Missie geslaagd!

ladenOnder mijn eerste gast blog (27-07-2016) stond: “Over Ed de Rochemont: EV-rijder sinds 2014. Een pionier en inmiddels ervaringsdeskundige met een mening, visie en missie. Hij wil laten zien dat je met een volledig elektrische auto in Nederland ook zakelijk 35.000 kilometer per jaar kunt rijden. Als je tenminste bereid bent een andere mindset,  rij- en werkstijl aan te nemen. ”
 

Andere mindset en rij- en werkstijl

In blog drie, vier en vijf heb ik aandacht besteed aan mijn ervaringen rondom deze onderwerpen. Over denken in uitdagingen in plaats van   redenen waarom je niet elektrisch wilt rijden. Over werken tijdens het laden. En over mijn ergernissen omtrent het laadgedrag van hybride rijders, tot ook ik zelf een Metsubsidie Outlander aanschafte voor mijn vriendin!

Een verrassend moment

Op 15 mei 2017 reed ik ’s ochtends om 06.27 uur over de N59 op weg van mijn nieuwe woonplaats op Schouwen-Duiveland naar mijn eerste afspraak bij mijn vorige werkgever in Zeist. In mijn dashbord staat standaard mijn beschikbare actieradius links en dagteller rechts. Maar mijn gevoel zei me toch eens door te klikken naar de totaal gereden kilometerstand. En tot mijn eigen verbazing stond deze al op 40.440.

40.440 elektrische kilometers in nog geen 10 maanden

Op 22 juli 2016 mocht ik de sleutels van mijn derdee BMWi3 in ontvangst nemen. En vanaf dat moment ging ik als eerste in NL op weg met de tweede generatie i3 accu’s met een standaard actieradius van 200km. In mijn tweede blog (07-09-2016) heb ik mijn ervaringen over de effectieve actieradius beschreven.

40.440km in 10 maanden betekent doorgerekend 48.528km in 12 maanden. Het gros van de kilometers die ik gemaakt heb waren zakelijk. En ja, mijn verhuizing van Ede (Gelderland) naar de Gemeente Schouwen-Duiveland in Zeeland heeft mijn reisafstanden uiteraard doen groeien.

Wat zijn de feiten achter de 40.440km?

4.427,20kWh geladen bij Fastned in 153 laadbeurten van gemiddeld 40 minuten. Dus in totaal ongeveer 102 uur onder de gele bogen doorgebracht. Uiteraard heb ik daarnaast ook veel thuis (in de nachtelijke uren) geladen (cijfers niet bekend), bij laadpalen op openbare parkeerplaatsen en in parkeergarages. En natuurlijk heb ik veelvuldig dankbaar gebruik gemaakt van de laadfaciliteiten bij klanten. Gelukkig steeds meer!

metenVan pionieren naar groeiende realiteit

Het groeiende netwerk van snellaadstations langs de snelweg, naast die van Fastned, heeft absoluut een positieve bijdrage geleverd aan het realiseren van de missie. Er was geen moment in de afgelopen 10 maanden dat ik onderweg was en met geknepen billen achter het stuur zat met de angst om stil te komen staan door een lege accu.


Dat elektrisch rijden steeds meer en onvermijdelijk zal groeien blijkt niet alleen uit de doelstellingen van de overheid rondom het terugdringen van nieuwe auto’s op fossiele brandstof. Of de ontwikkeling door steeds meer automerken van 100% elektrische auto’s met een actieradius en klasse die concurreren met Tesla. Ook het succes van de tweede uitgifte van 5M€ aan obligaties Fastned doet vermoeden dat de toekomst van 100% elektrisch rijden over een aantal jaar een net zo vanzelfsprekend straatbeeld geworden is als het gegeven dat iedereen tegenwoordig met een mobieltje op zak loopt. Ik voel me ook geen pionier meer, maar een vooruitstrevende verkeersdeelnemer.

Tijd voor een nieuwe missie?

Nee. Een verschuiving van een tweede missie naar mijn nieuwe hoofdmissie: het blijvend onder de aandacht brengen van de ethiek en gedragsnormen rondom het gebruik van openbare laadpalen, waardoor het rijden in een 100% elektrische auto nog toegankelijker wordt. Lees vooral mijn derde blog van 25-10-2016 nog een keer.
 
Voetnoot:

Ed de Rochemont is account director bij FIRA sustainability en fervent EV-rijder. Hij blogt op persoonlijke titel over zijn ervaringen op E-xpeditie.nl.
 
 
  



 
 
 
up
0 users have voted.

No comments