Nieuwe laadbundel van VW en Eneco is aanrader

Volkswagen en Eneco presenteerden  deze week een nieuwe laadbundel waarmee rijders van de e-Golf overal in Nederland kunnen (snel-)laden voor een vast bedrag per maand.

De laadbundel is er in verschillende groottes:

·         10.000 km/jaar (1.667kWh/jaar) voor € 35 per maand

·         20.000 km/jaar (3.333 kWh/jaar) voor € 70 per maand en

·         30.000 km/jaar (4.167 kWh/jaar) voor € 105 per maand

Volkswagen stelt dat hiermee verrassingen over de energiekosten worden voorkomen. Het abonnement is maandelijks opzegbaar. Rijd je meer kilometers dan kun je ofwel je bundel aanpassen of krijg je een ander tarief voor de extra kilometers. Ook kun je zelf je energiekosten makkelijk monitoren.

Wat vindt E-xpeditie.nl er van?

Allereerst is dit idee lovenswaardig: met 1 pas kun je l bij alle laadpalen opladen. Ook bij Fastned. We hebben dit geverifieerd bij Volkswagen. Wat dat betreft koop je behalve een stuk gemak ook een financieel voordeel: opladen bij snelladers is doorgaans flink duurder dan gewoon laden of thuis laden. De reden daarvoor is heel eenvoudig: snelladers zijn erg kostbaar en de provider moet zijn investering terugverdienen.

We rekenen door

Volkswagen legt een duidelijk verband tussen het kilometrage en het verbruik. Afgaand op de rekensom zou de nieuwe e-Golf 6 kilometer ver moeten komen op elke kilowattuur. In juni test E-xpeditie.nl de e-Golf en dan weten we hoe realistisch dat is. De onlangs geteste BMW i3 verbruikte 15,3 kWh/100 kilometer tijdens de Clean Tech Test (veel binnendoor) en 15,0 kWh tijdens de Grote Mobiliteits Test (snelweg). Als de e-Golf net zo zuinig rijdt als de i3 beoordelen wij de voorgestelde bundel als realistisch. Maar het mag duidelijk zijn dat rijders met een zware rechtervoet hier -heel terecht - niet mee uit komen.

Als we de kosten van de bundel omrekenen naar een tarief per kWh dan komen we uit op een kwartje per kWh (€ 0,25). Dat is een heel net tarief: thuis betaal je ongeveer € 0,22 per kWh (maar dat is exclusief de investeringskosten in een eigen laadpaal). Onderweg betaal je voor gewoon laden tarieven van € 0,25 tot € 0,29 en voor snelladen doorgaans meer dan € 0,50. Afhankelijk van de aanbieder moet je soms nog oppassen voor startkosten of kosten gebonden aan de parkeertijd.

Onze conclusie

Dit initiatief van Volkswagen en Eneco is niet alleen makkelijk. Je kunt overal laden. Maar ook transparant. Je weet vooraf wat je kosten per kWh zijn. Afgezien daarvan betaal je een schappelijke prijs per kWh. Ons advies: als je voor een e-Golf gaat, is deze bundel een aanrader.

 

up
0 users have voted.
laadbundel
  1. Default User Picture

    :

    Aanrader? Dit kan al met meerdere (gratis of bijna gratis) laadpassen zoals Multi Tank Card, EVBox en The New Motion.
    Daarnaast wordt energie thuis alleen maar goedkoper. Bij de meeste aanbieders nu rond de €0,18 per kWh. En dan heb ik het nog niet eens over zonnepanelen. €0,25 per kWh is dus helemaal niet zo'n aantrekkelijke prijs aangezien de meeste rijders voornamelijk thuis zullen laden, dit initiatief lijkt me dan ook het beste geschikt voor mensen zónder thuislaad functionaliteit. In mijn ogen is dit typisch de auto industrie die een business model ziet verdwijnen en door laad-abonnementen de transitie willen maken van onderhouds-omzet zoals oliefilters naar een kWh business model.