Nieuwe liefde

Nieuwe liefde

Tja, heb ik niet in mijn eerste vier blogs meerdere malen geroepen dat ik verliefd ben op de 100 procent elektrisch BMWi3? En dat ik het een uitdaging vind om als pionier te bewijzen dat 40.000 zakelijke kilometers met een 100 procent EV gewoon kan, als je bereid bent om je rij- en werkstijl hierop aan te passen? Een Nieuwe Liefde heeft mij genoodzaakt deze missie te herijken.

 

Mijn nieuwe EV-uitdagingen

Blij was ik toen ik vorig jaar mijn nieuwe vriendin ontmoette. Mijn die-hard 100 procent EV-rijdersmentaliteit werd echter direct op de proef gesteld. Ze woont namelijk in het prachtige Zeeland. Waar slechts drie Zeeuwse Fastned stations zijn en een publieke laadpaal in haar dorp. Nu woon ik nog in Ede. Lekker centraal in het land, omringd door een grote hoeveelheid snel laad mogelijkheden en bijvoorbeeld in de spits in max een uur in Utrecht, met nog 50 procent actieradius (ar) over. Vanuit de woonplaats van mijn vriendin naar Utrecht in de spits blijkt 2,5 uur te kosten, inclusief een half uur halverwege laden om niet leeg in Utrecht aan te komen met het risico dat er geen publieke laadpalen meer vrij zijn.

  

Waar je woont is van grote invloed geworden

Wetende dat ik binnenkort definitief naar Zeeland verhuis, ben ik al een half jaar aan het uitvogelen hoe ik mijn missie van 100 procent zakelijk EV blijven rijden kan volbrengen. Om 06.00 uur stap ik in de auto om rond 09.00 uur in het midden van het land op mijn afspraken te kunnen zijn. Moet ik meer naar het Noorden of Zuid-Oosten van ons land dan kies ik ervoor om voor de spits uit te rijden en 05.00 uur uit Zeeland te vertrekken. Of ik plan de afspraak in de middag of boek een hotelletje de avond tevoren. Het is allemaal te organiseren.

Maar mijn conclusie is inmiddels wel dat mijn missie ten koste gaat van waardevolle uren samen met mijn nieuwe vriendin. Simpelweg omdat ik dagelijks vroeg van huis ga en vaak pas tussen 19.00 en 21.00 uur terug in Zeeland ben ..

 

Welke alternatieven heb ik onderzocht?

Mijn uitgangpunt is dat ik geen zakelijke leasewagen kan rijden. Wat ik kies komt dus uit privémiddelen. De volgende opties heb ik de revue laten passeren:

  1. Een 100 procent EV met een grotere actieradius:
    1. Een Tesla met 450km actieradius op private lease: Bijna €2.000,- per maand. Ik zou het graag willen, maar zo rijk ben ik helaas niet;
    2. Een andere 100 procent EV met een aanzienlijk grotere AR dan 200 km. Bijvoorbeeld de nieuwe Opel Ampéra met een aangekondigde AR van 500 km.  Of de nieuwe Renault Zoey met aangekondigde AR van 400 km. Echter, deze voorbeelden zijn of waren tot op heden nog niet op de markt.
  2. Aanschaf van een PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle). Er zijn er inmiddels aardig wat, maar ik heb me beperkt tot de auto’s die mijn belangstelling het meest gewekt hebben.
    1. De i3 inruilen voor een BMW 3 serie PHEV;
    2. Metsubsidie Foutlander PHEV, zoals die in de volksmond vaak wordt genoemd. Ik heb me altijd tegen deze auto afgezet maar nu toch bewust een proefrit met deze auto gemaakt.

De oplossing voor mij is een hele praktische geworden

Nadat ik al een paar keer gezondigd had, door met de 100 procent diesel van mijn vriendin naar vroege en verre afspraken te rijden, vond ik het tijd worden een definitieve oplossing te kiezen. Ik heb dan ook vorige week besloten de 100 procent EV BMWi3 te behouden en hier zo veel mogelijk zakelijke kilometers mee te blijven rijden. EN omdat mijn vriendin 1 april jarig is heb ik haar verrast met een 2e hands Mitsubishi Outlander PHEV. Hierop heb ik haar diesel ingeruild! Bijkomend voordeel is dat deze auto veel beter geschikt is om haar twee kinderen en drie Duitse Herdershonden in een keer overal mee naartoe te nemen. Gelukkig was ze blij met dit vervroegde verjaardagscadeau. Drie vliegen in een klap dus!

 

De praktijk na de eerste week

  • Arjan de Putter heeft helemaal gelijk gehad in het recente verslag over zijn bevindingen met de Outlander PHEV. Het rijdt heerlijk!
  • De Outlander is qua elektrisch rijden niet te vergelijken met de i3. Maar wat ze wel met elkaar gemeen hebben is dat met beide auto’s het al snel een sport wordt om zo economisch mogelijk te rijden;
  • Ik heb nu ook ondervonden dat het (snel)laden van het relatief kleine accupakket niet sneller gaat dan het laden van mijn accu in de i3;

Blijft overeind dat ik ook nu weer de oproep aan iedere EV-rijder doe (100 procent elektrisch en PHEV) om simpelweg je mobiele nummer achter te laten op het dashboard tijdens het laden. De EV-rijder die de paal echt hard nodig heeft kan dan vriendelijk aangeven graag te willen laden en hierover met je in overleg wil treden. Kleine moeite, maar zeer gewaardeerd.. Dank!

Mijn keus blijft een momentopname

Vanuit de huidige omstandigheden heb ik nu bovenstaande keuze gemaakt. Maar omdat de markt van nieuwe 100 procent elektrische auto’s met een grotere AR én

het aantal PHEV’s sterk en snel groeit, zal deze afweging de komende 6 tot 24 maanden voor iedereen anders zijn. Wat mij het komende jaar kan helpen, is dat het netwerk van snel laad stations en publieke laadpalen in Zeeland, Brabant en Zuid Holland een betere dekking krijgt.

Tot die tijd blijf ik maximaal genieten van de i3, de Outlander PHEV als het niet anders kan én bovenal van mijn nieuwe Liefde!


Ed de Rochemont is accountmanager bij FIRA en fervent EV-rijder en blogt op persoonlijke titel over zijn ervaringen op E-xpeditie.nl.

up
0 users have voted.
outlander

No comments