Wie geeft oude batterijen een tweede leven?

Wie geeft oude batterijen een tweede leven?

De Tesla Powerwall is niet het succes waar Eneco op hoopte. Toch is er behoefte aan extra opslagcapaciteit, weet Arjan de Putter. Hij ontwikkelde een aantal ideeën. Hij is creative director van e-xpeditie, het platform voor elektrische mobiliteit.
 
De Putter: "Bestaande elektrische auto’s krijgen grotere accu’s. Daardoor ontstaat bij eigenaren van dezelfde auto’s de wens om hun accu te upgraden. Maar wat gebeurt er met de oude versleten accu als de capaciteit zo ver gedaald dat het ten koste gaat van het rijplezier? En de auto niet meer zo snel wil accelereren? Die accu is dan nog steeds bruikbaar voor andere toepassingen. Bijvoorbeeld als opslagcapaciteit. Want het elektriciteitsverbruik loopt niet synchroon met de productie van zonne- en windenergie. In het Energierapport 2016 wordt gepleit voor een slimmere invulling geven aan het energiesysteem van de toekomst.

Goede afstemming

De kortste klap lijkt een handelsbedrijf dat batterijen opkoopt. Vervolgens worden deze batterijen samen met de benodigde randapparatuur aangeboden. Een andere mogelijkheid is om een batterij aan het eigen elektriciteitsnet te koppelen. En om de juiste apparatuur te selecteren. Dat kan een bedrijf ais een service aanbieden. Voorwaarde is dan wel dan dat de apparatuur meer energie opwekt dan dat hij verbruikt. Dat is aantrekkelijk voor de consument. Zeker met de salderingsregeling die hij op dit moment kan gebruiken. Hij krijgt nu een vaste vergoeding per kWh, tot een bepaald maximum. Voor de consument is het op dit moment helemaal niet aantrekkelijk om fors te investeren in iets dat zich eigenlijk niet terugbetaalt. Degenen die wèl een groot belang hebben bij opslag zijn de netbeheerders. Die hebben de uitdagende taak om vraag en aanbod van stroom goed op elkaar af te stemmen. Een groeiende vraag naar stroom kan leiden tot een grotere elektriciteitsstromen. Ofwel: dikkere stroomkabels. Dat is een kostbare zaak.

Clusteren

In plaats van plaats van één batterij plus omvormer zou je batterijen kunnen clusteren. Dat kan bijvoorbeeld vlakbij een energiebron. Of bij grote gebruikers, zoals een bedrijf of een woonflat. En daar op voortbordurend: gebruikte batterijen krijgen zo een bepaalde waarde. Maar wie weet wat een batterij nog waard is? Zo’n specialist kan bijvoorbeeld wagenparkbeheerders adviseren over het beste moment om over te stappen op een nieuwe accu’s.
 
En stel je eens voor dat je je auto niet langer oplaadt, maar dat een robot jouw accu verwisselt? De techniek bestaat al. Zo’n wisselstation moet opgeladen accu’s op voorraad hebben. Dat zou een perfecte buffer kunnen zijn om piekspanningen in het stroomnet mee op te vangen! Als zo’n wisselstation zou bestaan, zou het op dit moment heel veel verschillende batterijen op voorraad moeten hebben. Als er een standaard zou ontstaan, net als penlites of AA-batterijen, zou dat voor iedereen veel effciënter zijn!
 
Kortom, ideeën genoeg om nieuw leven in oude batterijen te blazen. Wie pakt de handschoen op?”
 
up
0 users have voted.

No comments