Stroom kost niks!

Een oplettende lezer tipte me dat ik in een eerdere blog [link naar VW en Eneco] uitging van een onjuist elektriciteitstarief. Ik noemde € 0,22 per kWh. Volgens de betreffende lezer moest dat eerder € 0,18 zijn. Ik ging op onderzoek en kwam tot de conclusie dat stroom niks kost. En waarom heb ik dan toch zo’n hoge energienota?

Bestaande marktpartijen hebben er geen enkel belang bij om transparant te zijn. Bezoek maar een aantal willekeurige websites van aanbieders (Essent, Eon, Pure Energie of prijsvergelijkers als Independer.nl). Bijna allemaal vragen ze je eerst je huidige verbruik en noemen vervolgens een maandbedrag. Hoe dat bedrag is opgebouwd blijft vaak in het ongewisse (tenzij je vasthoudend bent en bereid bent diep te spitten).

Ik sloeg er mijn eigen jaarafrekening (van Essent) op na:

Wat

Leverancier

Aantal

Eenheid

Bedrag incl BTW

Elektriciteit

Essent

3.967

kWh

 € 333,68

Netbeheerkosten

Enexis

365

dag

 € 821,65

Energiebelasting

Belastingdienst

3.967

kWh

 € 484,21

Vermindering energiebelasting

Belastingdienst

365

dag

 € -373,33

Opslag duurzame energie

Belastingdienst

3.967

kWh

 € 29,42

Totaal

     

 € 1.295,62 

Kortom, ik zat er naast en niet zo’n beetje ook: ik bleek zelf geen € 0,22 per kWh te betalen, maar maar liefst € 0,33 ofwel 50% meer!

De hoogste tijd om verder uit te zoeken hoe dit bedrag is opgebouwd.

Vast en variabele kosten

Een deel van de kosten zijn vaste kosten (die je altijd betaalt, ongeacht je verbruik). Dat zijn de netbeheerkosten. De energiebelasting is deels vast (de vermindering) als variabel (de energiebelasting). Het totaal ziet er als volgt uit:

Bovenstaand plaatje suggereert dat bijna drie kwart van de kosten uit variabele kosten bestaan. Dat beeld wordt vertekend door de energiebelasting. Deze is variabel, terwijl de vermindering van de energiebelasting (een negatief bedrag) tot de vaste kosten hoort. In mijn geval maken de netbeheerkosten maar liefst 63% van de totale elektriciteitskosten uit. De reden daarvoor is dat ik  een zware aansluiting van 3 x 35A heb.

Wat als…

Wat zou de situatie zijn als ik 20.000 kilometer elektrisch rijden toevoeg. Laten we uitgaan van een BMW i3 (gemiddeld verbruik 15 kWh/100 km – bron: Grote Mobiliteitstest, Clean Tech Test). Ofwel een extra verbruik van 3.000 kWh.

Wat

Leverancier

Aantal

Eenheid

Bedrag

incl BTW

Elektriciteit

Essent

6.967

kWh

 € 586,02

Netbeheerkosten

Enexis

365

dag

 €  821,65

Energiebelasting

Belastingdienst

6.967

kWh

 € 850,38

Vermindering energiebelasting

Belastingdienst

365

dag

 € -373,33

Opslag duurzame energie

Belastingdienst

6.967

kWh

 €  51,66

Totaal

     

 € 1.936,38 

In de nieuwe situatie stijgen mijn totale elektriciteitskosten van € 1.295 meer per jaar,  naar € 1.936. De extra 20.000 kilometers kosten me dan € 0,032 per kilometer. Dat is een koopje! Bij een benzineprijs van € 1,45 zou een auto ongeveer 1 op 45 moeten rijden om dat te evenaren.

Zijn zonnepanelen zinvol?

Onlangs heb ik offertes opgevraagd voor zonnepanelen. Om 4.000 kWh per jaar op te wekken, moet ik ongeveer € 5.000 investeren. Stel dat ik die zonnepanelen aanschaf en overstap op die i3. Hoe ziet het plaatje er dan uit?

Wat

Leverancier

Aantal

Eenheid

Bedrag incl BTW

Elektriciteit

Essent

2.967

kWh

 € 249,57

Netbeheerkosten

Enexis

365

dag

 € 821,65

Energiebelasting

Belastingdienst

2.967

kWh

 € 362,15

Vermindering energiebelasting

Belastingdienst

365

dag

 € -373,33

Opslag duurzame energie

Belastingdienst

2.967

kWh

 €  22,00

Totaal

     

 € 1.082,03 

Mijn totale kosten bedragen dan geen € 1.936 per jaar, maar dalen naar € 1.082 per jaar. Oftewel: ik bespaar € 854 per jaar. Ik reed al ontzettend goedkoop en verdien nu die zonnepanelen in 6 jaar terug.

Een andere manier van rekenen

In plaats van te doe-het-zelven in Excel kun je de cijfers ook laten voorrekenen door bijvoorbeeld Independer. Uiteraard kiezen we voor ‘alleen echt groene stroom’.

Er zijn dus drie situaties:

1.       Bestaande situatie - 4.000 kWh/jaar

2.       Extra elektrische auto – 7.000 kWh/jaar

3.       Extra elektrische auto plus zonnepanelen – 3.000 kWh/jaar

4.000 kWh/jr
Bedrag 
7.000 kWh/jr
Bedrag 
3.000 kWh/jr
Bedrag
Budget Energie
 € 562,29
Huismerk Energie
 € 591,53
Green Choice
 € 595,97
Budget Energie
 € 1.096,33
Green Choice
 € 1.129,82
Huismerk Energie
 € 1.129,51
Budget Energie
 € 384,27
Huismerk Energie
 € 412,21
Green Choice
 € 418,02

In de nieuwe situatie kosten de 20.000 elektrische kilometers € 0,0267 per kilometer. En de combinatie met zonnepanelen levert een jaarlijkse besparing van € 712 op.

Kan het nóg slimmer?

Wie kiest voor elektrisch rijden kiest voor spotgoedkoop rijden. En goed voor het milieu (groen stroom) is ook goed voor je portemonnee. En ook het vergelijken van aanbieders loont.

Wat in deze vergelijking nog niet is meegenomen, zijn de kosten van de eenmalige aanschaf en installatie van een laadpaal. Wie bijvoorbeeld bij Engie kijkt ziet dat ze al een 11 kWh-paal leveren vanaf € 1.075. Wie goed oplet ziet dat je een laadpaal krijgt waarbij je zonder pasje kunt opladen. Wie nog even doorrekent ziet dat de extra stroomkosten (situatie 2 versies situatie 1) € 0,178 per kWh zijn.

Wie voor een 22 kWh laadpaal kiest is iets meer geld kwijt (eenmalig vanaf € 1.585). De laadpaal is dan echter geschikt voor laadpassen. Dat betekent dat je ook anderen van jouw laadpaal gebruik kunt laten maken én dat je de kosten kunt delen. Elektrisch rijden kan dus behalve goed voor je portemonnee ook goed voor je sociale contacten zijn…

up
0 users have voted.
stroom

No comments