Kia Soul EV

We onderwierpen de Kia Soul EV aan de Grote Mobiliteitstest. Ondanks een krappe actieradius, van 130 tot 150 kilometer,  wist de Soul de tweede tijd op onze testronde neer te zetten. Onze conclusie is dat er maar één ding aan deze auto mankeert en dat is dat er niks mis mee is. Hoewel we zelf niet weg zijn van de auto heeft ie een heleboel pluspunten. We leggen uit waarom. 
 

Super compleet

De Kia Soul EV is te koop vanaf  € 34.485 (de Executive Line). Wie € 1.500 extra aan de dealer overhandigt, ontvangt daarvoor een Executive Plus Line. Wij testen de laagst geprijsde uitvoering. Die is overigens super compleet: airco, achteruitrijcamera, lichtmetaal, cruisecontrol, flexibele stuurmodus (!), het zit er allemaal op. 
 
Qua prijs en prestaties is de Kia vergelijkbaar met de Nissan Leaf. Persoonlijke voorkeuren zullen de doorslag geven. .
 
Afb. Interieur (foto Kia)

Rijk interieur

Het interieur doet in eerste instantie overweldigend aan door het grote aantal knoppen en keuzemogelijkheden. Pluim voor Kia: alles zit waar het hoort te zitten en ondanks de overdaad aan keuze hadden we de werking van het dashboard snel onder de knie.
 
Het dashboard doet wel wat plastic aan.  Qua afwerking is de Soul keurig verzorgd: mooie stoffen stoelen, een lekker dik leren stuurwiel en een leren afdekking boven de ‘klokkenwinkel’. 
De zitpositie is uitstekend. Door de vorm van de auto kun je lekker hoog zitten en dat is heerlijk ontspannend op de snelweg. 
 
De Kia scoort op nog een ander aspect pluspunten: in de laadvloer zijn onder een aparte klep de laadsnoeren (snelladen en 220V-lader) opgeborgen. Erg netjes; bij de concurrentie zien we weliswaar fraaie hoezen, maar die nemen nog steeds laadruimte in beslag. 
afb. Er is een apart opbergvak voor de laadkabels (foto: Kia)
 
Nóg een pluspunt: het interieur is razendsnel op temperatuur. Dat krijg je met een spaardiesel niet voor elkaar. En laat de Soul ook nog eens uitgerust zijn met stoelverwarming. Lekker!
 

Infosysteem

Eén van de dingen waar we scherp op letten is het informatiesysteem: de werking van de navigatie en de informatiemogelijkheden.. Werkt het gemakkelijk? Biedt het de juiste informatie?
Ook op dit vlak scoort de Kia punten: er is zelfs gedacht aan een mogelijkheid voor het vinden van laadstations langs de route, via een overzichtelijke en begrijpelijke lijst. Die is naar keuze te sorteren op afstand of op naam. Er zit zelfs een zoekfunctie voor de naam op. .
 
Wat jammer is, is dat de Fastned-stations in het overzicht ontbreken. Een aantal andere snelladers van bijvoorbeeld Mr. Green en Nissan Visscher (waarover later meer) staan weer wél vermeld. We zien dat alle fabrikanten voor de uitdaging staan om dit stuk informatie juist, overzichtelijk en actueel te houden. 
 
De Soul krijgt van ons nog meer pluspunten. Het scherm is niet alleen lekker groot, het reageert ook snel. Aanvankelijk werden we verrast door de keuzemelding dat we slechts 25% batterijlading hadden. Vervolgens kregen we om de minuut een melding  met het resterend aantal kilometers. We vonden de melding veel te vroeg komen. Ter vergelijking: andere merken beginnen pas bij 10 of 20 resterende kilometers alarm te slaan. Later ontdekten we dat de melding naar believen in of uit te schakelen is, net als de frequentie waarmee deze melding wordt weergegeven. Dat is erg doordacht, chapeau!
 

Rijden

Wie ons kent weet dat we graag een lekker stukje sturen. De Kia Soul EV heeft 110 paarden aan boord die 1.465 kilo’s aan gewicht voort moeten sleuren. Daar komt het gewicht van de inzittenden nog eens bovenop. Dat maakt hem geen snelheidswonder: de sprint van 0 naar 100 doet ie volgens opgave in 11,2 tellen. En boven de 145 km/h houdt ie het voor gezien. We hebben dit niet geverifieerd, maar de genoemde waarden lijken ons realistisch. 
 
Onze indruk: het is een prima auto voor wie comfortabel van A naar B wil. Wie iets sportievers zoekt, adviseren we door te sparen voor een BMW i3, een Mercedes B-klasse, een Ampera-E of een Tesla. Bij snel genomen bochten wil de neus merkbaar rechtdoor. 
 

De Grote Mobiliteitstest

We begonnen in koude omstandigheden (temperaturen rond de 6o) met een volle accu (27 kWh), waarmee we 126 kilometer ver moesten kunnen geraken. 
 
Op de A1 van Deventer naar Amsterdam houden we stug de geldende maximumsnelheid aan op de cruise control. Omdat we ter hoogte van Palmpol (Fastned-station) geen zin hebben om te keren, houden we koers naar Amsterdam. Dit in de wetenschap dat we onvoldoende bereik hebben om bij het eerste snellaadstation Haarrijn te komen. Aan boord is het goochelen met de apps van The New Motion en Fastned. Uit eerdere testen wisten we dat er in de hoek van de A10 en de A2 een snellaadstation zit. Dat blijkt bij Nissan Visser in Amsterdam te zijn. Die staat keurig aangegeven in het informatiesysteem van de Kia. Toch een suggestie voor de informatici van Kia: overweeg eens een filtermogelijkheid op snellaadstations. Dat is handig, echt waar!
 
Afb. De snellader bij Nissan Visser in Amsterdam.
 
Het laadstation bij Nissan Visser blijkt bezet door een andere Kia Soul EV in taxi-uitvoering. De chauffeur blijkt enthousiast over de Soul: prima auto, niks mis mee. Privé zou ze hem nooit kopen, want daarvoor reist ze net te ver. De taxi rijdt vanuit Uithoorn zijn dagelijkse ritten rond Amsterdam en dat gaat prima (met elke dag een laadbeurtje). 
 
Tijdens het wachten maken we een praatje bij Infiniti (het luxe merk van Nissan) en Nissan. Daar horen we dat dit snellaadstation een eigen initiatief van ze was. De eerste twee jaar was het zelfs gratis, maar de paal werd té populair. Wanneer wij even later aan de beurt zijn, komt er nog een e-taxi aan (een Nissan Evalia). In de wijde regio weet men dit laadstation te vinden. Naar onze smaak zouden er best meer snellaadstations direct aan de snelwegen rond Amsterdam mogen.
 
Bij het laden komen we tot de ontdekking dat de kWh’s er echt invliegen. Bij de 83% stopt ie overigens uit zichzelf met snelladen (dat hebben we gecheckt). Uiteraad kun je met een ‘gewone’ lader  (<11 kWh) de Soul tot 100% opladen.
 
De Soul heeft volgens de NEDC-norm een bereik van 212 kilometer. Onze ervaring is dat je daar een derde van af moet trekken voor de praktijk. Dealer Van Mossel gaf aan dat 130 tot 150 kilometer een reëel bereik is. Op basis van de test komen wij tot dezelfde conclusie. We vermoeden dat het koude weer de prestaties van de Kia Soul nog flatteren. 
 

Onze conclusie

De Kia Soul is een auto met een uitgesproken uiterlijk en een keurig afgewerkt interieur met héél veel functies. Hij lijkt echt bedoeld voor wie een comfortabele en functionele auto zoekt. De daadwerkelijke actieradius vonden we aan de krappe kant, waarbij we aantekenen dat de lage temperatuur niet bevorderlijk gewerkt heeft.
 

Plus:

  • Goede afwerking
  • Lage bijtelling
  • Uitgesproken uiterlijk
  • Comfortabel
  • Goed informatiesysteem

Min:

  • Krappe actieradius
  • Doet het hart niet sneller kloppen
  • Relatief zwakke motorisering
  • Uitgesproken uiterlijk
 

Locatie

Tijd

Afstand

Bereik

Opmerking

Deventer

10:11

0

126

 

Nissan Visser, Amsterdam

11:22

101

14

Laadpaal bezet, 15 min extra wachten

Nissan Visser, Amsterdam

12:00

 

107

 

Velder, Liempde

13:00

195

12

 

Velder, Liempde

13:31

 

112

 

Fastned De Slenk

14:16

277

23

 

Fastned De Slenk

14:27

 

55

 

Deventer

15:03

323

15

 

Tijd

04:52

323

 

 

 

E-index

 

Mercedes B

Renault Zoe

Nissan Leaf

BMW i3

Kia Soul EV

Prestaties

4

2

3

4

2

Actieradius

2

1

2

3

1

Laden

1

5

2

3

3

Rijgedrag

4

3

3

4

3

Informatievoorziening

2

3

3

3

4

Bruikbaarheid

4

4

4

3

4

Prijs

2

4

3

3

3

Index

2,7

3,1

2,9

3,3

2,9

Ranking Grote Mobiliteitstest

Auto

Tijd

BMW i3

04:31:00

2 Kia Soul EV

04:52:00

Renault Zoe 22kWh

05:01:00

Nissan Leaf 30 kWh

05:20:00

Mercedes B 28 kWh

08:58:00

Gemiddeld testverbruik: 19,2 kWh/100km


Met dank aan Kia Van Mossel voor het beschikbaar stellen van de testauto.

up
0 users have voted.

No comments