Ik had zaterdag 23 juli het genoegen om mijn nieuwe BMW i3 in ontvangst te nemen. Om twee redenen een bijzonder moment: Ten eerste is dit in een tijdsbestek van 2 jaar mijn derde i3. Daarover wellicht meer in een volgende blog. Meer bijzonder aan dit moment is het feit dat dit de eerste i3 in Nederland is met het sinds 1 juli in productie genomen tweede generatie accupakket van 33kWh.

Gastblogger Ed de Rochemont vertelt over zijn BMW i3
Ed de Rochemont - BMW i3

Blij met nieuw accupakket

Dit tweede generatie accupakket is voor BMW mogelijk gemaakt door haar acculeverancier Samsung. Het formaat van de accu’s die BWM gebruikt is niet veranderd. Ze zijn simpelweg krachtiger geworden, van 60 ampère naar 94 ampère. Dus 50% meer actieradius. En daar ben ik als intensieve i3 rijder natuurlijk erg blij mee.

Accupakket i3

Maakt BMW de beloftes waar?

De vraag is nu of de beloftes waar BMW op haar website mee adverteert ook daadwerkelijk waargemaakt kunnen worden: 200 kilometer zonder opladen (nuttige actieradius noemt BMW dit) en snelladen van 0 naar 80% in maximaal 40 minuten.

Veelbelovende start

Het begon afgelopen zaterdag veelbelovend. Het warme weer van de afgelopen week zal hier ongetwijfeld aan bijgedragen hebben. Maar feit is dat mijn nieuwe 100% elektrische i3 volledig opgeladen rijklaar stond met een actieradius in comfort modus van 214 kilometer. In Eco pro modus bood het display mij een vooruitzicht van 227 kilometer actieradius. En als kers op de taart beloofde mijn ‘nieuwe liefde’ mij 246 elektrische kilometers aan actieradius in Eco Pro+ modus!

Kritische genen op scherp

Blij met het gegeven dat ik met dit tweede generatie accupakket ongetwijfeld minder vaak met dichtgeknepen billen op de snelweg zal rijden op zoek naar een snellaadmogelijkheid, reed ik het terrein van BMW Ekris in Utrecht af. Direct zakte mijn actieradius in Eco Pro modus van 227 naar 209 toen de airco probeerde de warmte buiten te houden. Mijn kritische maar realistische genen stonden direct op scherp.

De volgende dag maakte ik mijn eerste balans op

In de afgelopen 24 uur heb ik 124,5 kilometer gereden, voornamelijk in Eco Pro modus. Ik had nog 46% actieradius (115 kilometer)  over in Eco Pro modus. Met andere woorden: ondanks het gebruik van de airco, gecombineerd met het rijden van 30 kilometer in Eco Pro+ modus, heb ik meer feitelijke kilometers gereden dan mijn actieradius aangeeft. En hoe fijn is het om na 124,5 gereden kilometers nog niet te hoeven laden!

Nog te weinig betaalbare elektrische auto’s

Vorige week zag ik een nieuwsitem waarin de autodealers concludeerden dat de verkoop van elektrische (voornamelijk hybride) auto’s fors gedaald is. Tevens is de verwachting dat de doelstelling van 200.000 elektrische auto’s in 2020 waarschijnlijk zal uitkomen op slechts 125.000. Voornaamste reden zou de nieuwe belastingregeling op hybride auto’s zijn. Maar in mijn optiek is de voornaamste reden dat er - behalve de voor velen te dure modellen van Tesla - te weinig alternatieven van 100% elektrische auto’s zijn die zowel qua actieradius (belangrijk voor zakelijke leaserijders) als in aanschafprijs (belangrijk voor de gewone particulier) acceptabel zijn. Wellicht is BMW nog net op tijd met de tweede generatie i3 om de tegenvallende verkoopcijfers over het eerste half jaar op te vangen. We gaan het meemaken.

Hoe is de actieradius op de snelweg?

Komende week ga ik de actieradius van de nieuwe i3 testen op de snelweg. En met de getoonde interesse van Fastned gaan we ook kijken naar de laadcurve van het nieuwe accupakket. Wordt vervolgd!

 

Over Ed de Rochemont :

EV-rijder sinds 2014. Een pionier en inmiddels ervaringsdeskundige met een mening, visie en missie: laten zien dat je met een volledig elektrische auto in Nederland ook zakelijk 35.000 kilometer per jaar kunt rijden. Als je tenminste bereid bent een andere mindset & rij- en werkstijl aan te nemen.

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen