Marcel de Graaf, eigenaar van HR Recycling in Twello, heeft duurzaamheid hoog in het vaandel staan. Zowel privé als zakelijk. En wil dat graag in de praktijk brengen. Als hij de financiële ruimte bezat, dan vervoerde hij zijn goederen in een elektrische transportbus. “Maar vind zo’n bus maar eens voor zesduizend euro”, verzucht hij. “Ik ben een startende ondernemer, zit nog niet ruim in de centen.”

Hij heeft zijn zoektocht noodgedwongen gestaakt. Zelfs de speld in de hooiberg vond hij niet. “Ik kan niets vinden via de mogelijkheden die ik ken. Ik wil duurzaamheid zoveel als mogelijk  in mijn eigen leven toepassen. Ik heb zonnepanelen op mijn dak,  doe mee aan een collectief  zonnepanelenpark in Twello... Ik probeer het op allerlei manieren te doen. Ik heb een intrinsieke behoefte om duurzaam te leven en te ondernemen. En ik wil op een schonere manier autorijden. Dat is mijn drive.”

Duurzame demontage van cv-ketels

HR Recycling demonteert duurzaam cv-ketels. Metalen, kunststoffen, printplaten, glas en alle andere materialen worden gesorteerd en verkocht aan verwerkers, die het weer als basismateriaal gebruiken. Verschillende onderdelen worden gereviseerd en via www.HRPremiumParts.nl verkocht. “In oude ketels zitten nog zoveel goede onderdelen. Op deze manier weten wij meer dan 95 procent van de afgedankte cv-ketel te hergebruiken.”  HR Rycycling is het enige bedrijf in Nederland dat duurzame demontage van cv-ketels voor u verzorgt onder de WEEELABEX regelgeving.  “We doen dit voor een groot deel met mensen op afstand van reguliere arbeid. Daarnaast bieden we opleidingsplekken voor het technisch (installatietechniek) onderwijs en speciaal onderwijs.”

Elektrische bedrijfsauto met een kleinere actieradius

De Graaf zou goed uitkunnen met een elektrische auto met een kleinere actieradius. Zijn aankoop- en afzetgebied bevindt zich voornamelijk in de Stedendriehoek. “Met een actieradius van 100 kilometer kom ik al een heel eind. Op gebied van elektrische transportbussen is er natuurlijk nog niet zoveel op de markt. Zeker in mijn categorie. Er zijn wellicht meer opties zoals lease. Maar ik heb een jong bedrijf en de toekomst is nog onzeker. Als je least zit je al snel vast aan een termijn van vijf jaar. Dat is een lange horizon. Die lange periode is op dit moment nog een stap te ver. Ombouwen is ook geen optie. Dat is veel te duur.”

Het is behelpen

“Huren ligt ook lastig. Als ik eerst naar Apeldoorn moet rijden met de auto om daar een bus op te halen om vervolgens van Twello naar Deventer te rijden… Dan is dat niet efficiënt. Daarnaast wil ik professioneel voor de dag komen. Daarom wil ik een eigen transportbus hebben waar ik mijn logo op kan plakken om zo meer aan mijn zichtbaarheid te werken als onderneming. Ik kan af en toe de bus van mijn buurman lenen maar daar staat Vers Koeriers op. Het is een koelwagen. En daar haal ik dan lijken van cv-ketels mee op. Dat moet ik wel eens uitleggen”, glimlacht De Graaf. “Dat oogt niet echt professioneel.”

Deeleigenaarschap?

“Misschien moet ik aan echt deeleigenaarschap denken, samen met ondernemers uit de regio die hetzelfde probleem hebben. Gebruik is belangrijker dan bezit.  Dat vergt wel een verandering in denken en processen. Omdat ik de bus dan niet altijd tot mijn beschikking heb. Maar om energie in de zoektocht te stoppen is best lastig. Je moet al veel moeite doen als je duurzaam wilt ondernemen. Terwijl het al genoeg tijd en energie vergt om je jonge bedrijf op te bouwen. Daar ligt toch mijn prioriteit.”

 “Ik heb wel eens navraag gedaan bij de gemeente of er een subsidie bestaat voor elektrisch rijden. Die is er niet.  Ik vrees dus dat het een gewoon een transportbus op fossiele brandstof wordt. Dat is het makkelijkst. Ik ga naar een bussenboer en koop er een voor 5 duizend euro. Maar dat is niet wat ik wil dus als er iemand goede suggesties heeft sta ik daar zeker voor open.”

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen