De kleurrijke Tesla’s en elektrische Golfs staan voor het Enschedese bedrijfspand van Pure Energie te blinken in de zonne-energie. De parkeerplaatsen met opladers liggen direct naast de voordeur. Opvallende sponsorbanners getuigen van de maatschappelijke betrokkenheid van de tegendraadse energiemaatschappij.  De frisse huisstijl straalt ook echt energie uit. Alfons Wispels, directeur van Pure Energie, is er duidelijk trots op. ‘Gave elektrische auto’s en uitdagende evenementen, zoals de elektrische race naar de Noordkaap, horen bij ons. Ze zijn een onderdeel van onze positionering. Als energiemaatschappij leveren we 100% schone energie, maar we moeten wel keihard aan het positieve imago daarvan blijven werken. Je moet duurzaamheid met helderheid, mooie verhalen en opvallende evenementen dicht bij de mensen brengen.’ Het gaat goed met duurzame energie in Nederland. Toch?

Noordkaap

‘In algemene zin? Welnee. We moeten als samenleving veel duurzamer gaan denken. Schone energie is een noodzaak voor onze wereld. Met evenementen zoals de Arctic Tour 2017, waarbij we met elektrische auto’s naar de Noordkaap rijden, willen wij laten zien dat je met duurzaamheid heel ver kunt komen. Letterlijk en figuurlijk. We willen laten zien dat elektrisch rijden te gek is. Tegelijkertijd kiezen we voor de Noordkaap omdat je juist dáár kunt zien en ervaren dat de opwarming van de aarde echt een feit is. Veel duidelijker dan hier. Het hele ecosysteem verandert. Vissers vangen andere vissen dan vroeger. Walvissen komen steeds zuidelijker. Er ligt bijna geen sneeuw meer op plaatsen waar voorheen dikke pakken lagen. Hier in Nederland zijn de gevolgen minder zichtbaar. Maar ze zijn er wel.’ 

Reden genoeg voor duurzame energie dus?

‘Voor ons allemaal. Als Pure Energie zeggen wij: hoe groter wij groeien, hoe meer groene projecten we kunnen realiseren als tegenwicht tegen de oude industrie. Daar werken we keihard aan. Ons team is gedreven om evenementen te bedenken en organiseren om de aandacht van het publiek op groene energie te vestigen. Vorig jaar fietsten we in het kader van ‘Tukkers naar de Tour’ met maar liefst 120 renners een dag voor het ‘Grand Départ’ van Enschede naar het startpunt van de Tour de France in Utrecht. Tijdens de Electric Tour reden we met verschillende partijen uit de politiek en het bedrijfsleven van Amsterdam naar Tilburg met 100% elektrische voertuigen. We zoeken de publiciteit op met opvallende initiatieven om op de agenda te krijgen dat onze economie nog altijd veel te afhankelijk is van brandstof; de olie-industrie heeft een wereldwijde impact. Echte duurzame initiatieven krijgen te weinig kans.’

Je bent een complotheoriedenker?

‘Natuurlijk. Nederland is het “fossielste” land van Europa. Eigenlijk heeft er toch niemand écht belang bij schone energie? Er zijn door de grote energiemaatschappijen van de wereld echt enórme bedragen geïnvesteerd in vooral infrastructuur. Kerncentrales, kolencentrales, noem maar op. Onvoorstelbaar hoge investeringen waarmee enorme schulden zijn opgebouwd. Die verdwijnen niet zomaar; dergelijke ‘fossielen’ houden de economie voorlopig in hun greep. Al meer dan 150 jaar maakt de olie-industrie de dienst uit. Niet alleen economisch, maar ook politiek. Er worden voor dit land zelfs wetten geschreven die rechtstreeks van Shell afkomen. Om er maar voor te zorgen dat het systeem in stand blijft. Als Shell de griep krijgt, wordt Nederland ziek, bij wijze van spreken.’

Welke rol speelt duurzame energie dan?

‘Vooralsnog een te beperkte. Het interesseert mensen nog te weinig waar hun energie vandaan komt. Een probleem waar we tegenaan lopen is dat energie laag scoort in de interesse van mensen. We willen met z’n allen wel duurzaam zijn, maar zijn tegelijkertijd erg selectief in de onderwerpen waarvan we vinden dat ze ook duurzaam moeten zijn. Wordt onze kleding niet door kinderhandjes in China gemaakt? Is ons eten wel biologisch verantwoord? Wat zit er in ons dagelijks brood? Energie staat veel minder hoog op de agenda. Waarom? Het is niet zichtbaar. De voordelen zijn niet helder genoeg. We krijgen al eeuwen onze energie van energiemaatschappijen. Mensen nemen dat voor lief; gewoon omdat het altijd al zo is geweest.’

Hoe krijg je duurzame energie dan hoger op ieders agenda?

‘Je moet als energiebranche in elk geval met mooie verhalen komen. En die moeten ook nog waar zijn. Wij proberen mensen te enthousiasmeren door als “energiemerk” aantrekkelijk te zijn. Met een 100% duurzaam product, maar ook door het organiseren van evenementen die mensen aanspreken. De reis naar de Noordkaap met elektrische auto’s is daar een voorbeeld van. We nodigen zoveel mogelijk BN’ers en politici uit om duidelijk te laten zien dat er geweldige mogelijkheden zijn en dat duurzaamheid in alle opzichten een aantrekkelijk alternatief is. Wij willen laten zien dat het niet alleen uitdagend, verrassend en stoer is om bewust met duurzame energie om te gaan, maar ook aantrekkelijk voor wat betreft kosten en rendement.’

En de visie van de overheid op klimaatdoelstellingen dan?

‘Hou nou toch op. Er is geen visie. De overheid weet helemaal niet eens welke kant het op gaat. En er is ook geen politicus die het weet. Waar is tegenwoordig in de politiek een langetermijnvisie te vinden? Noem mij één politicus die nu knopen door durft te hakken als het gaat om de energievoorziening. Die een visie voor de lange termijn durft te ontwikkelen. Politici kijken vier jaar vooruit; naar de volgende verkiezingen. Zeker met de rol die bijvoorbeeld social media spelen in de huidige maatschappij.  De overheid zou veel meer verantwoordelijkheid moeten nemen waar het gaat om de belangrijke vragen. In het waarom van alles. Waarom moeten we naar schone energie? Waarom is dat de verantwoordelijkheid van ons allemaal? En wat hebben we er aan?’

Wordt energie gratis, zoals wel wordt gesteld?

‘Er zal toch altijd, in welke vorm dan ook, een investering aan vooraf moeten gaan. Volgens mij is alles dat in de geschiedenis ‘gratis’ is geweest geen succes geworden. Er moet een economisch model aan ten grondslag liggen: er moet géld worden verdiend. Ik ben groot geworden door te verdienen aan duurzame, schone energie. Destijds mócht dat helemaal niet; de heersende opinie was dat “schoon” ook betekent dat je er niets aan mag verdienen. Dat is toch raar? Pas wanneer ondernemers onderkennen dat je een goed verdienmodel kunt baseren op idealistische overtuigingen krijgt schone energie een kans. Ik werk daar al meer dan 20 jaar aan, en kijk wat een mooi bedrijf we nu zijn.’

Het ‘dromen, denken, doen’ dat op je visitekaartje staat dus?

‘Vooral dat laatste maakt het verschil. Duurzame doelen kun je alleen maar nastreven als je de bereidheid hebt je handen flink uit de mouwen te steken. Je moet het gewoon dóen. Hier in Twente alleen al zijn er wel 600 praatclubs waar alleen maar wordt geluld. Maar met alleen maar praten gebeurt er helemaal niks, dat kan ik je verzekeren. Je moet keihard werken om successen te behalen. Zie je mogelijkheden? Ga ervoor! Hier werken ook alleen maar mensen die de bereidheid en de passie hebben om verder te gaan dan alle anderen. Dat hebben we bereikt. En nu zijn wij de enige overgebleven energieleverancier die 100% schone energie levert. Uit zon en wind.’

Wat heeft de toekomst? Grote zonnepanelen in de woestijn?

‘Daar is wel over nagedacht. Wij hebben wind, maar elders hebben ze natuurlijk veel meer zon. PV-systemen in de Sahara, bijvoorbeeld. Maar waarom zou je dat in bijvoorbeeld Noord-Afrika doen, of in het Midden-Oosten?  Dan zou je afhankelijk blijven van de oliestaten, al pomp je de energie dan niet meer uit de grond maar win je het boven de grond. Het lijkt me veel zinniger om gezamenlijk de mogelijkheden te bekijken om zulke activiteiten in Europese landen onder te brengen. In Spanje, Portugal en Griekenland, bijvoorbeeld. Je hebt er zon en ruimte. En die landen kunnen de economische investering en de werkgelegenheid uitstekend gebruiken. Maar wie moet het gaan doen?’

Besluitvorming op (inter)nationaal niveau?

‘Zie het alleen al voor wat betreft internationale vergunningen en dito wetgeving maar voor elkaar te krijgen. Alleen al hier in Nederland schiet het helemaal niet op. Je komt terecht in wet- en regelgeving. Het krijgen van vergunningen is een ramp. Om een voorbeeld te geven: wij zijn al in 1999 begonnen met de ontwikkeling van een windmolenpark in Drenthe. We blijven al bijna 20 jaar steken in het vergunningenstelsel op gemeentelijk, provinciaal en landelijk niveau. Het schiet niet op. Toevallig hebben we net een doorbraak: Minister Kamp - in elk geval dan nog een minister die ook doet wat hij zegt en daar voor gaat - heeft zich er persoonlijk mee bemoeid, en deze week is het voor elkaar gekomen. Bijna twintig jaar later.’

En jullie ‘bedrijfsmobiliteit’?

‘We hebben een mobiliteitsplan waar elektrische auto’s in passen. Logisch toch? Er is straks alleen nog maar elektrisch. Bovendien gaan elektrische auto’s veel langer mee. Ze zijn veel gunstiger als bedrijfsauto. Maar goed; de auto is een middel om van A naar B te komen. Over een paar jaar bestaat de auto eigenlijk niet meer als particulier- of bedrijfsbezit. Dan kopen of verkopen we mobiliteit. Elektrisch, uiteraard. En 100% schoon. Wij blijven Nederland in elk geval voorzien van schone energie en werken aan nieuwe projecten. En met evenementen en mooie verhalen blijven we duurzame energie op de agenda zetten. Van het publiek, maar ook van de politiek. Uiteindelijk blijft er alleen schone energie over. De overlevingskansen van de ‘oude’ energiemaatschappijen zijn nihil.’

Tesla

Over Pure Energie

Pure Energie levert uitsluitend groene stroom uit eigen windmolens en zonne-energieprojecten. Het bedrijf is al drie keer op rij uitgeroepen tot groenste energieleverancier van Nederland. Bekijk voor meer informatie www.pure-energie.nl.

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen