“Of je nou het zelflerende vermogen van zo’n Tesla neemt, of met een app ziet dat je geld aan het verdienen bent met je aandeel in windmolenenergie: bewust omgaan met de wereld om je heen en jouw eigen rol daarin is gewoon gaaf. Het is een uitdaging om klimaatneutraal te worden, of dat nou met energie is of met afval. We kunnen er veel bewuster mee omgaan. Het is gewoontegedrag. We doen dingen zoals we ze altijd al hebben gedaan. Omdat het makkelijk is, of omdat het goedkoper lijkt. Maar je kunt zelf het verschil maken. Je moet zelf de eerste stappen naar een betere wereld zetten. Op je eigen manier. Als je begint met kleine stapjes kom je er uiteindelijk wel. Maar je moet er wel in gelóven.”

Wilco van Rooijen is één van die zeldzame pioniers en avonturiers die met zijn visie en bevlogenheid telkens weer het avontuur opzoekt. Sinds begin jaren negentig beklimt hij bergen als de K2 en de Mount Everest, voerde expedities naar onder meer de Noordpool en de Zuidpool en reisde naar alle continenten. Zijn doorzettingsvermogen en ongekende dadendrang hebben een helder doel: laten zien dat een schone wereld kostbaar is. “We moeten een schonere, duurzame wereld creëren om met een gerust hart achter te kunnen laten voor de generaties na ons.”

Wat is er nodig voor die omslag?

“Bewustwording. Je kunt stap voor stap op weg naar een betere, duurzame wereld. Maar je moet het wel zélf doen. Zolang de motivatie nog altijd geld is, is zo’n omslag veel moeilijker. We leven immers in een ‘economische’ wereld in plaats van een ecologische, waarin alle investeringen lijken te moeten worden omgerekend in aftrekbaarheid, afschrijvingen en opbrengsten. De motivatie moet innerlijk zijn. Mensen moeten het bewust en duurzaam omgaan met onze wereld weer gaaf gaan vinden. Een uitdaging om ook in dat opzicht het beste uit jezelf te halen. Pas als mensen de funfactor zien dan komt de échte omslag. ”

Maar de kosten blijken toch juist vaak doorslaggevend?

“Tja. Die kruideniersmentaliteit zit in de mens, denk ik. Het ‘oude denken’. Net als met elektrisch rijden. Hoe opwindend dat ook kan zijn: ook daar is de drijfveer in veel gevallen geld. Mensen vergeten het woordje ‘zaam’ achter het woordje ‘duur’. Het gaat om de lange termijn! Maar vragen als ‘wanneer is die auto afgeschreven’ en ‘wat zijn de kosten per kilometer’ moeten helemaal niet tellen. Het gaat niet om kosten; het gaat om de duurzaamheid van de investering. Om de prachtige, slimme techniek die het gewoon steeds leuker maakt. Ik heb zelf een Tesla; die gaat op basis van mijn dagelijkse gebruik ook zélf steeds slimmer om met energie. Als mijn auto eenmaal heeft ‘geleerd’ dat ik ’s morgens vroeg elke dag naar mijn werk 100 kilometer op en neer moet, laadt-ie precies genoeg energie. De rest van de energie blijft dan over voor andere doeleinden. Dat wordt steeds makkelijker met innovatieve, zelflerende technologie. Zéker nu powerwalls onder handbereik komen.”

Hoe bedoel je?

“Het wordt nu steeds interessanter om bewust met energie om te gaan. Met  powerwalls, een soort ‘thuis-batterijen’, kun je energie die je zelf opwekt of goedkoop inkoopt opslaan om later te gebruiken of zelfs te verkopen. Online heb je toegang tot het netwerk. Je kunt zien waar er op dat moment behoefte is aan stroom, zodat je kunt besluiten je elektriciteit te verkopen. Of je hebt zelf op dat moment stroom nodig; dan zie je waar je die het goedkoopst kunt krijgen. Van een windmolenpark of misschien wel van je buren. Op die manier bewust omgaan met energie is zó enorm belangrijk voor onze planeet. Wat me vaak irriteert is dat zo weinig mensen echt beseffen hoe belangrijk de natuur is. Ik heb tijdens mijn reizen ervaren dat respect voor de natuur het hoogste goed is.”

Welke inzichten leverden je reizen op?

“Ik leerde van mijn expedities naar onontgonnen gebieden vooral twee dingen: ten eerste dat je als mens niet te zeer afhankelijk moet zijn van technologie. Die kan stuk gaan. Dat daagt uit om techniek dan in elk geval simpeler, effectiever en duurzamer te maken. Vertrouw meer op je eigen kracht en gebruik techniek voor de dingen die er écht toe doen. En ten tweede dat we een reële, dringende en essentiële verantwoordelijkheid hebben om onze wereld schoon en goed achter te laten voor onze kinderen. Zeker als je in Antarctica bent geweest besef je dat we veel zuiniger met onze natuur, hulpbronnen en wereld om moeten gaan.”

Waarom Antarctica?

“De Zuidpool is een eyeopener. Antarctica is ongerept. Het is schoon en het is van niemand. Er mag niet worden geboord naar grondstoffen, er zijn geen militaire missies en je mag er niets achterlaten. De lucht is er schoon en de mens heeft er praktisch geen sporen achtergelaten. Tegelijkertijd is het een meedogenloos continent. Antarctica vergeeft geen fouten en zorgt ervoor dat je écht gaat nadenken. Dat je niet teveel afhankelijk wordt van technologie –die je vroeg of laat in de steek laat- en dat je weer leert op jezelf en je lichaam te vertrouwen. Antarctica is een bastion dat we niet genoeg kunnen beschermen.”

Clean 2 Antarctica

Daar zijn toch verdragen voor?

“Ja. Maar wat veel mensen niet weten is dat de wetgeving die Antarctica beschermt tegen de schadelijke, commerciële invloeden van de mens, afloopt in 2048. Dat betekent dat wij onze kinderen moeten bijbrengen hoe belangrijk de natuur is, en dat ook zij moeten respecteren en weer vastleggen dat Antarctica schoon en ongerept moet blijven bestaan. Om als voorbeeld te blijven dienen van onze verantwoordelijkheden. Om daar een bijdrage aan te leveren, en iets te doen voor die volgende generatie, ben ik samen met Edwin ter Velde het project Clean 2 Antarctica gestart.”

Schoon naar Antarctica?

“Ja. We bouwen momenteel met Clean Technology een voertuig waarmee we op en neer naar de Zuidpool gaan reizen. ‘Clean’ in twee opzichten: ten eerste zijn we –zoals dat hoort op Antarctica- zero waste, dus zonder afval. Ons voertuig wordt grotendeels gemaakt van plastic afval. We nodigen onder meer schooljeugd uit om met een3D-printer een deel van de carrosserie te printen met daarop een eigen boodschap. Zo willen we de aandacht vestigen op de kracht van de natuur en op de afvalproblematiek. Als we zouden stoppen met het verbranden van ons afval dan zou dat al enorm veel schelen. Maar daar gaan we weer: daar wordt teveel geld aan verdiend. Ten tweede is onze auto 100% solar powered, dus zero emission! We nemen zelfs geen accu’s mee, dus we rijden puur op de kracht van de natuur.”

100% solar powered

Dus elektrisch rijden; geen waterstof?

“Nee. Ik juich uiteraard alle vormen van duurzame mobiliteit toe, maar waterstof dat wordt ‘m gewoon niet. Ik was gevraagd om in zo’n Toyota op waterstof te stappen voor een proefrit en mijn mening te geven. Eigenlijk vroeg ik me af of ik daarvoor wel de aangewezen persoon was, omdat ik geen fan ben van waterstof, maar ze hadden geen bezwaar tegen een kritisch ‘tegengeluid’. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat niet waterstof de toekomst heeft, maar elektrisch rijden. De technologie en de hele manier van denken die je daarvoor nodig hebt is revolutionair, en juist dát heb je nodig om een verschil te kunnen maken. Als ik dan kijk naar de innovatieve, opwindende visie van zo’n man als Elon Musk denk ik bij mezelf: die man gelóóf ik. Voor zo’n toekomst  wil ook echt gáán.”

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen