Klaas Mulder is één van de vier Nederlandse teamcaptains die eind mei een aanval doen op het wereldrecord elektrisch rijden, dat momenteel met 4.020 kilometer in handen is van de Duitser Michael Willberg. Samen met het team van organisator Arjan de Putter (E-xpeditie.nl) en twee andere teams (die binnenkort hier ook aan het woord komen) gaat hij proberen 4.100 kilometer elektrisch te rijden in 48 uur.

Klaas is een rasechte pionier als het om elektrisch rijden gaat. Met zijn Tesla haalde hij vorige maand de 200.000 in twee jaar tijd en hij weet dus als geen ander wat elektrisch rijden in de praktijk betekent; ook voor lange afstanden. “Een elektrische auto is ook uitstekend geschikt om lange afstanden mee af te leggen.” Een stelling die hij onlangs nog eens bewees door Minister Kamp van EZ een dag symbolisch rond te rijden en hem zo uit te dagen zijn benzineslurper te verruilen voor een veel praktischer, zuiniger en goedkoper elektrisch alternatief.

logo wereldrecord pogingJe hebt al de nodige ervaring met elektrische uitdagingen?

“Zelf rijden zowel ik als mijn echtgenote elektrisch, dus de mogelijkheden en voordelen zijn voor ons bekend terrein. Daarnaast mag ik graag de uitdaging aangaan om dat ook uit te dragen. Ik heb al een paar keer deelgenomen aan de eTourEurope; een elektrische toer van negen dagen. Ook heb ik in 2013 het wereldrecord zeven etmalen elektrisch rijden (zonder snelladen) verbeterd van 3.400 naar 4.200km. Ik heb een beetje pioniersbloed, denk ik.”

Waar zit hem de uitdaging vooral in?

“Ten eerste rijgedrag. Mijn Tesla is begrensd op 215 km/u, maar ik weet wel: als je op topsnelheid gaat rijden dan red je het niet. Ten eerste hebben we afgesproken dat we ons aan de toegestane snelheid houden. De uitdaging is om je rijgedrag zo optimaal mogelijk te maken. De juiste balans tussen snelheid en laadtijd. Daarnaast speelt ook het plannen van het optimale traject een belangrijke rol. Ik vind het belangrijk om mensen te overtuigen dat de beperkingen van elektrisch rijden, die vaak worden benadrukt, erg meevallen. Er zijn juist veel voordelen.”

Je hebt dus een uitgesproken mening?

“Ja. Ik vind dat we met zijn allen de verantwoordelijkheid hebben om de uitstoot te beperken. Dat ga je alleen maar redden door onder meer elektrisch rijden aantrekkelijker te maken. De uitdaging is: probeer vooral zakelijke rijders die lange afstanden rijden uit hun diesels te krijgen. Wat mij betreft mag dat zelfs een duurdere auto zijn die extra wordt gesubsidieerd. Als het maar gebeurt.”

Toch weer een Tesla aan de start…?

“In een andere auto ga je zo’n uitdaging als deze nu echt niet redden. Momenteel is de kloof tussen het gebruiksgemak en de technologie van de Tesla en andere elektrische auto’s gewoon nog te groot.”

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen