ralfhanappelOpel degradeert met de introductie van Ampera E in één klap het merendeel van de concurrentie tot minder interessante koopwaar. Althans voor kopers die hechten aan een elektrische auto met een grote actieradius. Volgens Ralf Hanappel, directeur elektrisch rijden van Opel Europa, zet Opel met een auto die 500 kilometer rijdt zonder tussentijds opladen een nieuwe standaard voor de massa: “Ik ben ervan overtuigd dat de Ampera E een nieuw hoofdstuk opent in het EV-boek. Omdat de actieradius van deze auto uniek is.”
 
Opel stal tijdens de Parijse Autosalon met de gele Ampera E de show ondanks veel EV-geweld van andere merken. Hanappel geeft aan eindelijk een auto te bieden voor het alledaagse verkeer. “Men hoeft geen angst meer te hebben dat men met een lege batterij aan kant van de weg belandt. De auto kan aan ieder type station snel geladen worden. Met deze auto is actieradius geen thema meer. De rijder hoeft er niet meer over na te denken. Ik ben zeer tevreden met de reacties van pers en publiek. Iedereen is zeer positief. Ze verheugen zich op de auto.”
 
Onwaarschijnlijk groot
“Met deze auto bereiken wij een grote markt. De auto spreekt voor zichzelf en wordt een succes.  Niet alleen vanwege de reikwijdte van de auto, dat is slechts één onderdeel. Het voertuig is daarnaast van binnen onwaarschijnlijk groot. Voelt aan als een SUV. De inrichting is heel praktisch en functioneel.”
 
“Wij denken dat we met deze auto iedereen aanspreken. De vorige generatie elektrische auto’s was voornamelijk bestemd voor ontwikkelde mannen met twee kinderen. Met deze Ampera stopt dat. Nu zal ook de gemiddelde mens, de normale autogebruiker, ervaren dat elektromobiliteit geen probleem meer is. De afstand is nu klasse en de prijs zal ook attractief zijn. Het thema opladen zal dan ook snel tot het verleden behoren. Iedereen wachtte daar op. Niet voor niets is er een competitie gaande tussen autoproducenten om de reikwijdte te vergroten. Bij de anderen duurt het nog even, wij zijn er klaar voor."
 
Opgelost
Een paar jaar geleden zijn wij een strategisch partnerschap aangegaan met  de leverancier  van batterijen. Wij zeiden: ‘Wij willen in de segment van kleine auto’s een auto met de reikwijdte van 500 km hebben. Laten wij de kennis die we bij Opel en Chevrolet hebben en jullie kennis van batterijen delen’. Door een zeer intensieve samenwerking kunnen we nu deze prestatie leveren. “De oplossing met de batterij zoals wij die in de Ampera gebouwd hebben is op dit moment ideaal. Het is al ver ontwikkeld en dat zal de komende twee jaar nog tot verdere verbeteringen leiden. En het actieradiusprobleem is nu al opgelost.”
 
Opel concentreert zich volledig op elektrisch rijden. “Wij mikken niet op waterstof. Dat heeft als probleem dat je twee keer zoveel energie nodig hebt om het te produceren. En de infrastructuur is zeer duur. Die problemen zijn niet zo snel op te lossen. Terwijl de infrastructuur voor elektrisch rijden al zeer goed ontwikkeld is voor landen als Nederland, Frankrijk en Noorwegen en volgend jaar ook Duitsland.” De infrastructuur in Duitsland laat op dit moment nog te wensen over. De steden kennen over het algemeen een flink aantal oplaadpunten, maar de plekken aan de snelwegen blijven achter. ”De overheid heeft een initiatief ontwikkeld dat in 2017 moet leiden tot een landelijk netwerk van 400 snellaadstations langs de snelwegen. Daarnaast bouwen elektriciteitsbedrijven aan een eigen netwerk.”
 
Subsidie 
“Elektrisch rijden heeft wat mij betreft de toekomst. Maar ik kan niet voorspellen wanneer elektrisch rijden de overhand krijgt. De verbrandingsmotoren blijven nog wel lang beschikbaar. Ik heb laatst een paper van de EU gelezen dat er zelfs in 2040 nog veel verbrandingsmotoren bestaan. Het zal sterk afhangen van het gedrag van de consument en of de overheid subsidie verstrekt hoe snel de verandering plaats heeft. Mijn persoonlijke mening is dat er in de toekomst vele transportmogelijkheden komen. Er zullen mensen zijn die zelf willen autorijden met verschillende alternatieve  aandrijvingsmotoren. Ik denk ook dat carsharing veelvuldig zal voorkomen.”
 
ampera eOpel geeft de andere merken het nakijken. Wellicht is alleen Tesla een uitzondering op die regel. “Of de Ampera een concurrent van Tesla wordt, mogen onze klanten beslissen. Wij gaan met vertrouwen de vergelijkingsstrijd aan. Dat geldt ook voor VW die over twee tot drie jaar met nieuwe modellen komt of Mercedes. Wij hebben vandaag al een auto met deze prestaties. Onze concurrentie zal eerst proberen onze reikwijdte te bereiken, in 2020. Onze voorsprong blijft een voorsprong. Wij zullen uiteraard dan nog een nog grotere actieradius hebben.  Dat betekent verder dan 500 km. Het is moeilijk om de echte afstand te voorspellen. Dat heeft te maken met de ontwikkeling van de zogeheten energy density;  de hoeveelheid energie die je kunt opslaan en de grootte van de massa die dat met zich brengt. Je kunt niet de massa verdubbelen om de batterijen te verdubbelen. Een auto is dan niet 1.600 kilo maar 2.000 kilo zwaar. Dat is onmogelijk, want dan is de auto niet vooruit te bewegen. Die afhankelijkheid zal er zijn. Als we meer vermogen in dezelfde massa kunnen stoppen dat zal dat corresponderen met een grotere actieradius.”
 
“Ik denk dat de actieradius in de toekomst nog toeneemt. Daarvan ben ik overtuigd. Dat gaat hand in hand met de batterijtechnologie. Er wordt al nagedacht over andere type batterijen. De vraag is echter hoeveel meer batterij ik in de auto stop. Voor mij persoonlijk zou het voldoende zijn als de actieradius van die batterij gelijk is aan die van een auto op benzine, diesel en gas in dit segment. En dat is tussen 500 en 600 kilometer. Ik verwacht dat de consument die range ook genoeg vindt.”
 
De aanschafprijs wil Opel pas in het voorjaar van 2017 prijsgeven. Duitse vakbladen reppen van 32.000 euro.

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen