Hoewel de ene na de andere fabrikant aankondigt zich op elektrisch rijden te gaan richten, zijn er nog veel kritische geluiden over de mogelijkheden. Aan de hand van de Volkswagen Golf (sinds 1974 in productie en inmiddels is de zevende generatie op de markt) schetst Arjan de Putter de ontwikkelingen die de auto de laatste veertig jaar heeft meegemaakt. Zijn conclusie is dat de elektrische auto er nog lang niet is.

De auto is dikker geworden

Grafiek gewicht VW Golf

Elke nieuwe generatie Golf is een stuk zwaarder geworden dan zijn voorganger. Pas bij de Golf VII neemt de gewichtstoename af.

De gewichtstoename is eenvoudig te verklaren: auto’s zijn groter geworden, er zijn meer luxe- en veiligheidsvoorzieningen aangebracht. Vanuit dat oogpunt bekeken is het knap dat het gewicht niet méér is toegenomen.

Dat gewicht heeft een groot nadeel: bij elke rit moet het op snelheid worden gebracht. Dat kost dus steeds meer energie. Daarvoor is ook steeds meer vermogen nodig.

Méér vermogen

Grafiek Vermogen VW Golf

We hebben bij elke Golf gekeken naar de lichtst uitgevoerde Golf. In onderstaande grafiek zie je de cilinderinhoud.

Grafiek motorinhoud VW Golf

De basisuitvoering is bijna dertig jaar de 1.4 benzine geweest. In de jaren tachtig zie je een gestage toename van het geleverde vermogen. En dan gebeurt er in 2012 iets spectaculairs: de komst van de 1.0 TSI motor. Een kleinere motor, die een brok méér vermogen levert.

Wat is daarvan het effect op de prestaties?

Grafiek acceleratie VW Golf

Het toegenomen gewicht in combinatie met een beperkt vermogen leidt aanvankelijk tot een achteruitgang van de sprint van 0 naar 100 km/h. De basisuitvoering van de Golf III is wat dat betreft echt een stakkertje: het duurt maar liefst 18,3 seconden voor hij de 100 km/h bereikt.

De generaties daarna sprinten rond de 14 tellen naar de 100 km/h. En dat is ondanks het toegenomen gewicht en een vrijwel gelijkblijvend maximum vermogen. Ook hier is de komst van de 1.0 TSI een hoogstandje van formaat: bijna 40% minder motorinhoud, 40% méér vermogen (!) en 30% sneller. Dat is ongekend!

Hoe zuinig is ie dan?

Grafiek verbruik VW Golf

In bovenstaande grafiek hebben we het gemiddelde verbruik van de basisuitvoering van de Golf vermeld, zoals dat officieel is opgegeven. De stippellijn geeft de trend aan. Tot aan de zesde generatie bracht elke liter benzine de Golf ongeveer 15 kilometer verder. En in één keer brengt de 1.0 TSI de zwaardere Golf VII bijna 50% verder dan zijn voorganger.

Wast nóg witter

Diezelfde superzuinige 1.0 TSI brengt de Golf ook nog eens naar een hoge snelheid: meer dan 200 km/h, ofwel 30% sneller dan de Golf I.

Grafiek topsnelheid VW Golf

Bij die topsnelheid neemt het verbruik natuurlijk navenant toe. Is een topsnelheid van 200 km/h relevant? In Nederland in elk geval niet.

Een sprookje?

Als het te mooi lijkt om waar te zijn, is dat meestal ook zo. In de praktijk blijkt de 1.0 TSI op elke liter ongeveer 16 tot 19 kilometer verder te komen. Dat neemt niet weg dat de auto-industrie in het laatste decennium een ongekende ontwikkeling heeft doorgemaakt.

Die ontwikkelingen zijn niet vanzelf gegaan. De auto-industrie is het vuur aan de schenen gelegd door de overheid: er werden steeds strengere milieueisen opgelegd. Daarnaast stelde de consument ook eisen: sneller, luxer, stiller, zuiniger en liefst ook nog goedkoper.

Gaat de elektrische auto dit winnen?

Reken maar dat Volkswagen enorme bedragen heeft moeten investeren om een technisch hoogstandje als de 1.0 TSI-motor te kunnen realiseren. Die motor mag je gerust het summum beschouwen van het technische kunnen van de auto-industrie. Die investering wil Volkswagen (en zijn aandeelhouders) natuurlijk terugverdienen.

Het zure is dat de bouwers van verbrandingsmotoren altijd de karakteristiek hebben nagestreefd van een elektromotor. En hoe goed de moderne motoren ook zijn, elektrisch rijdt nog altijd comfortabeler.

Reken er dus maar op dat er de komende jaren een taai gevecht gaat worden uitgevochten tussen ‘fossiel’ en elektrisch. Laten we tot slot even kijken wat Volkswagen als fossiel en elektrisch biedt:

 

1.0 TSI

e-Golf

Vermogen

85 kW / 115 pk

85 kW / 115 pk

0-100

9,7 s

10,4

Topsnelheid

204 km/h

140 km/h

Actieradius

1000+ km

130 – 190 km

Versnellingsbak

7 traps automaat (DSG)

1 versnelling automaat

Gewicht

1.133 kg

1.485 kg

Maximum trekgewicht

1.000 kg

0 kg

Catalogusprijs

€ 22.970

€ 36.650

Bijtelling

21%

4%

Motorrijtuigenbelasting

n.n.b.

€ 0

 

De elektrische Golf is bijna twee keer zo duur in de aanschaf. Zijn benzinebroer steekt hem verder op alle fronten de loef af. Er lijken mij maar twee redenen om voor de elektrische Golf te kiezen:

·         als je je keus om principiële redenen maakt, of

·        vanwege een lagere bijtelling: de e-Golf telt jaarlijks € 1.500bij, tegen € 4.800 voor de 1.0 TSI.

 


Arjan de Putter is autoliefhebber en oprichter van E-xpeditie.nl. Hij schrijft dit stuk op persoonlijke titel.

 

 

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen