Achmea won afgelopen jaar het Low Car Diet 2015. De verzekeraar boekte van alle deelnemers de grootste vooruitgang in CO2-reductie en verminderde haar uitstoot met 65%. Die prijs is voor Liesbeth van der Kruit, directeur Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen bij Achmea, een aansporing tot verandering van de bedrijfsmobiliteit. Als het aan haar ligt rijden zoveel mogelijk medewerkers binnen een paar jaar in elektrische auto’s.

Liesbeth van der Kruit“Mijn droom is dat iedereen straks groen rijdt en dat we er alles aan doen om de CO2-uitstoot te verminderen. Voor verzekeraars is klimaatverandering een hot topic. Onze sector ziet wereldwijd de schade toenemen als gevolg van extreem weer. Wij zien het ook als onze taak om daar verantwoordelijkheid in te nemen. Dat betekent dus ook dat je naar je eigen bedrijfsvoering moet kijken. Wij zijn al sinds 2007 klimaatneutraal, maar voor een deel bereiken we dat via compensatie. Onze mobiliteit is een belangrijke veroorzaker van onze CO2 – emissie omdat wij verschillende locaties hebben, verspreid over het land. De helft daarvan is lastig te bereiken met het openbaar vervoer”.

Verse prikkels

“Veel van ons woon-werk verkeer wordt met de auto gedaan, maar ook zakelijk worden de meeste afstanden met de auto gereden. Dat is natuurlijk ook vaak het gemakkelijkst. Die auto staat er en daar hoef je verder niet over na te denken. Als je dat gedrag wilt doorbreken, moet je proberen het gedrag te beïnvloeden van alle medewerkers, van hoog tot laag in de organisatie. We moeten er met elkaar over nadenken of het vanzelfsprekend is de fossiele brandstof auto te gebruiken, omdat die ons gemak dient. Maar je moet natuurlijk ook handelingsperspectief bieden om het gedrag te kunnen aanpassen.”

“Gelukkig zijn we daar nu volop mee bezig. We proberen het aantrekkelijk te maken voor onze medewerkers om andere keuzes te maken. Dat gaat deels natuurlijk ook via de portemonnee, dus daarom moet je ook nadenken over financiële prikkels. Op den duur zou dat bijvoorbeeld met een mobiliteitsbudget kunnen. Voorstanders van zo’n persoonlijk budget zeggen: ‘Geef mensen een regeling, dan zoeken ze de grenzen op. Geef ze een budget, dan gaan ze rekenen’. Tja, en goedkoper vervoer is meestal ook schoner. Maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden, en daar zijn we nu volop mee bezig”.

Hoe krijg je mensen in de elektrische auto?

“Gemak en de portemonnee bepalen de keuzes van de automobilisten. Laat ze in ieder geval het gemak maar eens ervaren. Je moet de mensen verleiden om de overstap te maken. Je moet ze echter ook richting de verleiding duwen. Dus als je wat wilt met elektrisch vervoer dan moet je mensen vooral de gelegenheid geven om er ervaring mee op te doen. Organiseer iets waardoor mensen zelf kunnen ervaren hoe het is. Dat is dé manier om mensen te overtuigen, heb ik geleerd.”

“Wij kregen vorig jaar de gelegenheid om medewerkers een paar dagen in elektrische auto’s te laten rijden. Ik dacht dat er niet heel veel belangstelling voor zou zijn. Wij plaatsten op notabene vrijdagmiddag op ons intranet een oproep wie er in een van de vier beschikbaar gestelde elektrische auto’s wilde rijden. Binnen een half uur hadden wij 120 aanmeldingen. Op vrijdagmiddag!”

“We hebben een selectie gemaakt en de deelnemers gevraagd hun ervaringen met ons te delen. Het grappige was dat op één medewerker na het allemaal mannen waren en ze zoiets hadden van: ‘ik wil het eens proberen hoewel ik denk dat het niets zal zijn. En ik voorzie allerlei problemen met de actieradius’. Iedereen mocht 2,5 dag in de auto rijden. En wat bleek? De reacties waren overwegend positief. Er zit een enorme funfactor in het rijden van een elektrische auto.”

Eyeopener

“Dat was voor mij een eyeopener. Het is leuk rijden met z’n ding want je schiet vooruit en maakt geen herrie. En ze kregen er ook nog een goed gevoel bij. Het is leuk én goed voor het milieu. De meeste mensen konden voor woon-werkverkeer uitstekend overweg met de actieradius. Er was zelfs een medewerker met een dikke auto van de zaak die deze direct wilde inleveren voor een elektrische auto.”

“Commentaar hadden ze ook. Ze vonden dat Achmea te weinig oplaadplekken heeft. Dat probleem deed zich ook voor als ze stedelijk woonden. Elektrisch is anders rijden. Het is meer plannen. Dat is een deel van de funfactor. Ik rijd zelf in plug in hybride en kan nu geen 120 km per uur rijden want dan gaat de accu te snel leeg. Je bent je nu veel bewust van je verbruik, dus rijd ik nu altijd 100, ook als de auto overschakelt op benzine. Dat is ook best lekker. Veel relaxter. Ik ben drie minuten later op bestemming. Dat gaat helemaal nergens over.”

Wat is de status van de ontwikkelingen bij Achmea?

“Gelukkig zitten we tegenwoordig aan tafel om mee te praten over het mobiliteitsbeleid. Omdat we het Low Car Diet gewonnen hebben, kregen we een mobiliteitsworkshop aangeboden van Urgenda. Die hadden we vorige week.. Leuk en interessant om te zien hoeveel oplossend vermogen er dan ineens bij elkaar aan tafel zit. We hadden vóór die workshop al besloten het leasebeleid aan te passen. We werken niet meer met energielabels, maar er komt een plafond voor CO2 uitstoot. We gaan elektrisch autorijden zoveel mogelijk stimuleren en er komt een nieuwe fietsregeling. Ook komen er op alle locaties meer laadpalen.”

“Maar door de workshop kwamen er ook andere zaken in beeld waar we serieus naar gaan kijken. Denk aan elektrische poolauto’s voor het vervoer tussen locaties en stimuleren van elektrisch fietsen voor die afstanden die net iets te groot zijn voor een gewone fiets. Maar ook het geven van een expliciete keuze om geen leaseauto te nemen, maar te kiezen voor een budget. Dat blijkt volgens Urgenda in de praktijk te leiden tot meer OV-gebruik en minder autokilometers.

“Als je aan mij zou vragen hoe het leasebeleid van Achmea eruit moet zien dan mikken we op 100% elektrisch en eventueel als het niet anders kan een plugin/hybride. Ook vanwege de duurzame boodschap die je daarmee uitstraalt. Daar is het misschien iets te vroeg voor nu, maar de ontwikkelingen gaan echt snel. De actieradius wordt nu snel groter en er komen steeds meer merken op de markt. En met de uitrol van Fastned wordt laden ook steeds gemakkelijker. Als verzekeraar doe je als bijkomend voordeel ervaring op waarmee je klanten kunt helpen. Er dienen zich dus ook mogelijkheden aan waarmee we meters kunnen maken, ook in de business.”

Wat zijn de business kansen voor nieuwe mobiliteit?

“Bijvoorbeeld dat het in de toekomst minder om de auto zal gaan, maar meer om mobiliteit. Steeds vaker zal er behoefte zijn aan incidenteel autogebruik. Niet iedereen kan en wil zelf een auto bezitten. Nu wordt dat opgepakt door autodeelplatforms. Daarin heeft Centraal Beheer een belangrijke rol gespeeld bij het afdekken van de risico’s. Maar daar liggen ook mogelijkheden voor bijvoorbeeld leasemaatschappijen. In een aantal Europese grote steden zie je de elektrische deelauto ook opkomen in de openbare ruimte: kaartje langs de paal en hup wegrijden. Daar horen natuurlijk ook oplossingen bij voor risico’s.”

“En misschien wel het meest interessant: de elektrische auto is straks niet alleen een auto, maar ook een energieleverancier. In de Utrechtse wijk Lombok start nu experiment waarbij de accu’s van elektrische auto’s stroom gaan leveren aan huishoudens. Daarmee wordt de auto misschien ook interessant vanuit het perspectief van de woonverzekering.” 

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen