Naar de WaveTrophy

Begin dit jaar zag ik in de  aankondiging van WaveTrophy dat er dit jaar door de Zwitserse Alpen gereden ging worden, 100% elektrisch! Al vele vakanties hebben we door deze mooie omgeving gereden en de nodige bergpassen, Furka, Julier, Maloja, St. Bernhard enz. beklommen of afgedaald. Mooie vergezichten, rijden op de afwisselende, bochtige, stijgende en dalende bergwegen; veel mooie herinneringen. Sinds ruim drie jaar weten we door onze Renault ZOE dat het elektrisch rijden daar nog een extra dimensie aan toe voegt. Kortom, in een reflex had ik me aangemeld voor de WaveTrophy2017.

Geld en tijd moest toen nog geregeld worden en de bedoeling was de WaveTrophy met mijn Sandra te rijden. Dat laatste bleek uiteindelijk niet mogelijk en een een bekende van het RenaultForum, Harm Otten, was bereid haar plaats in te nemen. Qua rijervaring een goede keuze. Harm heeft met zijn Renault ZOE sinds 2013 al een behoorlijk aantal lange reizen door Europe achter de rug: Zwitserland, Noorwegen (Geiranger), Oostenrijk (Grossglockner) zijn reisbestemmingen. Zelf hebben we, ook sinds 2013, ontdekt dat je met een elektrische Renault ZOE overal kunt komen. In 2014 met de familie naar Kopenhagen, daarna België, Duitsland en meerdere keren naar Oostenrijk in zomer en winter. De kracht van de ZOE is zijn flexibele laadcapaciteit; ook zonder snellader kom je met acceptabele laadtijden binnen redelijke tijden op bestemming.

Met steeds meer (snel)laders wordt het nu ook voor andere EV's mogelijk grotere afstanden af te leggen. Tesla kent natuurlijk met zijn super-chargernetwerk en zijn grote basisbereik al geen grenzen, maar dat komt met een prijs. Het wordt nu voor steeds meer mensen mogelijk. Dat wordt ook getoond door deze WaveTrophy. De WaveTrophy2017 doet namelijk de route van de Grand Tour of Switzerland aan, inmiddels omgedoopt tot E-Grand Tour. Deze toeristische route zal bij de start van de WaveTrophy2017 geheel voorzien zijn van laadpalen op voor de meeste EV's geschikte afstanden. Denk bij EV's aan auto's en motoren!

Met Harm vorm ik het team DurableDutch. We zijn een privaat team en betalen de kosten zelf. Sponsoring is mogelijk en Renault Nederland ondersteunt ons door ruimte voor 2 stickers op onze ZOE te kopen. Naast ons team is er nog een Nederlands team dat met een Tesla rijdt. Wij rijden met een Renault ZOE uit 2013 met een 22kWh batterij en 100.000km op de teller. De afstand heen en terug naar het start- en eindpunt Zürich is nagenoeg met zo groot als de afstand die we over de Grand Tour of Switzerland gaan rijden. De nieuwe Renault ZOE met 41kWh batterij lijkt mensen over de drempel te trekken door zijn grote bereik, maar Harm en ik kunnen met het bereik van de 22kWh versie al prima uit de voeten. We kennen onze ZOE door en door en weten de batterijcapaciteit maximaal uit te nutten. Rijden in de bergen kent een extra dimensie, vanwege het hoge verbruik bij het stijgen, maar het regeneren van energie bij het afdalen. Kennis over het profiel van de route is dus ook van wezenlijk belang.

De WaveTrophy is geen snelheidsrace. De winnaar wordt bepaald door scores op divers gebied, waaronder het beantwoorden van vragen over de locaties die bezocht worden, en de kwaliteit van de website van het deelnemend team. Er zijn dit jaar 115 deelnemende teams. Om ze wat te spreiden wordt er met 5 groepen gereden die niet exact dezelfde route rijden. De deelnemende voertuigen zijn motoren, auto's en driewielers. De bekende EV modellen, maar ook omgebouwde ICE's zoals een eend, een Renault 4, Audi A8, Opel Rekord, VW Transporter enz. Op motoren gebied is de Johammer een aandachttrekker.

Tijdens de WaveTrophy houden we ons blog op DurableDutch.tumblr.com bij en actuele info vind je op Twitter @durabledutch.

Van 9 tot 17 juni gaan we de WaveTrophy rijden. We zien uit naar het elektrisch zoeven door de bergen en de contacten met andere EV-rijders. We gaan aantonen dat elektrisch rijden geen toekomstmuziek is maar een praktische en aangename manier van transport, nu! We hebben het al ruim drie jaar uitgeprobeerd met onze Renault ZOE’s en dat is prima bevallen. Er is geen reden om te wachten met elektrisch rijden! De kwaliteit van rijden is geweldig en het is beter dan het vergassen van ons milieu met ICE's. Er komen nu in hoog tempo meer modellen in aanvulling op de "klassiekers" Tesla model S, Nissan Leaf, BMWi3 en Renault ZOE op de markt, er is dus wat te kiezen. De vraag van die markt gaat fabrikanten nu sturen in de ontwikkeling van hun modellen: willen we EV's dan krijgen we EV's, dus…


Dit is een gastblog van Gertjan Bers die deelneemt aan de WaveTrophy. Hij blogt hierover op DurableDutch.tumblr.com.

up
0 users have voted.

No comments