In de schuur achter zijn monumentale huis in het landelijke Nijbroek  verwezenlijkt Lars Rengersen zijn droom.  De 38-jarige creator en innovator bouwt een Volvo Amazon combi uit 1967 om naar een elektrische auto. In 2017 moet de auto rijden. Momenteel hangt die echter nog volledig gestript in een takel.  “Je moet dit echt willen, een liefhebber zijn,  want een elektrische auto kopen is goedkoper.”

Wat bezielt je.

“Ik had altijd al het plan om een auto naar elektrisch om te bouwen. Maar dat ga ik later nog eens doen, dacht ik dan. Mijn vrouw Saskia moedigde mij echter aan nu mijn droom waar te maken.  Ik heb toen een haalbaarheidsstudie gedaan, alle aspecten op een rij gezet en besloten het te gaan doen.”

Je hebt een eigen bedrijf en twee jonge kinderen. Hoe combineer je dat?

“Ik deel mijn werk flexibel in. De restauratie beschouw ik ook als werk. Als ik het uitsluitend in mijn hobbyuren zou moeten doen, dan strandt het. Ik zorg echt dat ik op een dag als vandaag de avond ervoor ander werk doe. Op die manier creëer ik voor vandaag tijd om in de garage meters te maken. Een tafeltje in de garage fungeert als bureau.  Als ik op mijn mobiel  berichten binnen krijg die mijn aandacht vergen dan doe ik mijn handschoenen even uit, open mijn laptop, doe wat ik moet doen en ga dan weer verder met de reparatie.”

Waarom moet de auto in 2017 klaar zijn?

“2017 is een soort fiscale deadline. Hij moet dan rijden. Ik heb een subsidie gekregen. Als  je duurzame bedrijfsmiddelen koopt of ombouwt dan kun je een winstaftrek doen. De eis is wel dat die middelen binnen  drie jaar operationeel moeten zijn, in mijn geval is dat 2017.”

Verwacht je dat meer bezitters van klassieke auto’s jou navolgen?

“Die zijn er. Maar dat zijn vooral mensen die het ook echt zelf kunnen. Het laten doen is bijna onbetaalbaar want er gaan zoveel uren in zitten. Zeker als je, zoals ik, ook nog eens de auto grondig moet restaureren. Ik weet overigens niet hoeveel uur in deze auto gaan. Ik ben als ondernemer slecht in uren schrijven, dat is niet zonder reden. Ik wil het niet weten, haha. Maar ik denk dat ik 10 tot 15 uur werk per week  in de garage werk.”

Heeft elektrisch rijden de toekomst?

“Ja. Elektrische mobiliteit is de mobiliteit van de toekomst.  Omdat elektriciteit universeel is. Je kunt het hier op het dak met zonnepanelen opwekken. Je gebruikt dezelfde stroom in je huis als in de auto. Dat betekent dat de auto als elektriciteitsbuffer zou kunnen dienen.”

Je moet 40 tot 60 batterijen inbouwen. Waar laat je die?

“Ik moet daarvoor plekken in de auto creëren. Ik heb auto gewogen toen die nog compleet was. Zo weet ik het gewicht en gewichtsverdeling. Vervolgens heb ik alle benzinecomponenten eruit geschroefd en de auto nogmaals gewogen. Daardoor weet ik de gewichtsafnames en kan ik redelijk inschatten wat het gewicht voorin moet zijn. En hoeveel er op de achteras bijkomt.”

Wat is het effect op schokdempers, vering en remmen?

“Dat is voor mij een grijs gebied. Ik moet straks een weggedrag- en remmentest doen bij de RDW, een elandachtige proef. Ik bouw de auto binnen de huidige specificaties weer op. Ik  ga aan de veilige kant zitten. Het gewicht neemt ongeveer met 200 kilo toe terwijl het laatvermogen van de auto 500 kilo is. Maar voor de zekerheid monteer ik er wel stuggere schokbrekers en  ophangbussen en iets zwaardere veren in. Ik kijk naar de rallywereld om de wegligging te verbeteren en de remcomponenten vernieuw ik. Dat geeft mij voldoende vertrouwen dat ik die test haal.”

Gaat de auto in de verkoop als die klaar is?

“Nee! Zeker niet. We rijden nu met een Volvo 940  vooral relatief onhandig korte stukjes. Even de kinderen bijvoorbeeld wegbrengen naar de school in Twello. Dat is maar 10, 15 kilometer. En dat een paar keer per dag. Juist voor dat soort afstanden is  een elektrische auto geschikt. Daarna kun je ‘m de hele nacht weer laden. Ik zie mijzelf niet richting buitenland rijden. En mijn ouders in Noord Holland haal ik ook niet met deze auto vanwege zijn beperkte actieradius.  Die is ongeveer 120 km. Ik heb niet de state of the art batterijen. Die zijn op dit moment niet toegankelijk voor de doe-het-zelver. Dat heeft te maken met complexiteit van de elektrische besturing van dat pakket. En de prijs. Wel ga ik uiteindelijk ook snelladen implementeren zodat de batterijen in ongeveer 20 minuten aan de snelweg weer bijna vol geladen kunnen zijn.” 

Wat brengt dit proces jou persoonlijk?

“Ik ben heel erg van nieuwe dingen, nieuwe concepten creëren. En mij hobby is sleutelen aan oude auto’s. Ik ben die twee gaan combineren. Ook uit interesse. Ik wil meer weten van elektrisch rijden en mobiliteit. Door het te gaan doen, leer ik. Het is een technische uitdaging en voor mij een manier om mij persoonlijk te ontwikkelen. Ik leer veel over mijzelf. Ik kom er bijvoorbeeld achter dat voor mij vooral het ‘nu’ telt. Dus als ik zin heb om te klussen, dan doe ik dat en stel het niet uit. Ik durf nu die impulsen te volgen. “

Meer info:

https://www.oudevolvo.nl/ev-combi/- meer informatie over de ombouw van de Volvo Amazon

https://www.larsrengersen.nl/Ideeën en concepten van een creator/innovator

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen