Makkelijker opladen door nieuwe app

Makkelijker opladen door nieuwe app

Rijders van een elektrische auto’s zijn binnenkort verlost van de tijdrovende zoektocht naar een vrij oplaadpunt in hun omgeving. Voor de zomer komt de app Social Charging beschikbaar. In een oogopslag wordt dan duidelijk welke punten in de omgeving beschikbaar zijn. Initator en co-founder is Gertjan Geurts uit Utrecht.

Nieuwe app

Hoe kwam je op het idee van Social Charging?

“Ik kocht eind 2013 een semi-elektrische auto omdat ik geloof in elektrisch rijden. Ik woon in de stad en ben afhankelijk van publieke oplaadpalen, maar die zijn regelmatig bezet. Ik dacht: ‘Hoe handig zou het zijn als ik alle bezitters van een elektrische auto die in een straal van 250 meter aan een paal staan een soort whatsappje kan sturen. En kan vragen of ze zo weg gaan of eventueel hun auto willen verplaatsen? Ik wist uit eigen ervaring dat een auto soms langer aan een paal hangt dan nodig is.”

Geurts leverde zijn idee in het voorjaar van 2015 in voor een wedstrijd over open data toepassingen van de gemeenten Amsterdam, Den Haag, Utrecht en Rotterdam. Hij won in de categorie Parkeren. De winst stimuleerde de Utrechter om zijn idee concreet te maken. Een subsidie van de European Space Agency en nog een prijs ter waarde van 50.000 euro waren een serieuze aanvulling op zijn aanvankelijk beperkte budget. “De ontwikkeling is kostbaar want er komen koppelingen met allerlei systemen. Het wordt niet zo maar een appje.”

Hoe werkt het?

“Op het moment dat je het opladen met je pas activeert, maakt de paal een koppeling met onze app en word je zichtbaar op de kaart. En ben je bereikbaar voor anderen. Automatisch. En anderen voor jou. Anoniem of met je voornaam en foto. Dat is het leukste natuurlijk. Wanneer het opladen stopt, verdwijn je automatisch weer uit beeld. Auto’s hangen vaak langer dan nodig aan een oplaadpaal. Als je dat op de app ziet dan kun je de eigenaar een bericht sturen met de vraag of jij de paal kunt gebruiken. Het grote voordeel is dat je dit op afstand kunt doen. Dus je zet de eigenaar niet direct onder druk. Zo kun je eenvoudig een goed moment afstemmen.”

Kan reserveren ook?

“Technisch gezien kan het al wel. Maar maatschappelijk gezien ligt dat nog iets te gevoelig. De palen moeten voor iedereen beschikbaar zijn. Dus niet alleen voor de gebruikers van de app.”

Social ChargingWelke palen ‘vallen’ onder de app?

“Het zijn publieke palen of privépalen die vrij toegankelijk zijn. We beginnen binnenkort onze uitrol in Den Haag. Het wordt een gebruiksvriendelijke toepassing zodat mensen het ook daadwerkelijk gaan gebruiken. In- en uitchecken gaat bijvoorbeeld automatisch. Dat maakt onze toepassing uniek. En je wordt niet lastig gevallen met een chat-bericht als dat niet relevant voor je is.”

Is er een markt voor deze toepassing?

“Ja. Wij hebben dat getest. Bij een best grote groep is daar behoefte aan. Het wordt een heel snelle app om een paal te vinden en ze efficiënt te gebruiken. Daarbovenop komt dan de extra toepassing social charging.”

Wat is het doel van social charging?

“Elektrisch rijden nog aantrekkelijker en gebruiksvriendelijker te maken. Door de nog ontbrekende ‘sociale infrastructuur bovenop de technische infrastructuur’ te bieden. En beiden slim te combineren. Daarmee helpen we elektrische en hybride auto’s zo veel mogelijk elektrische kilometers te laten maken. En dus de algehele ontwikkeling van elektrische vervoer, dat schoon en duurzaam is, verder te helpen.”

Testen

Inmiddels is er een bèta versie van de app beschikbaar. Belangstellenden die de app willen testen kunnen zich aanmelden via www.social-charging.com

 

up
0 users have voted.

No comments