Nog maar een paar dagen. Dan vertrekken Zutphenaar Pascal Hiel (in het dagelijks leven eigenaar van BalefireHQ - ICT met een duurzame inborst) en zijn teamgenoten (Folco Hengeveld en Ravin Raktoe) in hun Tesla om een gooi te doen naar het wereldrecord elektrisch rijden. Pascal is enthousiast over het initiatief van E-xpeditie.nl om het wereldrecord te verbreken. “Elektrisch rijden is helemaal niet moeilijk in Nederland. Er zijn laadmogelijkheden genoeg. Daar hoef je helemaal niet veel voor te plannen. Voor deze wereldrecordpoging ligt dat uiteraard anders, maar dat is dan ook in 48 uur tien keer de afstand die de gemiddelde Nederlander in een week aflegt. Dat is wél een uitdaging.”

Begin je al zenuwachtig te worden?

“Om eerlijk te zijn: toen we gisteravond nog even de route en alle parameters aan het doorrekenen waren, realiseerde ik me opeens dat de wereldrecordpoging nu écht dichterbij komt. Toen werd ik toch wel even nerveus. Het is een pittige rit, maar ons team bestaat uit doorgewinterde autoliefhebbers met veel kilometers op de teller, dus ik weet zeker dat we het record verbreken. In elk geval hebben we berekend dat we op 4.150 kilometer uitkomen (het huidige record staat op 4.020 km – red.) en dan hebben we zelfs nog twee uur speling.”

Hoe heb je zulke precieze calculaties gemaakt?

“Ons team heeft de route berekend met EVtripplanner, naast gegevens van TomTom (voor filegegevens) en het navigatiesysteem van Tesla zelf. Met EVtripplanner kun je heel precies plannen.  Alle omstandigheden zijn daarin meegerekend, op onvoorziene omstandigheden als files, wegafzettingen, etc. na. Uiteraard de meest snelle, efficiënte route en de optimale afstand tussen de snellaadstations. We berekenen niet alleen hoe ver we kunnen rijden voor we opnieuw moeten opladen, maar ook wat de optimale oplaadtijd is. Efficiënt omgaan met de tijd die je nodig hebt, dus.”

Hoe ga je dan zo efficiënt mogelijk met de oplaadtijd om?

“Dat is een kwestie van calculeren. De eerste 40% van de batterijcapaciteit laad je bijvoorbeeld pijlsnel op. De volgende 40% gaat iets langzamer, maar nog steeds relatief snel. De laatste 20% gaat een stuk langzamer en dat kost de meeste tijd. In onze berekeningen houden we dus ook rekening met de benodigde oplaadtijd in relatie tot de capaciteit. De route houdt rekening met de afstand tot het volgende oplaadstation zodat je zo precies mogelijk kunt opladen. Niet onnodig tijd verspillen dus bij het opladen. En geeft de boardcomputer aan dat je nog genoeg power hebt, dan kun je je snelheid gecalculeerd opvoeren.”

Dat heb je in het dagelijks leven al uitgeprobeerd?

“Ja, uiteraard. Samen met een vriend ben ik elektrisch rijden gewoon heel praktisch gaan ‘ontdekken’. En wat blijkt: het heeft niet alleen idealistische, ook praktische voordelen. Als je naar een laadstation gaat hoef je nooit in de rij te staan. Stel je voor wat dat alleen al op je vakantieroute betekent. En als je rekening houdt met je afstand en je volgende oplaadpunt, ben je sneller opgeladen dan je een kop koffie kunt drinken. Een bijkomend voordeel van elektrisch rijden: veel steden hebben parkeren bij een laadpaal gratis gemaakt, om elektrisch rijden te stimuleren en uitstoot te beperken. Je wordt dus beloond voor goed gedrag.”

Dus elektrisch rijden is gewoon een kwestie van wennen?

“Zeker. In het begin heb je de neiging voor elke trip te gaan rekenen, maar je went heel snel aan het nieuwe rijden. Op een gegeven moment realiseer je je, dat het helemaal niet zo anders is dan je gewend bent. Bij benzine zorg je ervoor dat je je tank vol hebt voor een trip en met een elektrische auto is dat hetzelfde. Vanuit Oost-Nederland naar Amsterdam op en neer is bijvoorbeeld helemaal geen probleem, daar hoef je tussendoor helemaal niet voor op te laden. De praktijk leert dat je vaak toch ergens stopt voor een versnapering en dan kun je net zo goed bijladen. Verder heb je genoeg snellaadstations van Tesla of Fastned. Geen enkel probleem.”

Kun je iets loslaten over je route voor de wereldrecordpoging?

“Ha ha, nee hoor. Nu komt het eropaan, dus ieder team trekt zijn eigen plan en stelt zijn eigen route op. We delen geen ‘gevoelige’ informatie meer met de andere teams, natuurlijk. Het is nou eenmaal een wedstrijd. En dat maakt het leuk toch? Ook grappig: ik belde mijn verzekeraar met de vraag hoe zij als verzekeringsmaatschappij tegenover mijn deelname aan zo’n intensieve challenge staan, maar dat vonden ze geen probleem. Sterker nog, de volgende dag belden ze me of ze me mogen sponsoren. Daarmee zijn ze onze zesde sponsor, naast CleantechCenter, Fleetmatics, AxentReclame, EVtripplanner en TomTom. Da’s toch een teken dat we op de goede weg zijn?”

 

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen