In Nederland werd in maart 2016 het plan van de PvdA om in 2025 de verkoop van auto’s met uitlaat te verbieden weggehoond. Minister Kamp liet in maart 2016 weten dat hij ‘niet zag hoe dit paste binnen de realiteit’. Het plan werd afgeserveerd en werd niet eens meer ingediend in de Tweede Kamer. In Noorwegen buigt het parlement zich wèl over een dergelijk plan. En deze week kwamen er geluiden dat men ook in Duitsland de ambitie heeft om vanaf 2030 enkel elektrische auto’s aan te bieden.

Noorwegen zet al in op 2025. Is men in Noorwegen soms gek? Of is daar sprake van een andere realiteit?

Noorwegen heeft zich in het verleden tot doel gesteld om in 2018 een wagenpark met minstens 50.000 elektrische auto’s te hebben. Dat aantal werd in 2015 al bereikt. In april 2016 telde Noorwegen reeds 100.000 EV’s. Daarmee staat Noorwegen op een 4e plaats wereldwijd, achter de Verenigde Staten, China en Japan. Per hoofd van de bevolking (Noorwegen telt slechts 5,2 miljoen inwoners) is men zelfs wereldkampioen!

Waar komt dit succes vandaan?

Eén van de factoren is dat Noorwegen voor 100% schone stroom kan leveren die afkomstig is van waterkracht. Daarnaast nam Noorwegen een aantal fiscale maatregelen:

·         Geen aankoopbelasting en BTW op elektrische auto’s,

·         Geen motorrijtuigenbelasting

·         Gratis parkeren

·         Gebruik van de busstrook

Toen in april 2015 de doelstelling van 50.000 werd bereikt werd er gediscussieerd over het verlengen van deze maatregelen. Men koos er voor om zo voort te gaan. Van alle verkochte auto’s in Noorwegen is nu 3% elektrisch.

Nederland staat overigens op de 5e plaats wereldwijd qua aantallen elektrische auto’s. Er rijden in ons land 93.000 elektrische auto’s rond (april 2016). Als we ons wagenpark vergelijken met dat van Noorwegen zien we het volgende:

wagenpark Nederland en Noorwegen vergelekenVerkoop Noorwegen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wat opvalt is de verhouding EV-hybrides in beide landen tegenovergesteld is. In ons kleine landje durven we blijkbaar een auto met een beperktere actieradius niet aan. In het grote Noorwegen kiest men massaal voor volledig elektrisch.

Blijkbaar zijn fiscale voordelen sterker dan vastgeroeste overtuigingen. Gelukkig komt het Formule E-team met een plan voor een megasubsidie voor elektrische auto’s. De reactie van minister Kamp: mooi plan, maar laten we eerst eens onderzoeken of dit wel werkt. In welke realiteit leeft deze minister eigenlijk?

 

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen