De leasemaatschappij WagenPlan in Almere onderscheidt zich van de concurrentie door duurzame vervoersoplossingen aan te bieden. Directeur Wijnand Akkerman: ‘Wij bieden de combinatie van CO2-neutraal rijden, aanvullende OV-oplossingen, goede prijs én persoonlijke aandacht.’ WagenPlan werd in 2016 uitgeroepen tot Beste Leasemaatschappij. Akkerman uit zich positief over de toekomst van elektrisch rijden. ‘Maar dan moet de prijs van elektrische auto’s wel omlaag.’

Waarom de focus op duurzaamheid?

‘Het CO2-probleem is zo groot. Mobiliteit is een van de grootste boosdoeners, dus moet je als speler in die markt je verantwoordelijkheid nemen. Onze aanpak is gericht op het voorkomen, reduceren en compenseren van de CO2-uitstoot van het wagenpark van onze klanten. Wij begonnen in 2007 als eerste Nederlandse leasemaatschappij met kosteloos compenseren van de CO2-uitstoot.’

Wat is jullie aanpak?

‘Wij houden de mobiliteit van de klant tegen het licht om onnodige autokilometers te voorkomen. Door te kijken naar mogelijkheden als thuiswerken, video-conferencing en Skypen. Alles om de auto te laten staan. Ook OV, e-bikes, e-scooters en de fiets komen daarbij aan de orde. Zo realiseer je al snel een behoorlijke CO2- én kostenreductie.’

Zelfs elektrische scooters?

‘Ja, daar kwamen wij als eerste leasemaatschappij mee. Medewerkers van bedrijven in Amsterdam en Rotterdam rijden rond op e-scooters van ons. Dat gaat prima want sneller door het verkeer, geen parkeerkosten en geen herrie en uitstoot.’

Hoeveel compenseert WagenPlan de CO2 uitstoot?

‘In 2015 hebben we 17.000 ton CO2 uitstoot  gecompenseerd. Dat komt overeen met 119.000 keer naar Parijs vliegen. Aan de hand van de tankgegevens van onze leaseauto’s berekenen wij de uitstoot. Die compenseren wij door te investeren in duurzame energie en energie besparingsprojecten door de aankoop van CO2-credits. Elke credit staat voor het compenseren van een bepaalde hoeveelheid CO2. Ieder jaar beoordeelt een accountant het hele proces en stelt een 'Assurance Rapport' op waarmee onze klanten kunnen aantonen dat ze een CO2-neutraal wagenpark hebben. Ik vind het mooi om te zien dat klanten tegenwoordig aan het begin van het jaar zelf al vragen om certificaten voor de CO2 compensatie.’

Hoe is bij WagenPlan autopark jullie klanten de verhouding fossiel versus elektrisch?

‘Het meeste is nog fossiele brandstof, zo’n 75 procent. De rest is hybride of volledig elektrisch. Die percentages verschuiven richting elektrisch. Door de nieuwe bijtelling in 2017 van 22% op plug-in hybrides verwacht ik wel een tijdelijke dip. ‘

Hoe groen is elektrisch rijden?

‘Voor de huidige elektriciteitsproductie in Nederland gebruikt men fossiele brandstoffen, zoals kolen en aardgas. Daarom kunnen we elektrisch rijden nog niet altijd ‘groen’ noemen. Laden bij oplaadpunten of stopcontacten met een groenestroomcontract verzekert echter het gebruik van groene stroom.’

Vinden mensen die auto’s dan nog wel interessant?

‘Ik denk het wel, mits de prijs van zo’n auto naar beneden gaat. Dat moet haast wel gebeuren. Ik moet staatssecretaris Wiebes deels gelijk geven. Hij heeft de afgelopen jaren 6 miljard in de auto-industrie gepompt om Elektrisch Vervoer (EV) en Plug in hybrides te stimuleren. Daar is goed gebruik van gemaakt. Nu zijn volgens hem de autofabrikanten aan zet. De EV’s en Plug in hybrides kunnen en moeten goedkoper. Pas dan wordt EV echt een succes. Dat gaat ook wel gebeuren. Alle autofabrikanten moeten straks voldoen aan de CO2-norm en die gaan ze niet behalen door een paar elektrische auto’s die in Nederland rijden. Er rijden 100.000 EV’s rond op 8 miljoen auto’s op fossiele brandstof.'

Maar niet iedere autorijder is gecharmeerd van EV.

‘De veel gehoorde punten van kritiek over de infrastructuur, het laden en de milieuvriendelijkheid en afmeting van accu’s zijn nu nog issues. Maar die behoren straks tot het verleden. Daarvan ben ik overtuigd. Fabrikanten werken hard aan oplossingen.’

Rijd je zelf elektrisch?

‘Ja, ik rijd een BMW plug in. Helemaal elektrisch lukt mij nog niet, daarvoor zijn de afstanden die ik rijd te groot.’

Schets eens een beeld van de mobiele toekomst...

‘Het gebruik van elektrische voertuigen is kansrijk, maar het marktaandeel ervan in de verkoop van nieuwe auto’s zal in de komende jaren nog niet zo groot zijn. Bovendien zijn de elektrische auto’s geschikt voor een bepaalde categorie gebruikers, door de beperkte reisafstand per dag en de kleinere laadmogelijkheden. Daarom is het belangrijk dat de rijksoverheid ook andere kansrijke opties ondersteunt die verkeer gerelateerde milieuproblematiek aanpakken. Voorbeelden zijn het rijden op waterstof en biogas en het gebruik van hogere blends biobrandstoffen. Deze ontwikkelingen zijn sterk gerelateerd aan het elektrisch rijden. De brandstofcelauto (FCEV) is bijvoorbeeld een elektrische auto waarbij de batterij niet primair wordt gevoed vanuit het net, maar door een brandstofcel op waterstof. Daarnaast kunnen biobrandstoffen, zeker in combinatie met volgende generaties hybride auto’s, sterk bijdragen aan het beperken van de CO2-uitstoot.’

 ‘Elektrisch rijden of opladen met inductie of waterstof toekomst zal zeker een vlucht nemen, en die ontwikkeling gaat snel nu de grote bestaande automerken hier ook op inzetten. Ik denk dat mijn kinderen maar zeker hun kinderen straks elektrisch rijden. Daarnaast verwacht ik dat het niet hebben van een eigen auto in de grote steden populair wordt. Helemaal als dit in de toekomst zelfrijdende auto’s zijn.  Dat zie je nu al aan car sharing.’ 

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen