Uit puur idealisme bouwden Laura van der Have en Minos Eigenheer een roestige en verwaarloosde Citroën HY Pick-Up om tot een trendy foodtruck. Bitter&Real is sinds een jaar te vinden op festivals, feesten en evenementen. Ze hebben alles aan boord om gasten en bezoekers te verwennen: een espressomachine, heet water, keukentje met oven… En het coolste? De HY is compleet elektrisch aangedreven en tegelijkertijd praktisch zelfvoorzienend. ‘We kunnen een dag draaien op onze accu’s’, vertelt Minos. ‘We functioneren op eigen kracht, dus zonder externe krachtbron. Helemaal van nú. Bitter&Real staat voor mooi, lekker, moderne techniek en duurzaamheid. En dus voor de toekomst.’

Koffie

Het idee van de truck is ontstaan vanuit Laura's liefde voor koffie en lekker eten en Minos' liefde voor techniek. Minos werkte als werktuigbouwkundige bij een bedrijf dat aan duurzaamheid gerelateerde projecten realiseert en wist al snel hoe hij zijn kennis kon toepassen. ‘We hebben in Nieuw-Zeeland een winter lang in een bus geleefd, waarbij we koffie maakten en die ruilden voor artikelen en producten die wij weer nodig hadden. We droomden van de combinatie van een eigen foodtruck, producten die zo van eigen land komen en duurzaam leven en werken. Een jaar of drie geleden besloten we het gewoon te gaan dóen.’

Hoe ben je bij de Citroën HY gekomen?

‘Om een elektrische foodtruck te creëren heb je uiteraard een zo licht mogelijk voertuig nodig. De HY weegt leeg ongeveer 900 kilo, dus daarmee heb je een uitstekende, lichtgewicht basis. Vergelijkbare bussen wegen al gauw meer dan twee ton. Ook is de HY technisch eenvoudig en overzichtelijk. Mechanisch is de wagen in geen enkel opzicht ingewikkeld, dus dat is een goede basis voor het ombouwen. De HY is bovendien een prachtige, oude truck met een heel eigen karakter. Dat paste prima bij onze plannen.’

Bitter&Real Citroën HY

Hoe heb je de ombouw aangepakt?

‘We hebben berekend welke capaciteit we ongeveer nodig hebben om goed te kunnen functioneren. De basis is een accupakket van 30 kWh. Dat weegt weliswaar 300 kilo, maar dat konden we goed tussen de lange kokerbalken van het chassis kwijt. Op dat accupakket kunnen al onze faciliteiten draaien. Dat is uiteraard een beetje afhankelijk van of we op zo’n dag alleen koffie zetten of ook koken. Maar in verreweg de meeste gevallen is dat voldoende. De zonnepanelen op het dak geven bovendien extra energie, al zijn die niet voldoende om helemaal zelfvoorzienend te zijn.’

Hoe red je dat op zo’n dag?

‘Het vergt wat planning vooraf, maar met het inmiddels uitgebreide laadnetwerk in Nederland vinden we altijd een goede laadpaal. Op een volle accu kunnen we ongeveer 100 kilometer rijden, dus dat brengt ons vanuit Dordrecht makkelijk naar bijvoorbeeld Amsterdam. Met onze 22 kW snellaadfaciliteit gaan we dan meestal even een oplader opzoeken. Daarmee kunnen we de hele dag vooruit. Die tijd kunnen we alvast nuttig besteden om onze dag voor te bereiden. ’s Avonds zien we wel hoeveel we nog in de accu hebben en of dat genoeg is om thuis te komen.’

Bitter&Real op festival

Passen jullie producten bij je filosofie?

‘We houden van duurzaam. Voor elke gelegenheid kunnen we mooie producten serveren waarbij we producten uit eigen tuin gebruiken. We serveren heerlijk specialty koffie met daarbij versgebakken koekjes en andere homemade zoetigheden. We verbouwen kruiden voor bijvoorbeeld theespecialiteiten, maar we maken ook hapjes met groenten die op dát moment uit de moestuin komen. Ook kunnen we alcoholvrije aperitiefjes met fruit uit de tuin serveren. Het is de bedoeling dat onze klanten enthousiast worden van onze truck én onze heerlijke producten.’

Wat betekent die elektrische foodtruck voor je?

‘Ik wist al sinds mijn vijftiende (Minos is nu 27) dat ik alleen maar in een elektrische auto zou gaan rijden. Het is wel duidelijk dat brandstofmotoren in alle opzichten slecht zijn. Het is toch duidelijk dat we met z’n allen helemaal geen toekomst hebben als we door blijven gaan zoals we nu doen? Welbeschouwd heeft elektrische aandrijving zóveel voordelen dat het echt nergens op slaat om nog brandstoffen te blijven gebruiken. Het is belachelijk dat mensen nog verbrandingsmotoren mógen bouwen.’

Video's van Bitter&Real kun je bekijken op het vimeokanaal van Minos Eigenheer.

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen