E-xpeditie.nl introduceert het eigen Grote Mobiliteitstest. Wij geloven namelijk in eigen onderzoek. Dat doen we door mensen te interviewen over diverse aspecten van elektrisch rijden. En dat doen we ook door zelf de grens op te zoeken met de voertuigen. Door bijvoorbeeld 48 uur aan een stuk door te rijden (en te laden). Dat doen we omdat we vinden dat we daar wat van leren.

Waarom een Grote Mobiliteitstest

We testen real life auto’s in real life. En het stuk is lang genoeg om onderweg op te moeten laden. Zo gaan we ervaren of het wel of niet te doen is, elektrisch rijden over lange afstanden. Die ervaringen delen we uiteraard op E-xpeditie.nl. Geheel in de gedachte van de wereldrecordpoging willen we dit rondje afleggen met verschillende auto’s. En dan kijken welke auto de minste tijd nodig heeft… 

Wat is de Grote Mobiliteitstest?

Heel simpel: vanaf ons kantoor de A1 op bij Deventer. Vervolgens naar Amsterdam over de A1. Via de A9 naar de A2. En dan bij Eindhoven de A50 terug naar Deventer nemen (met een stukje A12 en A1). Het is een rondje van iets meer dan 300 kilometer.

De spelregels

We hebben zelf een paar spelregels bedacht:

  • Het parkoers A1-A9-A2-A50-A12-A50-A1 moet geheel worden afgelegd.

  • Het is toegestaan om de route te verlaten om bijvoorbeeld elders op te laden

  • We houden ons aan de verkeersregels

We bijten de spits af

Wij bijten de spits af door dit rondje met een Renault Zoe te rijden. Die hebben we maandag opgehaald bij de importeur op Schiphol-Rijk. De eerste kennismaking was al veelbelovend. De Zoe stond volgeladen klaar en gaf aan 130 kilometer af te kunnen leggen. We hebben er inmiddels 135 kilometer op zitten en kwamen ’s avonds thuis met een reserve van 29 kilometer. Zonder dat we hadden bijgeladen. Het begin is veelbelovend.

Ons eerste inzicht

We weten dus nu al dat die Zoe verder komt dan 130 kilometers. Met zuinig rijden (80 km/h constant) moet zelfs 200 kilometer mogelijk zijn. We zijn nog aan het studeren op de meest optimale route. Theoretisch kan het met 1 stop en dan twee sessies waarin we 80 km/h rijden. Maar is dat het snelst? Of plannen we een extra stop ten koste van extra laadtijd, maar met minder risico?

Meedenken 

Van onze poging plaatsen we updates op onze Facebookpagina. Heb je tips voor ons, handige apps of andere informatie, laat het ons daar weten.

 

 

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen