NewMotion verwacht grote doorbraak EV al in 2019

NewMotion verwacht grote doorbraak EV al in 2019

NewMotion heeft in Europa een netwerk dat meer dan 30.000 openbare laadpalen telt. “Wij bieden laaddiensten aan om elektrisch rijden zo eenvoudig en gemakkelijk mogelijk te maken. Wij willen een pionier zijn op het gebied van het leveren van slimme laadoplossingen aan bedrijven en reizigers die hun reis efficiënter willen beheren,“ aldus André ten Bloemendal, commercieel directeur van NewMotion.

Hoe bieden jullie de diensten aan?

“Via onder meer een mobiele app en een laadpas bieden wij rijders van EV toegang tot tienduizenden laadpalen in landen als België, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Luxemburg, Oostenrijk en Zwitserland. Met de mobiele app kunnen zakelijke of privé gebruikers laadpalen zoeken en al hun rekeningen en financiële overeenkomsten beheren. NewMotion is in 2009 gestart heeft nu meer dan 80.000 geregistreerde laadpassen. En we hebben meegeholpen om parkeerplaatsen van duizenden werkplekken te veranderen in laadlocaties. We zijn Europa's grootste partner voor elektrisch laden. Maar, eerlijk is eerlijk, wij dekken niet elke paal in Europa.”

De prijzen voor opladen lopen nogal uiteen. Hoe komt dat?

“Dat klopt. Maar het hangt ervan af naar welke prijs je kijkt. Als je fossiele brandstof tankt dan zie je aan de pomp hoeveel je per liter betaalt. Bij elektrisch laden kun je alleen aan het pompstationnetje zien wat de eigenaar van het station als kostprijs heeft ingesteld. Vervolgens heb je te maken met de serviceprovider van de laadpaal en met een pas van een provider, die ook niet voor niets werkt, waardoor er nog een percentage bovenop de kostprijs komt. Die informatie vind je niet aan die paal. Je kunt vaak niet eens aan de paal herkennen wat je moet betalen. Dat is een van de punten die wrevel veroorzaken in laadland. NewMotion doet niet mee aan die onduidelijkheid creëren. Wij berekenen exact de prijs door die de laadpunteigenaar vraagt. Wij brengen dan per sessie 35 cent extra in rekening voor de dienst die wij leveren. Die zou je nog af kunnen kopen met een bundel. Wij zijn daarin transparant en duidelijk. Wij vinden het belangrijk dat de klant van tevoren weet wat hij moet betalen. Bij andere partijen moet je nog wat meer moeite doen om die informatie helder te krijgen.”

“Forse verschillen in prijzen kunnen te maken hebben met wel of niet snel laden. Snelladers zijn veel duurder, ook qua exploitatiekosten. De kostprijs is ook daadwerkelijk hoger. Partijen die alleen aan het laden moeten verdienen zullen over het algemeen hogere prijzen hanteren dan bijvoorbeeld NewMotion, voor ons is het een serviceproduct en brengen wij alleen een kleine vaste vergoeding voor de dienstverlening in rekening. Daardoor kunnen wij dicht tegen de kostprijs aan zitten.”

Waar ligt het zwaartepunt, nu en in de toekomst, van het laden?

“Wij verwachten dat mensen in de toekomst, gelijk aan nu, over het algemeen thuis of op het werk zullen laden. Dus daar waar de auto langere tijd stil staat. Zo’n veertig procent van de laadsessies gebeurt thuis, een zelfde percentage zakelijk en twintig procent niet op een van die twee. Dus een klein percentage van de EV-rijders laadt onderweg vanwege een lege batterij. Wij verwachten dat die percentages in de toekomst nagenoeg gelijk blijven.”

De ontwikkelingen zijn in volle gang. Inductie zou weleens het nieuwe laden kunnen worden.

“Wij volgen die ontwikkeling nauwgezet. Als inductie echt een mogelijkheid biedt dan zullen wij inductie aanbieden. Dat staat buiten kijf.”

Maken Dynamic Load Balancing en Vehicle-to-Grid een kans om relevant te worden?

“Jazeker. V2G wordt in proefopstellingen momenteel getest, DLB draait al volop in de markt. Wij bieden beide aan. Dynamic Load Balancing zorgt ervoor dat laadpalen altijd kunnen laden op maximale snelheid zonder hierdoor het elektriciteitsnet te overbelasten. Want soms is de stroomvraag bij een werkgever groter dan de levercapaciteit.”

“Vehicle-to-Grid-laadpalen zijn slimme palen die elektrische auto's gebruiken om lokaal opgewekte zonne-energie op te slaan voor later gebruik. Dat is een heel interessante ontwikkeling, ook omdat je er thuis niets voor hoeft aan te schaffen. Het slimme zit ‘m erin dat het mogelijk wordt om de stroom terug te leveren en af te rekenen. Daarvoor moet je slimme diensten ontwikkelen. En wel zo slim dat als je vanavond ergens naartoe wilt jouw energieleverancier niet jouw batterij leeggekocht moet hebben. Je moet dus kunnen limiteren en in kleine plukjes terug kunnen leveren, zodat je niet de volledige batterij weer moet opladen.”

Is waterstof een serieuze optie?

“Voor waterstof moet je wat meer in de kristallen bol kijken. Mijn mening is dat waterstof in de toekomst in combinatie met elektrisch een fantastische oplossing zou zijn, omdat die twee heel goed met elkaar door een deur kunnen. Ik verwacht wel dus dat er met waterstof nieuwe mogelijkheden ontstaan.”

Welke innovatie komt eraan of heeft te maken met het slimmer omgaan met energie?

“Wij kijken nu alleen naar het laden op diverse plekken. Er rijden inmiddels zoveel auto’s rond met een grote batterij erin dat we de energie die in die batterijen zit zouden kunnen gebruiken voor en opslaan in de batterij. Vehicle-to-grid oplossingen leiden ertoe dat je terug kunt geven aan het elektriciteitsnet. Zo kun je vraag en aanbod wat gemakkelijker op elkaar afstemmen.  Denk aan wind- en zonne-energie.”

Waar staat EV in 2030?

“Ik heb echt serieus geen idee. Dit jaar bestaat de iPhone tien jaar. Als je destijds wie dan ook had gevraagd hoe de telecomwereld er tien jaar later zou uitzien, dan had niemand de huidige mogelijkheden kunnen voorspellen. Datzelfde geldt voor elektrisch rijden en de infrastructuur. En groot voordeel van elektrisch rijden, en daarom denk ik dat het doorzet, is dat het een enorm fijne customer experience is. Dat is een voorwaarde voor acceptatie. Daarnaast is het onderhoud mimimaal en is elektrisch rijden gunstig voor het milieu. Alle autoleveranciers zetten in op elektrisch rijden. Er is een enorme omslag in die wereld gaande. Veel sneller dan de meeste mensen dachten. Dat is het mooie. Het is niet meer alleen een pionier als Tesla die zijn nek uitsteekt. Elektrisch wordt nu in de breedte gedragen. De verwachting was aanvankelijk dat in 2020 de grote vraag naar EV echt los komt. Maar ik denk dat dit een jaar eerder al gebeurt. In 2017/18 komen er een grote range aan auto’s in de middenklasse op de markt. In 2019 wordt die markt aangevuld met betaalbare auto’s voor iedereen.” 

“Ten opzichte van Nederland lopen andere landen in Europa nog achter als je kijkt naar alle laadpaaltoepassingen en diensten. Maar andere landen trekken nu snel bij, omdat de verkoop van elektrische auto’s in Europa snel groeit terwijl die Nederland stagneert. In 2015 werden er nog 45.000 EV’s verkocht, in 2016 25.000 en wij verwachten dat het aantal in 2017, door de veranderde fiscale mogelijkheden, stokt op 15.000. In  andere landen is echter een enorme groeicurve te zien. En de ontwikkeling zet door, omdat er aantal nieuwe modellen op de markt komt dat betaalbaar en mooi is en een goede actieradius heeft. Die nieuwe auto’s geven de markt een enorme stimulans.”

 

up
0 users have voted.
new motion

No comments