Autorijden is vrijheid en die vrijheid zit diep verankerd in ons DNA. Die vrijheid is een kostbaar goed. Wie autorijden wil verduurzamen moet zich hier van bewust zijn. Onlangs interviewden we Michiel Langezaal, mede-oprichter en CEO van Fastned. Hij schreef een verhelderende blog 'Fastned Freedom Plan'. De blog is in het Engels. We geven hier een samenvatting en raden je zeker aan om de hele blog te lezen. 

Beroerd rijgedrag 

Michiel begint met vast te stellen dat auto's met een verbrandingsmotor slecht zijn voor onze gezondheid, funest voor het klimaat en dat ze ook nog eens beroerd rijden. Auto's met een elektromotor zijn een oplossing. Fastned is opgericht met als doel om een netwerk met de snelste laders te bouwen om een eind te maken aan het tijdperk van auto's die giftige gassen uitstoten. Hij noemt een aantal redenen waarom een netwerk van snelladers van doorslaggevend belang zijn om een succes te maken van de elektrische auto. 

Accu's 

Bovenstaand plaatje is afkomstig van een artikel in Nature Climate Change van Björn Nykvist & Måns Nilsson. Het laat zien dat de prijzen van Lithium-ion accu's fors gedaald zijn in de afgelopen tien jaar. Tegelijkertijd is de capaciteit ervan toegenomen. De verwachting is dat elektrische auto’s de komende jaren  goedkoper worden en een groter bereik hebben. Om een volwaardig alternatief voor een auto met  verbrandingsmotor te worden, moeten ze dezelfde mate van vrijheid hebben. Wat daarvoor nodig is, is een dekkend  netwerk van snelladers. Fastned bouwt zo'n netwerk en dat doen ze in 4 stappen: 

  1. Een dekkend netwerk bouwen in Nederland 
  2. Een Pan-Europees netwerk uitrollen 
  3. Prijzen omlaag krijgen door sneller laden 
  4. Gebruik de vraag naar energie door te investeren in wind en zonne-energie 

Fase 1 – Dekkend netwerk in Nederland 

Fastned’s eerste doel is om in Nederland een dekkend netwerk van snellaadstations op de beste locaties te bouwen. Fastned verkreeg in 2012 van Rijkswaterstaat de concessies voor 200 primaire locaties langs de snelweg. Deze concessies zijn 15 jaar geldig. . Inmiddels heeft Fastned 50 stations langs de snelweg gereed. Fastned heeft bewust gekozen om laadstations in plaats van losse laadpalen te bouwen, Dat doen ze om drie redenen: 

  1. De stations zijn beter zichtbaar (en bieden bescherming tegen slecht weer)
  2. De laders zijn gestandaardiseerd: alle volledig elektrische auto's met alle soorten stekkers (CSS, AC en CHAdeMO) kunnen laden 
  3. Hoge uptime doordat er altijd 2 laders op de stations staan is er altijd een beschikbaar mocht een van de laders zijn uitgevallen, ook is de kans kleiner dat de lader bezet is. 

Fase 2 - Pan-Europees netwerk uitrollen

De eerste generatie elektrische auto's heeft accu's van 20 kWh en een actieradius van 100 tot 150 km. De volgende generatie heeft een accupakket van 60 kWh en een bereik van 300 kilometer. De enige oplossing om tijdens een lange reis deze accu's op te laden is: snel laden. Op dit moment kan dat met 50 kW. De verwachting is dat dit op gaat lopen tot snelheden van 150 kW in 2017-2018. De koper van de toekomstige generatie elektrische auto's wil de vrijheid hebben om door heel Europa te reizen. De ervaring die Fastned in Nederland heeft opgedaan met het bouwproces van snellaadstations stelt de organisatie in staat om die snel op te schalen door heel Europa. 

Fase 3 - Lagere prijzen door sneller laden 

Michiel Langezaal maakt een vergelijking met de megapixel-race bij digitale camera's.  Net voor het millenium was een 1 Megapixel-camera het maximum voor de consument. Halverwege het eerste decennium hadden alle professionals al camera's met meer dan 10 Megapixels. Voor het snelladen is een kostbare infrastructuur nodig. Die kosten worden gedeeld door het verwachte aantal gebruikers. Hoe meer gebruikers, hoe lager de kosten. Hoe sneller de gebruikers weer weg zijn, hoe meer  auto's de laadstations kunnen gebruiken. Ofwel: als de capaciteit van 50 kW naar 150 kW gaat, verdrievoudigt de capaciteit van een station. 

Afbeelding: 75% van de Nederlandse huishoudens kan niet thuis opladen. 

Als de laadsnelheid omhoog gaat tot 1200 kmh (240+ kW), dan hoeft iemand die gemiddeld 15.000 km per jaar rijdt gemiddeld eens per week 15 minuten te laden. 

De publieke "langzaamlaadpalen" volgens het AC-principe zijn volgens Langezaal geen optie. Zo'n laadpaal kan twee auto's per dag laden. Als er miljoenen elektrische auto's op de weg zijn, zouden er ook miljoenen van dergelijke palen nodig. Deze publieke palen kosten enkele duizenden euro's per stuk. Hij stelt dat het wel een heel kostbaar verhaal is om een dergelijk netwerk laadpalen aan te leggen. 

Fase 4 – Investeren in wind- en zonne-energie 

Zonne-energie is op weg om de meest duurzame en goedkoopste vorm van energie te worden. 

In bovenstaande grafiek staat het verbruik van snellaadsessies gedurende de dag afgezet tegen de opbrengst van zonne-energie in Nederland. Zonne-energie is een goede manier om in de stijgende vraag naar elektriciteit te voorzien. 

Naschrift 

Het dak van de Fastned-stations bestaat uit zonnepanelen. Die leveren energie voor de verlichting en om elke dag 3 auto's vol te laden. Bij een stijgende vraag is dat natuurlijk onvoldoende. Fastned koopt uitsluitend stroom die is opgewekt door wind- of zonne-energie.  

Het Fastned-verhaal vinden wij ook om andere redenen interessant. We verwijzen je graag door naar het boek 'The Fastned story' van Bart Lubbers (€ 14,95 Bol.com). Dat leest als een spannend jongensboek van een nieuw Nederlandse exportproduct. 

Links:

 

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen