Vincent Everts is trendwatcher. “Ik kijk naar de wereld en vertel daar verhalen over, op radio en tv.” Everts is daarnaast oprichter en bestuurder van de Vereniging Elektrische Rijders. “In 2025 is 50 procent van de auto’s volledig elektrisch. De hele auto-industrie heeft over 10 jaar auto’s met een stekker. Iedereen in de autobranche is nu wakker”, aldus Everts.

Wat doet jullie vereniging?

“Ons doel is om problemen met elektrisch rijden met elkaar te inventariseren, naar oplossingen te zoeken en om anderen te inspireren om ook elektrisch te gaan rijden. Wij delen daarnaast oplossingen en kennis. Via bijeenkomsten, onderzoekjes en samenwerking met wetenschappelijke bureaus. Daarnaast doen wij schaduwbezoeken aan dealers. Om te horen wat van ongelofelijke onzinverhalen ze vertellen. Laatst vertelde een Volvo-dealer doodleuk dat de Volvo zichzelf oplaadt. Je hoefde alleen maar een knopje om te zetten en niet aan een oplaadpaal.”

Vanwaar de belangstelling voor elektrisch rijden?

“Ik praatte altijd over digitale technieken, internet, mobiel, kortom alles wat de wereld verandert en ons leven aangenamer en prettiger maakt. De radertjes draaien daardoor wat beter en anders. Tot ik dacht: ‘Wat zijn nou de echte relevante problemen? Ik kon mij op armoede, gezondheidszorg en veiligheid richten maar koos voor het onderwerp energie. Omdat het maatschappelijk relevant en nuttig is. Ik vind dat we een relevant deel van de energie-industrie moesten veranderen. Vooral olie is een problematisch goedje. 80 Procent van de olie gaat op aan transport. En daarvan meer dan de helft aan auto’s. In de komende tien jaar zie ik dat veranderen.”

Wanneer kwam de elektrische auto  in jouw leven?

“Ik ben ongeveer 5 jaar geleden met elektrische auto’s begonnen. Ik kocht een Nissan Leaf, monteerde daar camera’s in, reed er in rond, deelde mijn ervaringen  en vertelde over de transitie van olie naar elektrisch. Een paar jaar geleden heb ik mijn auto geüpgraded naar een Tesla. En laat iedereen via mijn Youtube kanaal zien hoe je met zo’n ding kunt omgaan en hoe de wereld verandert.“

Waarom geloof jij in elektrisch?

“Omdat elektrisch rijden steeds goedkoper wordt. Elektrische auto’s in de middenklasse met een actieradius van 350 kilometer komen in 2018 beschikbaar, 3 jaar later volgen de 25.000 euro auto’s . In 2025 is een elektrische auto  goedkoper om te maken, drie keer zo goedkoop om in te rijden en je hebt er helemaal geen onderhoud meer aan. In 2025 is 50 procent van de auto’s volledig elektrisch. 5 Jaar later is dat 90 procent. Daarna gaat het heel snel omdat je dan alleen nog maar op wegen in steden mag rijden als de wagen elektrisch is. Dat is mijn inschatting. Het is niet omdat mensen het leuk of interessant vinden. Het gebeurt gewoon omdat elektrisch rijden goedkoper wordt. Niet omdat mensen maar enigszins geïnteresseerd zijn in het milieu. Dat interesseert 99 procent van de mensen helemaal niets. Het gaat het alleen maar om hun eigen gemak.

Warren Buffet is alleen maar bezig met investeringen in zonne-energie. Omdat het zoveel geld oplevert. Niet om een betere wereld te maken. Dat interesseert investeerders niet. Het gaat hen alleen om geld verdienen. Daarom denk ik ook dat het grootschalig wordt.”

En dus betaalbaar voor grote groepen consumenten?

“Ja. De prijs van alleen al de batterijen daalt per jaar met 15 procent. Elke 3 jaar wordt de batterij de helft van de prijs. Dat is gebaseerd op aantallen. Ik verwacht dat er in 2020 een nieuwe generatie batterijen komt die 10 keer zo veel doet per kilo.“

Welke trends zie je nog meer?

“Ik zie een grote toekomst weggelegd voor de zelfrijdende en slimmere auto’s.  Straks stap je uit een zelfrijdende auto op de plek waar je zijn wilt en hij parkeert zichzelf in de buurt. Dat gaat gewoon gebeuren. Iedereen ontwikkelt op dit moment software. Als er alleen maar zelfrijdende auto’s zouden zijn, dan kon het wegennet driemaal zoveel  auto’s aan. Auto’s waarin mensen rijden zijn te gevaarlijk en ze zijn te duur omdat ze veel afval in beslag nemen. Ik heb een ongelofelijke hekel aan zelf autorijden. Ik weet zeker dat de Tesla veel beter rijdt, veel beter afstand houdt dan ik en veel meer te vertrouwen is dan ik. Ik word sneller afgeleid.”

“Daarnaast wordt het delen van auto’s gewoon. 96 Procent van de tijd staan de auto’s nu geparkeerd. Ik denk dat dit naar 80 procent gaat. Dat betekent dat wij drie keer zo weinig auto’s nodig hebben. De ene helft wil nog een eigen autootje hebben terwijl de andere helft denkt: ‘ik pak wel de auto die bij mij in de buurt komt’. Dan maakt het niet meer uit of je zelf een auto hebt.”

Krijgt jullie vereniging veel weerstand uit ‘oude autowereld’?

“Nee, dat merk ik niet zo. Sommige mensen geloven het niet of geloven niet dat het zo snel gaat. In China zal het wel snel gaan en in andere landen wat langzamer.  De komende 30 jaar hoef je echter nog niet te vrezen voor je baan in de olie-industrie.“

Heeft de auto-industrie niet de boot gemist nu nieuwe bedrijven als Tesla zo succesvol zijn?

“Tesla is niet belangrijk als productiefactor. Ze doen nu 50.000 auto’s en in 2020 500.000 auto’s. Dat is dan nog altijd minder dan een procent van het aantal auto’s dat op de markt komt. Toyota doet 10 miljoen auto’s. Die doen in twee weken meer dan Tesla in een heel jaar.  Wat Tesla gedaan heeft is andere merken inspireren. De hele auto-industrie heeft over 10 jaar auto’s met een stekker. Iedereen is nu wakker.”

Hoe krijg je de consument in een elektrische auto?

“Ik denk dat dit vanzelf gaat na 2018. Tot die tijd zou de overheid voor particulieren elektrische auto’s moeten stimuleren. In Nederland is de kritische massa al aardig begonnen. 90 Duizend consumenten rijden inmiddels in een elektrische auto. Zij gaan ons wel vertellen wat er aan de hand is. Die hebben allemaal zoiets van: ‘Wow, dat rijdt wel heel erg lekker’. Er komen al tweedehands auto’s op de markt. En inmiddels weten ook de leasemaatschappijen dat ze met elektrische auto’s een goede deal hebben. Wij zijn  voorstander van de afschaffing van voordelen op hybride auto’s zodat mensen sneller overgaan naar elektrisch zoals in Californië en Noorwegen.” 

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen