pk

Fiscale waarde

€ 37.900

€ 28.680

€ 31.120

Netto bijtelling p/m

€ 52

€ 215

€ 233

Totaal vergelijkbare uitrusting

€ 38.435

€ 32.188

€ 34.628

TCO op basis van 48/20.000

 

 

 

Leasetarief

€ 518*

€ 505

€ 621

Brandstof ex BTW (inschatting)

€ 70

€ 143

€ 92

TCO p/m
€ 588
€ 648
€ 713

Verschil TCO

 

+ €60

+ € 125

* Inclusief Milieu-Investeringsaftrek (MIA)

Conclusie

De Volkswagen e-Golf overtuigt omdat ie goed is. Het is een auto die in de eerste plaats subliem rijdt. Het is bovendien een auto waar ik non-stop van Deventer naar Liempde ben gereden (bijna 200 kilometer). Dat is me behalve met de Tesla met nog geen enkel andere EV gelukt. De aanschafprijs van de e-Golf mag aan de hoge kant lijken, onder aan de financiële streep verslaat ie zijn benzine- en dieselbroeders.

Er zullen niet veel mensen zijn die dagelijks meer dan 220 kilometer rijden. Bij 210 werkdagen per jaar komt dat overeen met 46.000 kilometer per jaar. Voor wie daaronder blijft en de mogelijkheid heeft om e-Golf te rijden, kan ik op zijn minst een nadere kennismaking van harte aanbevelen. En van de uitgespaarde fiscale bijtelling huur je voor de vakantie lekker een grote bus.

Logboek

Tijd

Plaats

Afgelegde afstand

Batterij %

Bereik

Wat

10:02

Deventer

0

100%

288

Start

12:00

Fastned Liempde

194

10%

24

Laden

12:30

Fastned Liempde

 

70%

154

Vertrek

13:47

Deventer

322

10%

24

Aankomst

 

Testverbruik

Auto

Uitvoering

Testverbruik [kWh/100km]

VW E-Golf

36 kWh

14,7

BMW i3

90 Ah

15,0

Hyundai Ioniq

 

15,1

Renault ZOE

21 kWh

16,3

Renault ZOE

Q90

18,9

Kia Soul

EV

19,2

Tesla Model S

90D

20,9

Mercedes B-klasse

 

21,9

 

up
0 users have voted.

No comments