Anne Kloppenborg  verwacht dat de markt voor elektrische auto’s in 2018 echt losbarst. “Mensen ontdekken dat elektrisch rijden tof is.” De grondlegger van het Amsterdamse bedrijf New Electric heeft zich tot die tijd ontwikkeld tot een specialist van elektrische aandrijflijnen voor onder meer bestaande auto’s.

“Drie jaar geleden moest ik het nog echt verdedigen. Nu komen er mensen langs en zeggen: ‘elektrisch rijden is vet’. Ik hoef ze niet meer te overtuigen maar kan samen met iemand kijken naar iets wat leuk is. Als je in de auto plaatsneemt en je gaat rijden dan moet je gewoon lachen. Je verwacht trilling en lawaai. Zo ben je al die jaren geconditioneerd. Een dan gebeurt er iets. Met elektrisch ben je al onderweg voordat… Het is net als een mop, vanwege het onverwachte. Dat kunnen delen is gemakkelijker dan de uitleg. Zeker in Nederland. “

Anne Kloppenborg is een selfmade man. Hij geloofde in het succes van elektrisch rijden toen hij in 2008 onder de rook van San Francisco oog in oog kwam te staan met de Tesla Roadster van Elon Musk. Met passie en vele uren achter internet wist hij zich te ontwikkelen tot een deskundige ombouwer van auto’s en (om)bouwer van elektrische boten. “Als je wacht tot iemand een boek schrijft over deze materie dan weet je zeker dan je vier tot acht jaar achter ligt op markt.“ Inmiddels heeft hij zich omringd door specialisten die op traditionele wijze geschoold zijn. “Wij hebben nu drie mensen in dienst en werken veel samen met andere bedrijven. “

Hoe ziet de autobranche er over tien jaar uit?

“Het merendeel van de huidige grote spelers zal dan een rijk scala aan elektrische auto’s aanbieden. Bedrijven als het mijne en Tesla ontwikkelen een ontwrichtende technologie. Dat merk je meestal pas als er mensen zeggen dat het niets wordt. Dan steken ze daar energie in. Bijna zijn er altijd belangen of is er nostalgie om de oude technologie te verdedigen en is het aan de jonge honden zonder bagage en vol goede moed ergens in te springen.”

Wat doet New Electric?

“Veel bedrijven moeten nu beslissen welke motor en welke batterij, kortom het hele ecosysteem, ze in hun voertuigen willen. Er zijn echter wel vijftig soorten batterijen en wel honderd verschillende motoren op de markt. Dat is ingewikkeld. Wij kunnen de samenstelling doen, laten zien wat je ermee kunt bouwen en de pakketten gecertificeerd aanbieden, inclusief een handleiding.” 

 

Dat doe je niet uitsluitend voor bedrijven. Ook liefhebbers weten je te vinden.

“Klopt. New Electric heeft inmiddels een paar Volvo’s van een elektrische motor voorzien. Volvo-liefhebbers bevinden zich in de juiste leeftijdscategorie en de cultus van de Volvo is dat ze het een fijne auto vinden.  Voor de man voor wie wij op dit moment zijn auto ombouwen is een Tesla een tablet op wielen. Hij heeft daar niets mee, het is veel te gelikt. Ombouwen kost 45 duizend euro, exclusief BTW. Economisch gezien is dat natuurlijk niet interessant. Maar een granieten keuken van 30.000 euro heeft zich ook nog nooit terugbetaald. Op dit moment is rijden op benzine in de auto voor het woon-werkverkeer nog goedkoper dan met een omgebouwde elektrische auto. Maar ze komen wel steeds dichter bij elkaar. Je moet de meerwaarde van deze investering zoeken in de wil om de wereld te redden. En omdat je moe bent van stinkende auto’s, de hoge belasting die je betaalt of de moeite die het soms vergt om met een traditionele auto een binnenstad te bereiken vanwege milieuvoorschriften.  De early adopters hebben de auto nu ook ontdekt en zijn bereid om 30 of 40 duizend euro in een Jeep of Volvo 240 te steken. ”

Hoe overtuig je de massa om over te stappen op elektrisch?

“Wij moeten inspireren. Je begint met een sportauto zoals Tesla doet, dan volgt de luxe sedan. En vervolgens werk je vanuit de lol en iets dat aanspreekt naar het massaproduct toe. Op mijn piepkleine schaal doe ik dat ook op die manier. Wij begonnen met een elektrische speedboot waarachter je een half uur kon waterskiën. Maar inmiddels varen er vijf rondvaartboten in Amsterdam  met vijfduizend vaaruren. . Waardoor ik klanten, ook buiten Amsterdam,  kan refereren naar mijn ervaring met de rondvaartboten.”

Niet iedereen gelooft dat elektrisch rijden de toekomst heeft. Waterstof zou meer kans maken.

“Van mij mag het waterstof worden want ook een waterstof auto heeft een elektromotor.  Mijn systeem met een batterij heb je nog altijd nodig. Zonder een stekker. Persoonlijk denk ik niet dat het waterstof wordt.  Maar dat is minder belangrijk. Dat wij bezig zijn met de transitie naar elektrisch is belangrijker. We moeten alleen bereiken dat het volume van productie groot genoeg om de kosten competitief te maken. Dan wordt dit product een succes. Dat is namelijk het enige wat nodig is want het is geen rocket science, alle techniek is er al.” 

 

Twee interessante video's van New Electric: 

 

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen