Eén van de nieuwe ontwikkelingen die we op onze E-xpeditie bespeuren is het vervangen van de bestaande aandrijflijn door een elektrische aandrijflijn. Het is mogelijk om van een benzineauto een elektrische auto te maken. Maar wat betekent dat? We interviewden eerder al Lars Rengersen, die een Volvo Amazon restaureert en met succes ombouwt. In onze zoektocht naar mooie verhalen kwamen we ook in contact met Anne Kloppenborg (eigenaar van New Electric) die ons uitnodigde om zelf te ervaren hoe een elektrische Volvo 240 rijdt. De Theorie is mooi, maar we willen dat natuurlijk ook in praktijk ervaren!

Toen we het terrein bij New Electric opreden stond de stoere Zweed al te schitteren in een pril het-is-al-bijna-lente-zonnetje. Ik heb zelf enkele keren met een 240 kunnen rijden met een vier-cilinders-in-lijn motor. Die staat bekend om zijn enorme betrouwbaarheid. De 240 kun je overigens met een gerust hart ‘duurzaam’ noemen. Exemplaren met meer dan 4 ton op de klok – zoals dat heet – zijn geen uitzonderingen. De 4 cilinder benzine motor heeft zijn eigen kenmerkende geluid. Het is allerminst een sportmotor die fel sprintjes trekt. Het is echt het type 'Oh moeten we vandaag nog 700 kilometer? Geen probleem. En die aanhangwagen achter ons nemen we gewoon mee!' Oftewel: niet lullen maar poetsen en onverstoorbaar zijn gang gaan. Ronkend en brommend.

Surprise, surprise!

Bovenstaande alinea is de ballast die ik in mijn hoofd meetors. De Volvo vertrekt en ik hoor…. Niets! Nou ja, behalve het licht zoemen van de elektromotor dan. Terwijl we het licht hobbelige terrein afrijden laat de Volvo wel merken dat zijn onderstel 30 jaar oud is. Intussen neem ik het dashboard in me op. Een groot deel van de standaard klokken is vervangen door een grote monitor die grafisch weergeeft wat er in het vooronder gebeurt. De auto is nog niet helemaal af. Er moeten onder meer nog dekplaatjes over een aantal bevestigingsbouten worden geplaatst.

Klassiek Volvo-dashboard meets New Electric monitor

De monitor lijkt qua vormgeving nog wel een beetje nerdy. Anderzijds: een Tesla-achtig dashboard zou beslist misstaan. De combinatie tussen het klassieke Volvo-dashboard en het New Electric-deel vind ik eigenlijk precies goed. De motor is door New Electric begrensd op een maximale koppelafgifte van 250 Nm. Het blok kan er 300 leveren. Die hoeveelheid mag bescheiden lijken – een beetje diesel levert al 300 Nm en een dikke diesel al gauw 400 Nm – maar ik kan je verzekeren dat 250 meer dan genoeg is. De auto is nog voorzien van een 5-versnellingsbak (handgeschakeld). Theoretisch is die niet nodig. Keuringstechnisch was het handig om de aandrijflijn zo min mogelijk te wijzigen.

"Waarom dit zo leuk is"

"Ik zal je even laten voelen waarom dit zo leuk is," grijnst Anne, die zelf stuurt, schakelt naar één en het gaspedaal vloert. De volgende kruising komt met een ongelooflijk tempo op ons af. Tegelijkertijd is er alle rust aan boord. Het enige waar ik me zorgen om maak zijn de remmen. Met een auto die zo vlot vooruit komt ga je namelijk meer en harder remmen. En ook bij het harde afremmen laat de Volvo voelen dat hij niet over een anno 2015 onderstel beschikt.

Pure pretfactor

Bij een stoplicht demonstreert Anne dat de auto ook prima in zijn twee kan wegrijden. De versnellingspook staat bij stilstand in zijn twee, de koppeling wordt niet bediend. Het gaspedaal aanraken is voldoende om soepel op te trekken. Mijn conclusie: die eerste versnelling is een pure pretfactor. Ook in zijn twee kom je voldoende vlot vooruit.

Onder de motorkap

Uiteraard keken we ook onder de kap. Verrassing nummer twee. Ik had een klein elektroblok verwacht, maar onder de enorme motorkap zit het nokkie-nokkie-vol. Dat komt doordat de beschikbare ruimte zo efficiënt mogelijk is opgevuld met een enorme accubak. Op de plaats van het reservewiel (achterin) zit nog een accupakket. Op die manier wordt het gewicht zo goed mogelijk over voor- en achteras verdeeld. Het totale gewicht van de auto is met ongeveer 180 kilogrammen toegenomen.

150 kilometer bereik

Het bereik – want dat wil je weten – is volgens Anne 150 kilometer als je 110 km/h aanhoudt. Een knappe prestatie. Voor de technisch geïnteresseerden onder ons: de Volvo is door New Electric van twee gescheiden koelsystemen voorzien, één voor de motor en één voor de elektronica. Die systemen fungeren het beste bij andere temperaturen, vandaar.

Wat zegt mijn autoliefhebbershart?

Tijdens de korte rit is mij wel duidelijk dat de elektromotor het karakter van de Volvo verbetert. Als onverstoorbaarheid een kerncompetentie van de 240 is, dan doet de elektromotor daar nog een schepje bovenop. Mijn autoliefhebbershart maakt een sprongetje van vreugde. Heel veel van die gave auto’s die we in de afgelopen eeuw maakten en waar veel mensen nog smoorverliefd op zijn, kunnen met een elektromotor nog steeds dagelijks worden gebruikt. Natuurlijk zijn daar een hoop mitsen en maren bij te bedenken, maar het kán.

Elektrische Zweed met karakter                    

Heb je wel eens achter een auto uit de jaren zeventig gestaan met draaiende motor? Voel je hoe dat ruikt? Als je wilt kun je weer in de auto van jouw dromen kan rijden zonder kwalijke dampen uit te stoten. Gaaf! Aan het ombouwen hangt nog een stevig prijskaartje. Je kunt daar bijvoorbeeld ook een nieuwe Leaf kopen. Maar dan mis je absoluut het karakter dat in dit geval bij deze stoere Zweed past.

Voor meer informatie: www.newelectric.nl.

Noot van de redactie: de auto was nog niet 100% af en moest nog worden gespoten. 

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen