Kopen we de komende 3 jaar 90.000 EV’s?

In november 2016 bereikte Nederland de mijlpaal van 100.000 elektrische auto’s.  Het jaar werd afgesloten met een totaal aantal van 112.000 stuks. Haalt ons land in dit tempo het beoogde doel van 200.000 registraties in 2020?

 

ls je bovenstaand plaatje bekijkt, lijkt de markt van hybrides ingestort. Extrapolatie van onderstaande grafiek geeft eerder aanleiding om van een ‘ontploffing’ te spreken. In december 2016 werden meer dan 10.000 hybrides gekentekend, bijna de helft van het totaal over het hele jaar (22.720). Ter vergelijking: over heel 2016 werden 3.737 Battery Electric Vehicles (BEV’s) verkocht.

Het is echter aannemelijk dat veel dealers een fors aantal hybrides in december 2016 op kenteken hebben gezet, zodat ze in 2017 nog onder het oude belastingregime met 15% bijtelling vallen. Feitelijk zijn daarmee verkopen ‘naar voren gehaald’.

De 100% elektrische auto’s kenden ook een sterke stijging in december.

 

Die kan niet verklaard worden met belastingvoordelen, want de bijtelling voor auto’s met 0 gram uitstoot blijft ongewijzigd. Inzoomen op merk en model geeft het volgende beeld:

Auto

aug-16

sep-16

okt-16

nov-16

dec-16

Tesla Model S (1)

129

227

57

124

244

Tesla Model X (2)

25

201

18

47

125

BMW i3 (3)

75

76

30

40

95

Nissan Leaf (4)

18

37

89

0

74

Renault ZOE (5)

14

10

7

13

20

Nissan EV-200

       

20

De Tesla Model S blijft fier aan kop, gevolgd door Model X. Opvallend is dat de Nissan Leaf in november 0 registraties behaalde. Tegen de trend in boekten ze in oktober een fors aantal, waarmee ze een eerste plaats haalden in die maand.

Eveneens opvallend: de Nissan EV-200 (een bedrijfsauto) debuteert op een vijfde plaats, die hij deelt met de Renault ZOE.

Wordt de doelstelling 2020 gehaald?

De overheid wil dat er in 2020 het nationale wagenpark 200.000 elektrische auto’s telt. Gaat dat lukken? De meningen hierover zijn verdeeld. Er is op dit moment een ‘gat’ van een kleine 90.000 auto’s. Gemiddeld over drie jaar betekent dat er 30.000 elektrische auto’s verkocht moeten worden.

Als je de bestaande grafieken extrapoleert en rekening houdt met de ingezakte markt voor hybrides, lijkt dat onhaalbaar. Er zijn echter een aantal ontwikkelingen die aanleiding geven om te geloven dat de doelstelling van 200.000 gemakkelijk wordt behaald:

  • Doorbraak van de middenklasse met een groot bereik: in 2017 komt de Opel Ampera-E op de markt, in 2018 de Tesla Model 3. De Renault ZOE levert al een auto met een bereik van 400 kilometer (NEDC-norm). Ook andere fabrikanten gaan zich massaal op de BEV-markt storten.
  • Toenemend milieubewustzijn bij de consument.
  • Kostenvoordeel: variabele kosten van elektrisch rijden zijn significant lager dan op fossiel.

Om de komende drie jaar 90.000 volledig elektrische auto’s (BEV’s) te verkopen blijft een uitdaging. Maar gelet op alles wat in beweging wordt gezet, hebben wij er vertrouwen in dat deze doelstelling wordt gehaald.

up
0 users have voted.
autoverkopen

No comments