Kun je voor minder dan €10.000 een tweedehands elektrische auto kopen in Nederland? E-xpeditie.nl dook in de wereld van auto's waar de 'kop van af is'. Ja, dat kan is het antwoord. Maar wegen de voordelen op tegen de nadelen? Afgelopen week namen we een Renault Fluence onder de loep.

Contactsleutel

Het blijft wennen: een contactsleutel omdraaien en dan niets horen. De Fluence die we reden dateerde van 2012 en had 45.000 km op de klok. De eerste eigenaar had hem privé gekocht en gebruikte hem voor zijn werk. Totdat hij dagelijks meer dan 100 kilometer moest reizen en de Fluence werd ingeruild voor een zuinige diesel.

Rijden

Het rijgedrag van de Fluence laat zich vergelijken met dat van een dikke vette V8 waarvan je zijdezacht het gaspedaal beroert. De auto schiet fluisterend en schokvrij vooruit met een merkbare versnelling. Boven de 70 km/h gaat dat overigens wel wat minder rap. Maar de Fluence is ook niet bedoeld als stoplichtsprinter (dat kan ie wel!). Wat bij fel accelereren opvalt is dat het een merkbare voorwielaandrijver is. 

Comfort

Behalve het rijcomfort zit de auto goed in zijn accessoires: ruitenwissers met regensensor, navigatie, airco met gescheiden klimaatzones: het zit er allemaal op. Geen leren stoelen, wel mooi bekleed. Ik vind ze wel wat on-Frans hard zitten trouwens.

Ruimte

De Fluence is flink uit de kluiten gewassen. Dat vertaalt zich in een flinke binnenruimte. Hij is ook uitgerust met een lel van een kofferbak. Die is hard nodig: want de helft ervan wordt opgeslokt door de batterij.

Overstag?

Deze tweedehands Fluence kent een paar merkbare kleine gebreken, die de dealer zo direct kan oplossen. Geen showstoppers dus. De auto is in goede staat en ziet er van buiten en van binnen netjes uit. Hij rijdt comfortabel, maar is niet van Tesla-niveau

Met zijn bereik van 100-120 echte kilometers (volgens de verkoper) is dit een prima auto voor 80% van mijn dagelijkse ritjes. Ik krijg ook een goede inruilprijs voor mijn huidige spaardiesel.

Wat is anders dan gebruikelijk?

Renault heeft als filosofie, of visie, dat de eigenaar van de auto niet de eigenaar van de accu is. Renault biedt een huursysteem aan. Als de batterij beneden een bepaald niveau komt, wordt deze vervangen. Zo is de eigenaar gedurende een heel autoleven verzekerd van een goed presterende batterij.

Het huren van de batterij plus de verzekering kost bijna € 95 per maand. Een verzekering? Jazeker meneer, de batterij heeft een waarde van € 10.000. Omdat die geen eigendom is van de autobezitter valt ie niet onder de autoverzekering. Da’s even slikken, want de batterij blijkt dus duurder dan de vraagprijs van de Fluence zelf!

Overigens vind ik het een goed systeem van Renault. Dezelfde week wilde ik op pad met een even oude Peugeot Ion. De verhuurder van de Ion raadde me deze auto echter af. De capaciteit van de batterij van de Ion was inmiddels afgenomen tot 60 kilometer.

Dan valt nog wat op: de Fluence heeft via een laadpaal in 6 uur nodig om tot 80% op te laden. Als je een gewone 220 V stekker gebruikt (wat ook kan): 12 tot 13 uur. Op mijn vragen over soorten stekkers moest de verkoper mij het antwoord schuldig blijven. Hij wees mij door naar de speciale ZE-vestigingen van Renault met gespecialiseerde verkopers. Wèl zocht de verkoper meteen informatie voor me op: via ANWB kon ik voor € 795 een laadpaal aan huis krijgen. Dat blijkt overigens exclusief BTW en installatie.

Onderhoud

Ondanks dat er motorisch weinig onderhoud aan is (lees ook het interview met Erik Geerts!) moet de Fluence één keer per jaar voor een beurt naar de garage. De elektrische circuits worden doorgemeten (wat dat ook mag inhouden) en de remmen en kachel worden nagekeken.

Helaas

De volgende zaken pleiten voor de Fluence:

+ Je kunt voor weinig geld elektrisch rijden

+ Comfortabel

+ Ruimte auto

+ door batterijhuur gegarandeerde batterijcapaciteit (75%)

 

We zagen de volgende minpunten:

- Beperkte actieradius

- Snelladen niet mogelijk

- Forse maandelijkse kosten batterijhuur

Voor mij persoonlijke situatie betekent de beperkte actieradius in combinatie met het ontbreken van een snellaadmogelijkheid een showstopper. Voor wie dagelijks minder dan 100 kilometer rijdt en graag elektrisch wil rijden kan deze Fluence een aantrekkelijke koop zijn.

Over de Fluence

De aangeboden Fluence vonden we bij Segerink & Wolbers (Deventer). De auto was van bouwjaar 2012 en had 45.000 km op de teller. De vraagprijs is € 9.900. Meer informatie over deze auto vindt u op de site van Segerink & Wolbers: klik hier.

 

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen