Als E-xpeditie.nl merken we dat het beeld hardnekkig is dat elektrische auto’s langdurig aan de laadpaal moeten staan en dat ze maar een beperkte actieradius hebben. Ook krijgen we veel vragen van de categorie “hoe lang duurt het om een accu vol te laden?”. We analyseren de geslaagde wereldrecordpoging.

Het bestaande wereldrecord

Van 27 mei tot 29 mei gingen 4 teams van start om het wereldrecord elektrisch rijden te verbeteren. Het oude record stond op naam van Michael Willberg met 4.020 afgelegde kilometers in 48 uur.

Twee teams wisten het bestaande wereldrecord te verbeteren met een totale afstand van 4206 (Team De Putter) en 4249 km (Team Hiel). Een van de teams zag al snel in dat zij in ieder geval niet het record zouden breken. Zij belandden in Duitsland in een file die hen drie uur oponthoud gaf. Zij gaven de strijd op. Een ander team had een route naar Kroatië uitgestippeld. Dat bleek een ongelukkige keuze. Zij kwamen niet verder dan ongeveer 3.000 kilometer.

Fleetmatics

Sponsor Fleetmatics voorzag de deelnemende auto’s van apparatuur waarmee onder andere snelheid, richting en de locatie kon worden bepaald. Daarmee was een actueel overzicht mogelijk op onze website. Maar er is meer. Fleetmatics logde alle data zodat we de ritten kunnen analyseren.

Wat is de paradox?

Om in 48 uur tijd zo veel mogelijk kilometers af te leggen, moet je zo lang mogelijk zo hard als je kunt. Geef je continu plankgas, dan rijd je de accu’s snel leeg en moet je  heel lang aan de laadpaal hangen. Er is dus ergens een gebied van de ideale snelheid: voldoende kilometers maken en dat zo zuinig mogelijk.

Uiteraard is er vooraf uitvoerig gerekend. We krijgen assistentie van EVtripplanner. Met heel veel passen en meten leek het mogelijk om maximaal 4.100 km af te leggen in 48 uur. Opvallend is dat twee teams deze prognose wisten te overschrijden!

Een andere manier is de methode ‘achterkant van een sigarendoosje’. Als je 4.100 kilometer in 48 uur wilt afleggen kun je de gemiddelde snelheid uitrekenen. Die is dan 85,4 km per uur.

Gemiddelde snelheid van de teams

 

In bovenstaande grafiek is duidelijk dat de teams de eerste dag een enorm hoog gemiddelde halen. Team Mulder gaat ferm op kop. De gemiddelde snelheid van Team Mulder zakt de dagen er na door pech met files als een plumpudding in elkaar.

Bij alle teams (Team Poppink uitgezonderd) is een simpele verklaring voor de lagere gemiddelde snelheid op de zaterdag en zondag. Alle teams vertrokken met een 100% opgeladen batterij. In de dagen er na zijn de accu’s tot iets meer dan de helft volgeladen.

De dagen erna dalen de gemiddelde snelheden. De tweede dag neemt Team De Putter de kop over. Team Hiel scoort de laatste dag beslissend. Het onderlinge verschil is klein: 1% van de totale afstand!

Hoogste snelheid

Wie in een Tesla gereden heeft weet dat het verleidelijk is om het gaspedaal eens flink in te trappen en te genieten van een ongekende acceleratie. Maar is dat verstandig? Loont hard rijden? Laten we eens kijken.

Hoogst gemeten snelheden

 

In Duitsland geldt op sommige stukken van de snelweg een ongelimiteerde snelheid (met een adviessnelheid van 130 km/h). Hier is veel discussie over, met name vanuit het oogpunt van uitstoot en geluidsproductie. Elektrische auto’s produceren nul uitstoot en maken minder geluid dan auto’s met een verbrandingsmotor. Hard rijden kent daarnaast veiligheidsrisico’s ongeacht de aandrijving. Als Duitsland de huidige wetgeving behoudt kan de elektrische auto een prima alternatief voor trein en vliegtuig zijn om lange afstanden te overbruggen.

Een treffende quote van Geert Jan Schreurs, deelnemer in Team De Putter:  “zo’n Tesla is veel comfortabeler dan een Boeing”.

Stilstand

En dan de hamvraag: hoe zit het dan met laden? Uit de Fleetmatics gegevens konden we de laadtijd afleiden door te kijken naar de momenten dat de snelheid 0 was. Dat leverde bijgaande grafiek op.

Overduidelijk is dat Team De Putter elke dag het efficiënts was. Wie deze grafiek combineert met die van de hoogste snelheid ziet dat hardrijden wordt afgestraft met een langere laadtijd.

Nieuw wereldrecord?

Gaat het nieuwe wereldrecord lang stand houden? Wij denken van niet! We geven een paar redenen:

·         We verwachten hogere laadsnelheden

·         We verwachten betere batterijprestaties

·         We verwachten kleinere (dus zuinigere!) auto’s

En de belangrijkste reden: dit is waanzinnig leuk om te doen. Alle deelnemers gaven aan nogmaals zo’n recordpoging te willen ondernemen. Sterker nog: één team wil dit op korte termijn al doen.

Over Fleetmatics Group PLC

Fleetmatics Group PLC is wereldwijd een toonaangevend leverancier van fleetmanagementoplossingen voor kleine en middelgrote ondernemingen. Het bedrijf levert zijn oplossingen als Software-as-a-Service (SaaS). Ondernemingen gaan met de Fleetmatics-oplossing de uitdagingen aan rondom het beheren van lokale wagenparken en vergroten hiermee de productiviteit van hun mobiele personeelsbestand door actiegerichte, zakelijke data te halen uit realtime en historische voertuig- en bestuurdersgegevens. De intuïtieve, kosteneffectieve en webgebaseerde oplossingen van de Fleetmatics Group bieden wagenparkbeheerders inzicht in locatie, brandstofgebruik, snelheid, afgelegd aantal kilometers en andere meetbare data over werknemers die regelmatig onderweg zijn. Dit stelt hen in staat tot het verlagen van operationele en kapitale kosten en het verhogen van inkomsten. Fleetmatics heeft sinds 31 maart 2016 37.000 klanten wereldwijd, 737.000 voertuigen maken gebruik van de Fleetmatics-oplossingen. Meer informatie over Fleetmatics is te vinden op www.fleetmatics.nl.

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen