Voor een massale overstap naar stekkerauto’s zijn twee zaken van belang: fun en kosten. 

Met de fun zit het eigenlijk wel goed, want mensen die voor het eerst een elektrische auto rijden zijn vrijwel allemaal enthousiast. Nou, gáán dan toch? Het kostenaspect daarentegen is wel wat ingewikkelder. De aanschafprijs van een elektrische auto ligt een stuk hoger. Dat vergt dus innovatieve oplossingen die passen bij de deeleconomie.

Aanschafprijzen: even vergelijken...

De variabele kosten zijn weliswaar een stuk lager, zolang je de aanschafprijs en afschrijving buiten beschouwing laat. Bekijk de volgende aanschafprijzen maar eens.

Benzine

Aanschafprijs

Elektrisch

Aanschafprijs

Verschil

Volkswagen Up1.0 MPI take up!

€ 10.581

Volkswagen e-Up

€ 25.925

€ 15.344

Volkswagen GolfTrendline 1.2 TSI

€ 21.050

Volkswagen E-Golf

€ 36.190

€ 15.140

RenaultTwingoSCe70Authentique

€ 10.890

Renault ZoëLife – ex batterij

€20.990

10.100

Nissan PulsarVisia

€ 20.240

NissanLeaf– ex batterij

€ 24.835

€ 4.595

SmartFortwobasis

€ 13.308

SmartFortwoelectric

€ 22.450

€ 9.142

KiaVenga

€ 18.295

Kia Soul EV

€ 33.495

€ 15.200

 

Da’s even schrikken: in sommige gevallen kost een stekkerauto meer dan twee keer zo veel als zijn benzinebroertje! En hoe zit dat in de lease?

 

Benzine

Lease /mnd

Elektrisch

Lease /mnd

Verschil

Volkswagen Up 1.0 MPI take up!

€ 197

Volkswagen e-Up

€ 378

€ 181

Volkswagen Golf Trendline 1.2 TSI

€ 336

Volkswagen E-Golf

€ 520

€ 184

RenaultTwingo  

€ 206

Renault ZoëLife

€ 360

€ 154

Nissan PulsarVisia

€ 362

NissanLeaf

€ 439

€ 77

 

Milieu én de portemonnee sparen?

Het is duidelijk: elektrisch rijden is voor welgestelde mensen die veel om het milieu en minder om hun portemonnee geven. Is er niet een manier te bedenken om toch het milieu én de portemonnee te sparen? Als je bereid bent een beetje minder conventioneel te denken, dan is dat prima mogelijk. Auto’s staan namelijk meer dan 90% van de tijd stil. 

Kantoorruimte en autobehoefte delen

Op dit moment besparen grote bedrijven kostbare kantoorruimte door rekening te houden met de werkelijke bezetting. Dus niet voor elke medewerker een werkplek, maar het aantal werkplekken baseren op het maximum aantal aanwezigen. Hoe zou het zijn als je zoiets ook doet met de autobehoefte? 1 deelauto voor een straat gaat niet werken. Laten we eens uitgaan van de denkbeeldige Dapperstraat: 30 woningen, met gemiddeld 1,6 auto’s per woning. Op dit moment staan er elke nacht dus 48 auto’s geparkeerd in de Dapperstraat.

Delen = besparen

De bewoners van de Dapperstraat spreken af dat elke tweede auto de deur uit gaat. In plaats daarvan maken ze gebruik van de 'Dapper-Deel-Auto'. Daarvan worden er 10 geleased. Behalve dat er nu acht parkeerplaatsen tot speelplaatsen worden omgetoverd betekent het ook iets voor de portemonnee:

  • Er wordt 18 keer bespaard op motorrijtuigenbelasting, verzekeringspremie, onderhoud en afschrijving.  Laat dat gemiddeld eens € 250 per maand zijn (waarvan de afschrijving de grootste kostenpost is). Dat is een besparing van € 4.500 (of € 150 per bewoner).

  • Er worden 10 auto’s geleased: 4 Golf, 4 Leafs en 2 e-Ups. Dat kost in totaal € 4.592 (ex BTW maar inclusief stroom) per maand.

Per saldo lijken de bewoners iets goedkoper uit. 

Droom en daad

Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren. Bovenstaand rekenvoorbeeld kan nog verder worden aangescherpt op basis van aantal gereden kilometers. De bewoners zullen ook zijn onderverdeeld in light en heavy users. Er zal een vereniging van eigenaren moeten worden opgericht. Het concept moet zo aantrekkelijk zijn dat ook nieuwe bewoners tot de vereniging toetreden. Of… Liggen hier soms kansen voor een ondernemer of leasebedrijf?

 

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen