Toyota introduceert de waterstofauto

De elektrische auto’s die in Nederland rijden zijn  meestal zogeheten ‘batterij-auto’s’. Sinds de zomer van 2016 is de Mirai van Toyota de uitzondering op de regel . De Mirai 'rijdt' op een brandstofcel. Is waterstof dé oplossing?" ‘Toyota is altijd al eigenzinnig geweest in het kiezen van zijn langetermijnstrategie’:, aldus Guido Roozekrans, manager Press & Public Affairs van Louwman & Parqui.

De hele autowereld komt nu met batterij-auto’s. Toyota komt echter met een waterstofauto. Waarom?

"In de jaren zeventig van de vorige eeuw riepen wij al dat er een einde kwam aan de natuurlijke hulpbronnen. Wanneer precies weet niemand natuurlijk. Daarom zijn we in 1970 alvast gestart met het ontwikkelen van een hybride voertuig met als doel het verbruik van aan auto aanzienlijk te verminderen. In 1996 ontwikkelden we al de eerste conceptauto met brandstofcel. Nog vóór de marktintroductie van de eerste hybrideauto ter wereld; de Toyota Prius in 1997. En in datzelfde jaar bracht Toyota overigens al een elektrische RAV4 op de markt. In Californië. Toyota heeft overigens recent aangekondigd om de investeringen voor ontwikkeling batterijtechnologie met betrekking tot EV’s verder uit te breiden.

Toyota gelooft in het juiste product op het juiste moment. Daarom kwamen we met de hybrides. Mensen hoefden hun gedrag niet aan te passen: ze konden gewoon tanken en blijven rijden zoals ze gewend waren. Doordat ze bij het afremmen energie regenereerden zijn deze auto’s veel zuiniger. Met name in stedelijk verkeer kun je soms 50% van de afstand elektrisch rijden) zonder dat de hybrideauto aan de stekker hoeft! Volgens onderzoek van de ANWB, TNO en Travelcard is de Toyota Prius op basis van daadwerkelijk verbruik de zuinigste auto van Nederland in het segment middelgrote auto’s, maar ook in de overall score!

In metropolen zoals bijvoorbeeld New York, Barcelona en Londen, zie je dat heel veel taxi’s hybride Toyota’s zijn. Deze auto’s hebben een lage Total Cost of Ownership (TCO). Er gaat heel weinig aan kapot, ze hebben geen koppeling (het zijn automaten) en doordat je bij het remmen energie regenereert, hoeven de remblokken veel minder vaak te worden vervangen. Door hun goede kwaliteit wordt er ook weinig op afgeschreven. En circa 70% van de kilometerkostprijs bestaat uit afschrijvingen. Dat tikt dus behoorlijk door.

Brandstofcelauto’s hebben qua lay-out heel veel overeenkomsten met hybrides. Hybrides kunnen met alle soorten aandrijving worden gecombineerd. Eén daarvan is een brandstofcel die op waterstofgas werkt, zoals in de Mirai. Met de Mirai, wat in het Japans ‘toekomst’ betekent, willen we het mensen makkelijk maken om zich duurzaam te verplaatsen. De Miria  stoot slechts waterdamp uit en heeft een bereik van circa 500 kilometer. En het voltanken kan in drie minuten tijd, zoals ze nu ook gewend zijn.'

Waterstof tanken is anders wel een probleem in Nederland.

'Toyota is de nummer 1 à 2  autofabrikant ter wereld en het meest waardevole automerk ter wereld . Wij kijken dan ook wereldwijd ’ naar ontwikkelingen om de emissie van CO2 te reduceren alsook de stoffen die de lokale luchtkwaliteit negatief beïnvloeden zoals roetdeeltjes en stikstofoxiden.   

Wie in Californië een Mirai kocht, kon het eerste jaar gratis waterstof tanken. Dit werd door de overheid aangestuurd. Waterstof is een fantastische energiedrager. Je kunt waterstof op talloze manieren duurzaam produceren, zodat het geen negatieve impact heeft op het milieu. Met zon-, wind- en hydrokracht bijvoorbeeld. Wist je dat je zelfs uit menselijke uitwerpselen waterstof kunt winnen?

Toyota onderscheidt verschillende soorten duurzame voertuigen ingedeeld naar gelang de afgelegde afstand. Voor stadsverkeer zijn volgens ons volledig elektrische voertuigen de beste oplossing. Ze rijden vaak niet heel ver en hebben geen emissie. Zoals bijvoorbeeld de Toyota iRoad die we als pilotproject als onderdeel van de openbaar-vervoer-keten inzetten.

Voor de middellange afstand kan dat een hybride of plugin hybride zijn. Voor de langere afstanden denken we aan waterstof. Dat is niet alleen ideaal voor een grote sedan als de Mirai, maar ook voor vrachtwagens. In Tokyo rijden we vanaf begin 2017 met onze eigen waterstofbussen. Daar staan al vele waterstofstations die waterstof onder een druk van 700 bar leveren. Daarvan kunnen zowel bussen als personenauto’s gebruik van maken. Ook commercieel gezien is dat interessant, omdat daarmee de terugverdientijd voor de investeerder in het waterstofstation aanmerkelijk korter wordt. Want met name bussen zijn natuurlijk grootverbruikers van waterstof.

In Japan wordt op nog een andere manier naar waterstof gekeken. Daar zijn met enige regelmaat aardbevingen. Het gevolg daarvan kunnen stroomstoringen zijn. Een brandstofcel in een auto kan ook stroom genereren als de auto stil staat. Een Toyota Mirai met volle tank kan voldoende stroom leveren om een gemiddeld Japans huishouden een week van stroom te voorzien. In de kofferbak zit dan ook een speciaal stopcontact waarmee de aansluiting wordt gerealiseerd.

De waterstof-infrastructuur in Nederland is inderdaad nog een uitdaging. Op dit moment zijn er slechts twee stations: in Rhoon en in Helmond. Binnenkort komen er drie bij: Breda, Arnhem en Den Haag. De doelstelling van de Nederlandse overheid  is om 20 waterstofstations in 2020 te hebben. Duitsland zet in op 400 waterstofstations in 2023. Nederland zou eigenlijk moeten inzetten op een zesde daarvan om met Duitsland in de pas te lopen. Ergens tussen de 60 en 70 waterstofstations.’

20141118 01 toyota slaat met innovatieve fuel cell mirai nieuwe mijlpaal voor duurzame mobiliteit1

Waarom zou de consument over moeten op waterstof?

‘Waterstofgas bevat per kilo veel meer energie dan een batterij. De energiedichtheid is simpelweg vele malen hoger. Bovendien weegt waterstofgas ook veel minder dan een batterij. Dat is met opslag en de verplaatsing ervan een belangrijke overweging.

Daarnaast bieden auto’s met een brandstofcel onverwachte mogelijkheden. Professor Ad van Wijk van de TU Delft heeft hierover een interessant boek geschreven: “The Car as Power Plant”. Auto’s staan 90 tot 95% van de tijd stil. Stel je voor dat je met je auto een parkeergarage inrijdt en terwijl je geparkeerd staat lever je stroom. Als je de parkeergarage uitrijdt wordt er geld bijgeschreven op je creditcard!

Nederland heeft een echt EV-landschap. Deze bijbehorende infrastructuur is maar op een paar plaatsen in de wereld vergelijkbaar als in ons land. We hebben een goede infrastructuur van windmolens en laadpalen. Als je in Nederland over waterstofauto’s begint, wordt er dikwijls gezegd dat het genereren van waterstof meer energie kost dan bij het rijden op batterijtechnologie. Dat is correct. Er zijn echter voorspellingen die aangeven dat er meer dan voldoende duurzame energiebronnen op de wereld aangewend kunnen worden om schone energie op te wekken. Dan maakt het op termijn ook niet meer uit dat je er iets meer van nodig hebt.

Geen battle tussen brandstofcelauto’s (FCEV’s) en batterij-auto’s (BEV’s)

Toyota gelooft ook niet dat er een battle is tussen brandstofcelauto’s (FCEV’s) en batterij-auto’s (BEV’s). Ze kunnen prima naast elkaar bestaan. Uiteindelijk zal op termijn duidelijk worden welke vorm economisch het meest aantrekkelijk is. Ook op basis van gedragsaspecten en het gebruiksgemak zal de klant zijn keuze maken. Binnen enkele minuten je energie in je voertuig krijgen is wat men altijd is gewend. Met waterstof kan het nu al. Ook hebben lage temperaturen geen drastische invloed op de range. Uiteindelijk bepaalt de klant waaraan de voorkeur wordt gegeven. Altijd!

En dat kan wellicht heel handig zijn. Een flinke autobatterij in 20 minuten opladen vergt een capaciteit die gelijkstaat aan die van 40 huishoudens. Stel je voor dat er miljoenen van dat soort auto’s tegelijkertijd gaan laden. Dat vergt forse investeringen in ons elektriciteitsnetwerk. Een ander aspect is dat er met duurzame windenergie elektriciteit wordt opgewekt die op dat moment niet wordt verbruikt. Dan is het toch alleen maar handig als dat kan worden opgeslagen in waterstofgas?!’

Tags: ,

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Ga mee op E-xpeditie!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang de laatste verhalen in je inbox!

Sponsors #24HC

vdl logo 2017

logo a1bpd

g2995

liggend kleur200

logo infram 500x500