Wiebe Wakker vertrok op 16 maart uit Houten. Hij gaat als experiment de uitdagende reis maken van Nederland naar de andere kant van de wereld: Australië. Over de weg, mét een elektrische auto en zonder geld. Dat betekent: slim plannen. En hij is onderweg aangewezen op mensen die hem –via zijn website- ‘inpluggen’; voorzien van een maaltijd, een slaapplaats en stroom voor zijn opvallende, blauwe, 100% elektrische Volkswagen Golf Variant. Een oefening in positieve energie. Wiebe: “Elektrisch rijden is een verademing.”

Hoe ben je bij dit project gekomen?

“Het concept voor het Plug me in-project was mijn afstudeeropdracht. Ik heb Event Management gestudeerd aan de kunstacademie in Utrecht en ben op dit project afgestudeerd. Nu komt het er op aan het concept in de praktijk te brengen. Ik heb er maanden naartoe geleefd en voorbereidingen getroffen. Nu is het avontuur begonnen. De afgelopen dagen waren superdruk, maar nu ben ik onderweg. En dat voelt lekker.”

Hoe heb je je project opgezet?

“Ik ga de reis maken zonder geld. Dus ik vraag of mensen mij willen helpen met een maaltijd, een slaapplaats en/of een plek om mijn elektrische auto op te laden. Dat doe ik via mijn website, waar mensen hun gastvrijheid kunnen tonen en mij kunnen inpluggen. Aan de hand van de inpluggers pas ik onderweg mijn route aan. Uiteraard spelen de sociale media een belangrijke rol. Ik wil onderweg verslag doen van mijn reis en de mensen, ontwikkelingen en initiatieven die ik onderweg tegenkom.”

Hoe bevalt het elektrisch rijden tot nu toe?

“Elektrisch rijden is écht een verademing. Ik vind het geweldig. Het is superstil en comfortabel. Je komt echt ontspannen aan. Elektrisch rijden heeft wat mij betreft de toekomst. Ook dat laat ik zien met deze uitdaging. Het is nu echt wachten op de grote doorbraak. Daarvoor moeten elektrische auto’s wel goedkoper worden. En de actieradius moet uiteraard omhoog. Ik rijd met mijn elektrische Volkswagen ongeveer 200 kilometer op een volle ‘tank’. Tegen de tijd dat dat 400 tot 500 kilometer mogelijk is, wordt het interessant.”

Hoe gaat het ‘inpluggen’ in de praktijk?

“In Nederland zijn natuurlijk veel laadpalen, dus hier is het geen probleem. De komende anderhalve week heb ik een schema en ben ik ingeplugd. Daarna wordt het afwachten. Ik heb in elk geval een route gepland met om de 130 kilometer een mogelijkheid om op te laden. Dat kan bijvoorbeeld een tankstation zijn of een garage. 130 kilometer is een veilige afstand die altijd te overbruggen is zonder dat ik bang hoef te zijn dat ik stil kom te staan. Ik moet met name op 230v laden, dus ik heb voor alle mogelijke landen een reisstekker bij me. Ook heb ik een CEE rood stekker waarmee ik op krachtstroom kan laden.”

Welke routemogelijkheden heb je?

“Ik ga nu België in. Hier in Europa maakt het allemaal niet zoveel uit en vind ik altijd wel een plek of mensen die me via mijn site plugmeinproject.com in willen pluggen. Naarmate ik verder reis wordt het misschien lastiger. Er zijn nu ruwweg twee mogelijkheden: Noord of Zuid. In het eerste geval reis ik naar Moskou en dan verder door Kazachstan en China naar Singapore, waar de auto op de boot gaat. In China wordt het denk ik lastig. Dat land censureert de sociale media. Ik ben bang dat mensen mij niet kunnen uitnodigen. De tweede mogelijkheid is via Moskou afzakken naar Turkije en dan door het Midden-Oosten. Die route is iets minder veilig, maar biedt wel de meeste kansen.”

Wat is de doelstelling van het Plug me in-project?

“Onderweg wil ik zoveel mogelijk inspirerende mensen, bedrijven, organisaties en initiatieven bezoeken. Met als doel om uit te vinden wat duurzaamheid nou eigenlijk is en om aandacht te creëren voor duurzame ontwikkelingen. Met verslagen, foto’s en videoblogs wil ik bewijzen dat er heel veel coole initiatieven zijn. Bovendien is het een project dat draait om verbinding, de kracht van sociale media en de gastvrijheid van mensen die ik onderweg tegenkom. Een wereldwijde oefening in positieve energie!”

Het Plug me in-project van Wiebe Wakker is online te volgen op zijn projectwebsite, Facebookpagina en Twitter.

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen