‘Laden auto gaat naar volgend niveau’

‘Laden auto gaat naar volgend niveau’

Fastned verovert Nederland. Werd in korte tijd marktleider. Bijna wekelijks opent dit jonge bedrijf aan een van ’s lands snelwegen een oplaadstation voor elektrische auto’s.  De omzet groeit maandelijks met 10 procent. “Fastned staat op de rand van een commercieel succes. Het gaat gewoon heel hard”, aldus medeoprichter en CEO Michiel Langezaal.

Fastned heeft inmiddels 200 laadstations

“Wij hebben met 200 locaties langs de snelweg en een mooi stuk van de markt in handen. Deze locaties leken ons logische plekken voor een laadstation.  Immers, waar gaat de accu of benzinetank leeg? Het denken van velen was ten tijde van onze start nog niet zo ver en daarom had men toen ook geen interesse in laadstations langs de snelweg.”

Jij bent overtuigd van het succes van elektrische auto’s. Je noemt het zelf de Autowende?

“Ja, de auto-industrie beweegt zich naar de elektrische auto’s. De komende 30 jaar worden alle auto’s op onze wegen elektrisch en in 10 jaar tijd zijn 100% van de verkopen elektrisch. Toen ik in deze industrie begon was de prijs per kilowattuur ongeveer 1000 dollar. Vandaag ligt die tussen 150 tot 200 dollar. De ontwikkeling gaat gewoon als een dolle. Iedereen in de branche is ervan overtuigd dat in 2020 de prijs rond de 100 dollar ligt. Als je dat bereikt dan is een benzineauto duurder dan elektrisch.”

Op dat moment wordt het interessant voor de consument?

“Ja. Het is heel simpel. Als je een auto wilt hebben die een actieradius heeft van 500 kilometer dan heb je 100 kilowattuur aan accu’s nodig. Bij een prijs van 100 dollar is dat 10 duizend euro. Maar met 300 dollar kost de batterij 30 duizend dollar. De prijs per kilowatt per uur is belangrijkste graadmeter. Dat is wat deze industrie drijft. In het topsegment is de elektrische auto nu al competitief met de benzineauto. In 2017 en 2018 volgt het middensegment met de Chevrolet Bolt, de e-Golf en de tweede generatie Leaf. Die zullen dan rond de 300 kilometer reikwijdte hebben en tussen de 30 en 40 duizend euro kosten. Die auto’s zijn straks een factor twee of drie beter dan de huidige versies. Hiermee volgt een enorme slag in volume met de gezinsauto, de auto voor modaal plus inkomens. De goedkope modellen auto zullen naar verwachting hun intrede doen als er een landelijk dekkend netwerk is waar je overal heel snel en gemakkelijk kunt opladen, binnen 15 minuten. Zodat je weer 400 kilometer kunt rijden. Dat moet de standaard worden. Laden gaat naar een volgend niveau.”

Fastned heeft inmiddels 200 laadstationsJij gelooft niet in de auto’s op waterstof. Waarom niet?

 “Ik zie dat aan de groeicijfers en de technologietrends. Fabrikanten brengen geen waterstofauto’s op de markt terwijl de ontwikkelingen van elektrisch steeds verder gaan. Het wordt steeds duidelijker dan H2 niet competitief is. De techniek van waterstof kan niet concurreren met elektrisch. Niemand gaat voor iets dat slechter is. Dat is niet logisch. Er zijn voor mij drie redenen waarom waterstof niet gaat gebeuren. In de eerste plaats hebben we vier keer zoveel zonne- en windenergie nodig als voor elektrisch. Waterstof is namelijk vier keer zo inefficiënt. En de natuurwetten verander je ook niet even. Ten tweede is waterstof vier keer zo duur per kilometer. En niet in de laatste plaats kiest automaker na automaker voor elektrisch vercommercialiseren en voor het in massaproductie nemen van deze auto’s. Terwijl ze een voor een afscheid nemen van het idee om op serieuze schaal waterstofauto’s produceren.”

“Alle automakers die nu elektrische auto’s maken zijn een of twee jaar voor het introductiemoment van hun elektrische auto gestopt met het zeggen dat waterstof de toekomst is. Dat deed BMW voor de introductie van de i3. Datzelfde deed Hyundai. Daimler riep twee jaar geleden echt veel over waterstof. Recentelijk kwamen ze met de aankondiging dat ze vier volledig elektrische auto’s op de markt gaan brengen.”

“Mijn gevoel is dat waterstof in de media wordt gebruikt om mensen te vertragen om een elektrische auto te kopen. Het is voor olieproducenten heel fijn om het woord brandstof te laden met iets duurzaams, ze spiegelen het als het beloofde land. Dat is een enorme sterke PR-techniek.”

Wat is de volgende stap van Fastned?

“Wij kunnen onze kennis, het kunnen bouwen en operationaliseren van een netwerk van laadstations en het bouwen van een merk, copy pasten naar andere landen. Hiermee boren we tegelijk een enorme markt aan. Dat is een mooie incentive voor investeerders.”

Jullie gaan het gevecht aan met Tesla, de marktleider in de wereld?

“Dat zie ik toch wel anders. Tesla maakt auto’s en Fastned verkoopt stroom. Daarmee zijn we eerder complementair. De supercharger stations, die ook een fantastische doorkijk geven over de toekomst van laden, zie ik dan ook vooral als een soort van Flagship stores. De supercharger laadstations zijn nu alleen geschikt voor Tesla’s. Ook zullen Tesla’s bij andere stations super snel willen opladen. Daarmee kun je een eigen gesloten laadstandaard mijn inziens niet volhouden op termijn. Zeker in Europa niet met de beperkte ruimte die wij hebben.”

Waar lig je wakker van?

“Dat het niet snel genoeg gaat. De stap van verduurzaming gaat heel langzaam. Iedere dag fiets ik door de stad met stinkende scooters en vieze uitlaten om mij heen. Ik schik ervan hoe weinig mensen zien wat er gaande is. Het is twee voor twaalf in de klimaatdiscussie. Het is niet meer een kwestie van hoe snel het gaat, maar hoe snel kunnen wij het voor elkaar krijgen. Ik schik als Ben van Beurden van Shell het statement maakt dat hij zoveel mogelijk olie oppompt als hij kan. Ik denk dat veel pensioenfondsen zich inmiddels afvragen hoe ze zo snel mogelijk afkomen van investeringen in fossiel. Want de waarde van hun beleggingen loopt steeds grotere risico’s.”

Waar staat Fastned over vijf jaar?

“Onze omzet is dan naar verwachting met een factor 100 of meer gestegen, net als het aantal elektrische auto’s op de Nederlandse wegen.  Over 2014 rapporteerden we een omzet van bijna 10.000 euro. Over afgelopen jaar was het een bijna tachtig duizend euro. Zetten we deze lijn door dan maken we komend jaar meer dan een half miljoen euro. Het aantal elektrische auto’s stijgt de komende jaren fors en het aantal oplaadstations alsmede de bezettingsgraad daarvan neemt toe. In 2020 rijden er naar verwachting van de overheid 200 duizend elektrische auto’s rond. En een miljoen in 2025. Dat lijken mij geen rare getallen.”

up
0 users have voted.
  1. Default User Picture

    :

    Ik moet het allemaal nog zien.......http://cleantechnica.com/2016/03/24/battery-electric-fuel-cell-buses-pla...

    Snel genoegkomt er een tijd dat je helemaal niet meer hoeft te laden,kun je ook waterstof tanken bij Fastned dan....