Leuk elektrisch rijden, maar hoe pakt het uit voor de portemonnee? We zochten het voor u uit.

We gaan uit van een vergelijking tussen de Nissan Leaf (100% elektrisch) en de qua grootte vergelijkbare Nissan Pulsar (100% benzine).

We keken naar de volgende kosten:

  • Brandstofverbruik

  • Reparatie & Onderhoud

  • Motorrijtuigenbelasting

  • Verzekering

De Nissan Leaf scoort bij praktijktesten een verbruik van rond de 0,15 kWh/km bij een normale rustige rijstijl. Wie flink doortrapt realiseert een verbruik dat 30% hoger ligt. Voor de Nissan Pulsar gaan we uit van het opgegeven normverbruik van 5 liter per 100 km.

De verbruikskosten tabel ziet er dan als volgt uit:

 

Prijs

Verbruik/

100 km

10k/jr

15k/jr

20k/jr

Nissan Leaf -elektrisch

 €                0,20 

15

 € 300,00 

 €     450,00 

 €     600,00 

Nissan Pulsar -benzine

 €                1,45 

5

 € 725,00 

 € 1.087,50 

 € 1.450,00 

De post Reparatie & Onderhoud is een lastige. De Leaf hoeft pas bij 30.000 km voor het eerst naar de garage. In het algemeen zullen de onderhoudskosten lager zijn dan die van de Pulsar (heel simpel: minder onderdelen is minder onderhoud). 

We willen onze lezers oproepen om hun ervaringen met onderhoudskosten hier te vermelden.

Motorrijtuigenbelasting.

Die is heel simpel: voor de Leaf betaal je niets. Voor een Pulsar (gewicht 1165kg) betaal je in Overijssel  € 580 per jaar.

Verzekering

We hadden het niet verwacht, maar voor een Leaf betaal je meer premie dan voor een Pulsar. We zijn uitgegaan van maximale dekking en 12 schadevrije jaren. De premie is afhankelijk van het aantal gereden kilometers. Dat levert het volgende plaatje op:

 

Verzekering

10k/jr

Verzekering

15k/jr

Verzekering

20k/jr

Nissan Leaf –elektrisch

 €     393,48 

 €  396,60 

 €  394,80 

Nissan Pulsar -benzine

 €     297,72 

 €  297,72 

 €  325,08 

We hebben de premie opgevraagd via Independer. Afwisselend kwam hier Generali en Inshared als beste uit de bus.

Het totaalplaatje

Hoe ziet het totaalplaatje er dan uit?

Afbeelding 

In bovengaande grafiek lees je de totale kosten van brandstof, motorrijtuigenbelasting en verzekering indien je 10.000, 15.000 of 20.000 kilometer per jaar rijdt.

De oplettende lezer zal hebben opgemerkt dat er geen afschrijvingskosten zijn opgenomen. Dat is correct. Eveneens zijn de kosten van accuhuur of acculease niet meegenomen. Bij Nissan is het mogelijk om de auto inclusief of exclusief accu’s te kopen. Bestel je hem zonder accu’s, dan valt de prijs zomaar € 5.800 lager uit. Daar staat tegenover dat je dan maandelijks kosten maakt voor de accu’s. En dan wordt het opletten geblazen: sommige verhuurders hanteren een maximum jaarkilometrage van 12.000.

Conclusie

Bij een laag kilometrage is een elektrische auto veel voordeliger voor de portemonnee. Stijgt het aantal kilometers, dan wordt het verschil groter in het voordeel van de Leaf. Dat komt simpelweg doordat de brandstofkosten aanmerkelijk lager zijn dan die van zijn benzinebroer. 

Wat nog onduidelijk is is hoe lang accupakketten en restwaarde zich gedragen. Heeft u ervaringen? Laat het hier weten!

 

 

 

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen