Elektrische voertuigen kennen vele gedaanten en versies. Een redelijk nieuwe loot is de elektrische koffiekar. Sodexo introduceerde die in het Restaurant van de Toekomst op de universiteit van Wageningen. Sindsdien maakt het voertuig een succesvolle tournee langs vele klanten van de dienstverlener. ‘Wij willen een bijdrage leveren aan duurzaamheid’, aldus client relationship manager Willem Schipper.
 

Waarom een elektrische mobiele koffiekar?

‘Wij werken over het algemeen op grote bedrijfsterreinen en campussen. Met de koffiekar zijn wij in staat op diverse plekken goede koffie uit een professionele barista machine aan te bieden. Maar ook serveren we duurzaam voedsel zoals zelfgemaakte havermoutrepen. De kar is zelfvoorzienend en heeft geen aansluiting voor water en stroom nodig. Een bijkomend voordeel is dat de kar een pand in mag. Voor benzinevoertuigen is dat verboden terrein vanwege brandgevaar.’
 

Wat doet Sodexo?

‘Wij zijn één van ’s werelds grootste dienstverleners. Ons pakket omvat onder meer gebouwbeheer, receptiediensten, beveiliging, beheer en uitgifte van bedrijfskleding, wagenparkbeheer en restauratieve voorzieningen. Wij werken in tachtig landen en het bedrijf telt 420.000 medewerkers. In Nederland levert Sodexo een breed pakket aan ‘On-site Services’ voor cliënten in het bedrijfsleven, bij overheidsdiensten, zorg- en onderwijsinstellingen. Zelfs voor offshore, op boorplatformen.’

Hoe wordt de koffiekar gewaardeerd?

‘Goed. Elk bedrijf dat de machine op bezoek heeft gehad, wil ‘m weer terug hebben. De reacties zijn heel positief. Ze vinden het allemaal leuk. Terwijl wij nog niet eens zoveel aandacht aan de barista auto hebben besteed. Wij dragen het nog te weinig uit. Dat mag nog wel wat meer want het voertuig heeft gewoon een goede uitstraling. Maar aan de andere kant: wij kunnen de vraag bijna niet aan, wij hoeven de barista kar eigenlijk niet te promoten.”

Hij komt bij meer bedrijven?

‘Ja. Wij introduceren de koffiekar bij onze grote klanten zoals KPN, Ordina en ProRail. Als de bedrijven zich in de omgeving van Utrecht bevinden, dan rijdt de auto daar zelf heen. Het heeft een actieradius van 70 km. Maar naar bijvoorbeeld Groningen gaat ie op een aanhanger.’

Wat is voor jullie klanten de meerwaarde van het voertuig?

‘Ik kan het niet namens alle bedrijven zeggen, want ik ken hun beleid niet. Maar van Prorail weet ik dat het past in hun beleidsplannen. Dat geldt ook voor Sodexo. Met deze kar willen we een meerwaarde creëren op het gebied van het leveren van kwalitatief goede koffie en natuurlijk willen we het vakmanschap van de barista laten zien. We merken dat veel mensen het persoonlijke contact tussen barista en gast bijzonder waarderen.’
 

 

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen