Voor Laadpaal staan

Stel je toch eens voor dat elektrisch rijden al decennialang de norm is. De hele wereld is er op ingericht. En dan komt er iemand met een idee: maak iets dat rijdt, dat je kunt sturen en als je er vocht in giet, blijft ie rijden. Oftewel de auto met verbrandingsmotor. Hoe zorg je dat je over brandstof beschikt? Vroeger reden de benzinepioniers van dorp naar dorp op zoek naar de apotheek voor een fles benzine.

Hoe ver zijn we met het moderne versie van de benzinefles?

In de ideale elektrische wereld zijn twee factoren van belang:

  1. Je kunt laden waar je stopt
  2. Je kunt heel makkelijk afrekenen

Wie zijn de nieuwe apothekers?

We zetten er een op een rijtje:

The New Motion

Dit is een aanbieder van laadpalen èn laadpassen. The New Motion beschikt dankzij haar partnerships over een internationaal netwerk met in totaal bijna 25.000 oplaadpunten. Daarvan staan er ongeveer 15.000 in Nederland.

Fastned

Heb je je wel eens afgevraagd van wie die gele bogen zijn die je soms langs de snelweg ziet? Die zijn dus van Fastned. Op dit moment heeft het bedrijf circa 50 laadpunten in Nederland. Dat aantal groeit naar verwachting hard. FastNed gaat namelijk grote laadstations bouwen in stedelijke omgevingen, zoals Den Haag.

Fastned valt niet alleen op door hun gele bogen. Ze hebben ook een uniek prijssysteem. Je tankt voor € 0,35 per kWh (plus € 12 per maand) of je betaalt € 99 per maand voor onbeperkt tanken. Dat vaste bedrag lijkt heel laag als je fossiele brandstof gewend bent. Als je het omrekent naar kWh’s voor het tarief dat je thuis betaalt, kun je 495 kWh tanken. Bij een verbruik van 0,15 kWh/km (Nissan Leaf) zijn dat 3.300 elektrische kilometers (ofwel bijna 40.000 km/jaar)! Fastned biedt daarvoor wel snelladers. Kortom, voor iemand die veel elektrische kilometers maakt, heeft Fastned een interessante aanbieding!

EV-Box

EV-Box stelt marktleider te zijn met meer dan 30.000 oplaadpunten wereldwijd. Daarvan staan er ruim 5.700 in Nederland. (Bron: oplaadpalen.nl)

Ze bieden drie soorten oplaadpalen aan:

  1. Thuisgebruik
  2. Commercieel gebruik
  3. Publiek gebruik

Bij elke laadpaal wordt automatisch een laadpas geleverd. EV-Box is in dit rijtje een vreemde eend in de bijt: ze bieden de service om de laadpalen te beheren. Daarnaast bieden ze een brandstofpas waarmee u kunt betalen. Met een EV-Box pas kunt u desgewenst tevens fossiele brandstoffen tanken.

ANWB Laadpas

De ANWB biedt een oplaadpas met twee varianten: een gratis pas waarbij je € 0,34 per laadsessie betaalt én een pas met een vast maandbedrag (€ 5,20 excl BTW) waarbij je laadsessies gratis zijn. Je betaalt dan wel voor de verbruikte stroom en/of verbruikte laadtijd.

Op de ANWB.nl staat welke laadpalen je kunt gebruiken.

Allego

Net als Fastned heeft ook Allego een opvallend prijsmodel. Je betaalt per laadsessie en per tijdseenheid. De tarieven zijn gekoppeld aan het laadvermogen van de laadpaal.

Ecotap

Ook Ecotap zegt net als EV-Box dat nummer één is. Ze hebben circa 400 oplaadpunten in Nederland. Ecotap levert behalve oplaadpunten voor auto’s ook oplaadpunten voor fietsen. Ze bieden een laadpas en laadsleutel aan waarmee je alle openbare laadpunten kunt gebruiken. Op de site van Ecotap vonden we geen informatie over de tarieven voor de afgenomen stroom.

Conclusies

Zoveel aanbieders, zoveel prijssystemen. En ondanks dat er dus zo’n 25.000 oplaadpunten lijken te zijn in Nederland is al duidelijk dat er te weinig zijn. Oplaadpunten zijn tevens parkeerplekken. In binnensteden is het aantrekkelijk om een stekker-auto te hebben, want de kans dat je kunt parkeren is groter. Voorwaarde: je moet wel je stekker in het stopcontact hebben zitten. Zo niet, dan maak je illegaal gebruik van de parkeerplaats. Een oplaadplek is dus een gewilde parkeerplek geworden. Dat wordt weer tegen gegaan door de parkeertijd te beprijzen. Er is ook een andere manier: met de app social charging kunnen e-rijders onderling contact leggen over het delen van een laadpunt.

Tips

Tip: een handige site is www.oplaadpalen.nl

up
0 users have voted.
laadpaal

No comments