Ruben Poppink is al 7 jaar ondernemer en toch pas 25 jaar. De jonge ondernemer uit Twentse Fleringen heeft de afgelopen jaren zijn oren en ogen goed de kost gegeven in binnen- en buitenland.  Poppink, die hoopt binnenkort ook met de voltooiing van zijn scriptie voor de studie Business Administration af te studeren, zet hoog in op de techniek vehicle to grid.

Wat heb jij met elektrisch rijden?

“Ik startte op mijn achttiende een koeriersbedrijf. Aanvankelijk met een dieselauto. Maar inmiddels rijd ik elektrisch met een BMW i3 en een Tesla. Ik ben mij steeds meer gaan focussen op elektrische auto’s en laadoplossingen. Wat kun je nog meer dan er elektrisch mee rijden? Ik zag in Amerika op de universiteit van Delaware hoe ze energie in auto’s opsloegen en er weer uithaalden. De overcapaciteit verkochten ze aan de elektriciteitsbedrijven. En daar verdienden ze geld mee. Die methode noemen ze vehicle to grid.”

Jij zag brood in vehicle to grid?

“Ja.  Ik klopte toen aan bij Locamation in Enschede. Dat is een smart grid bedrijf dat veel voor Alliander werkt. Ik bood aan uit te zoeken of die ontwikkeling wat in het net kan betekenen. Ik ben er ongeveer een jaar geleden mee begonnen  en ben mij met mijn eigen bedrijf ook op dat onderwerp gaan focussen. Als we een laadpaal konden ontwikkelen die niet alleen kan laden maar ook kan ontladen dan kun je daar leuke dingen mee doen. Vooral in combinatie met zonnepanelen.  Dus energie opslaan en later weer gebruiken. Wij bieden laad- en ontlaadoplossingen voor alle elektrische auto’s. Waarbij je ook ’s nachts gebruik kunt maken van zonnestroom. Smart charging heet dat. Dat betekent slim opladen op de goede momenten. Dus niet tijdens de piek tussen 17 en 21 uur.”

“De aansluiting komt achter de meter zodat het voordeel direct bij de consument komt. Dan heb je ook geen last van de verdwijning van de salderingsregeling, naar verwachting in 2020. Nu nog is de prijs voor gebruikte en teruggegeven stroom gelijk. Vanaf 2020 zou dan alleen nog maar de netto prijs terugbetaald worden, dus zonder belasting. Daardoor krijgen consumenten veel minder terug. Dat nadeel hebben ze dus niet als ze achter de meter de energie opslaan en zelf gebruiken als je het nodig hebt. Als je dat namelijk niet doet dan zijn jouw zonnepanelen straks een stuk minder interessant.”

Is er al een markt voor jullie concept?

“Dat concept is slechts een van de dingen die we doen. Mensen hebben op dit moment ook nog gewoon laadpalen nodig. Die leggen wij ook aan.”

Zie jij jezelf als pionier?

“Ja, we lopen wel voorop. Ik denk dat wij in 2017 een product kunnen aanbieden dat kan laden en ontladen voor alle elektrische auto’s."

Is er sprake van een nieuwe revolutie?

“Vind ik niet. De technologie van de elektrische auto is zo oud als die van auto’s met een verbrandingsmotor. Henry Ford heeft het echter destijds slim en simpel aangepakt met zijn lopende bandproductie. Daardoor kon hij goedkoop produceren. Dus geen revolutie. Wel verandert de infrastructuur sterk. De auto’s maken straks onderdeel uit van het elektriciteitsnet.”

“Ik verwacht dat de elektrische auto in 2020 pas echt laat zien wat die in zijn mars heeft. En rond 2025 is ons stroomnet daarop aangepast. De energieleveranciers hebben zich al verenigd in USEF. Doel is op termijn vraag en aanbod van energie beter op elkaar afstemmen. Toch zie je ook al veel  gebeuren. Een mooi voorbeeld is de wijk Lombok in Utrecht. Daar staan palen die stroom kunnen laden en ontladen.“

Hoe hangt de vlag in Nederland erbij als het over alternatieve energie gaat?

“In Nederland lopen we qua duurzaam opwekken van stroom behoorlijk achter. We zijn geloof ik het slechtste jongetje van de klas. Door de gasbel ontbrak bij ons de haast om iets aan het energieprobleem te doen. Hangt ook af van de eigen belangen. Wij zijn vergeleken met Duitsland verder met het gebruik en de infrastructuur voor elektrische auto’s. Maar dat komt wel in dat land als ze daar regelingen ontwikkelen om elektrisch rijden aantrekkelijk te maken.”

Moet Tesla de credits krijgen voor de aanstaande verandering in de auto-industrie?

“Als Tesla er niet was geweest dan weet ik niet of de ontwikkelingen zo snel zouden zijn gegaan. Het wilde de discussie aanslingeren over elektrisch rijden. Dat is gelukt. Tesla heeft eigenlijk haar eigen doelen al behaald. Iedereen loopt achter Tesla aan.”

“De ontwikkelingen in batterijen gaan razendsnel. Nog niet lang geleden was de kostprijs voor een kiloWattuur opslagcapaciteit ongeveer duizend dollar. De nieuwe Tesla batterijen kosten in 2017 naar verwachting 125 dollar. De prijs gaat echt snel naar beneden, blijft maar dalen. Het duurt niet lang meer of de elektrische auto is goedkoper dan auto met fossiele brandstof. Want een elektrische auto is een simpel product met simpele technologie. Het is vooral een batterij met een kleine elektromotor.”

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen