Na afloop van een eerdere 48-uurs rit met een 100% elektrisch aangedreven auto kreeg ik constant de vraag: 'Hoe lang duurt het om een accu vol te laden?'. Na afloop van geslaagde wereldrecordpoging afgelopen week (meer dan 4.200 km in 48 uur) kreeg ik deze vraag opnieuw veelvuldig. Ik leg het graag uit!

Eerst even wat simpele feiten.

4.200 kilometer in 48 uur totaal. Dat is gemiddeld 87,5 kilometer per uur inclusief laadtijd.

Fleetmatics heeft de hele rit gelogd met gps-trackers. Na analyse blijkt dat de laadtijd ongeveer een kwart van de totale tijd was.  Dat komt overeen met het rijschema van mijn team: 1,5 uur rijden en dan 0,5 uur rust. Zo hebben we in 24 ‘stints’ gemaakt.

 

Hebben we in dat half uurtje onze accu’s helemaal volgeladen? Nee! Waarom niet? We duiken weer even de theorie in. Dit is hoe snel je een batterij oplaadt:

 

Een dubbele wachttijd voor 20% van de stroom is tijdens onze recordpoging geen optie. Bovendien is veelvuldig opladen tot 100% ook niet goed voor je batterij. Niet doen dus!

En hoe zit het in de praktijk?

In Nederland rijden we gemiddeld 30,8 km per dag met onze auto. 98% van de tijd staat die auto dus stil. Elke elektrische auto die in Nederland op de markt is kan dus voorzien in die gemiddelde vervoersbehoefte. Een snellader is niet eens nodig…

Andere manier van denken

We zijn echter gewend om onze tank ‘vol te gooien’. Onze smartphone leggen we ’s avonds zonder er bij na te denken aan de lader. ’s Ochtends zit ie vol en kan ie er weer een dag tegen. Zo werkt het met elektrisch rijden ook.

2uur rijden, 2 uur rust

Op Facebook had ik gekscherend gezegd: 2 uur rijden, 1 kwartier rust. De rust is iets langer dan dat kwartiertje. Maar we merkten ook dat een kwartier krap is als je de benen wilt strekken, even naar het toilet wilt en daarna een kop koffie wilt drinken. 

Met dit rijschema in zo’n elektrische Tesla staat 2 uur rijden gelijk aan 2 uur rust!

 

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen