De netbeheerders in Nederland bereiden zich voor op een toekomst waarin de elektrische auto een flinke impact heeft op het stroomverbruik. Alle auto’s op hetzelfde moment aan de oplader is niet handig. Zaak wordt om ‘slim te laden’, smart charging. “Wij verdelen de beschikbare capaciteit op het netwerk zonder dat autorijders daarvan last hebben.  Op deze manier blijft het netwerk betrouwbaar en betaalbaar.”, aldus Innovator Ton van Cuijk van Enexis.  Netbeheerder Enexis heeft in Nederland een leidende rol in het opstarten van die methode.

Wat betekent dat concreet?

“Wij proberen het laden van elektrische auto’s op die momenten te doen dat er voldoende capaciteit is. Elektrisch rijden heeft de afgelopen jaren een vlucht genomen, dat blijkt uit cijfers. Maar het staat nog in de kinderschoenen. Steeds meer automerken komen echter met elektrische auto’s op de markt. ”

Het stroomprobleem is gezien de aantallen dus nog niet acuut?

“Dat klopt. Maar als wij wachten op de grote aantallen dan krijgen wij straks geen voet meer aan de grond. Nu maken wij de infrastructuur klaar voor de toekomst. De palen moeten straks slim kunnen laden. Dan is een toename van het aantal elektrische auto’s in het geheel geen probleem. Dat is de reden waarom wij in dit soort technologie investeren. Nederland loopt, zeker als je naar andere landen kijkt, daarin voorop. Zowel in aantallen als intelligentie in laadpalen.”

Hoe ver zijn jullie?

“We doen op dit moment samen met de provincie Noord-Brabant een groot project waarin wij ervoor willen zorgen dat duizend publieke laadpalen zogenaamd futureproof zijn. Dat ze dus klaar zijn voor slim laden. Wij kijken daarbij ook of ze te koppelen zijn aan duurzame opwekking.  Deze ontwikkelingen kunnen elkaar versterken.”

In welk opzicht?

“Elektrisch opladen zorgt voor enorm veel flexibiliteit in het verbruik. Vroeger kon je je instellen op het te verwachten verbruik. Vervolgens werd er bij de elektriciteitsopwekking, bijvoorbeeld in een kolencentrale, aan een knop gedraaid om verbruik en beschikbaarheid op elkaar af te stemmen. Slim laden betekent ook dat de auto oplaadt op de momenten dat er veel zon schijnt of dat het hard waait. Maar wij kunnen niet aan de knop van deze duurzame opwekking  draaien omdat wind en zon niet stuurbaar zijn. EHet opladen van een elektrische auto kun je echter wel sturen, zonder dat je daar last van hebt.  Daardoor krijgt een e-rijder  de mogelijkheid op te laden op de momenten dat de wind waait, de zon schijnt en/of als de stroom het goedkoopst is. Uit de proef van ons in Noord-Brabant  blijkt dat de voorwaarde wel is dat at er dynamische tarieven moeten komen. Want als een e-rijder er geen financieel voordeel van heeft, dan is hij niet geneigd zijn auto op een ander moment op te laden.. ”

Wat onderscheidt Enexis van andere netwerkwerkbeheerders?

“Wij hebben ervoor gezorgd dat er in Nederland een protocol is: het Open Smart Charging Protocol (OSCP). Dit beschrijft de ‘taal’ die een netbeheerder en een partij die auto’s slim aanstuurt, onderling spreken. Dit protocol geldt inmiddels als wereldwijde standaard. Het protocol maakt het mogelijk om aan partijen die auto’s aansturen voor de komende 24 uur aan te geven hoeveel capaciteit er elk kwartier beschikbaar is. Het idee hierachter is dat ‘gewone’ verbruikers, zoals bijvoorbeeld televisies, straatlantaarns en stoplichten, voorrang krijgen op elektrische auto’s; deze verbruikers zijn namelijk niet flexibel. De elektrische auto’s zijn wel flexibel in hun elektriciteitsgebruik en kunnen dus laden op die momenten dat er ‘plek’ is op het netwerk.

Kun je een beeld schetsen van de ontwikkelingen op dit vlak voor de komende 10 jaar?

“Dat is moeilijk. Je ziet dat elektrisch rijden nog voornamelijk de keuze is van pioniers en early adapters. Zij hebben een hogere acceptatiegraad dan de mainstream. Hoe gaat het gedrag veranderen als de accu groter wordt? Sommige mensen zeggen: ‘als je een accu steeds sneller kunt laden, zullen steeds meer mensen snel willen laden. Daar valt iets voor te zeggen. De andere kant is, als de accu’s steeds groter worden en je kunt de hele dag op één accu rijden, waarom zou je dan snel laden? Dan kun je ‘m ook langzaam in de nacht opladen.  Gaandeweg moeten wij erachter komen welke kant het op gaat.”

Welke kant het ook opgaat, je verwacht dat autorijders het elektrisch rijden gaan omarmen?

“Ja, het is een kwestie van tijd. Nu rijden nog veel mensen ‘fossiel’ omdat de actieradius van een elektrische auto zeer beperkt is. De verwachting is dat die in toekomst enorm toeneemt en dat de prijs van de accu daalt. Ik verwacht verder dat de overheid elektrisch rijden gaat stimuleren of dat de overheid strenger toeziet op beperking van CO2 uitstoot. “

 Welke rol kan de oude autowereld pakken in de ontwikkeling van EV, naast uiteraard het produceren van auto’s?

“Dat hangt er vanaf hoe open minded ze zijn in de EV-keten. Zij zouden hun data over bijvoorbeeld hoe vol een elektrische auto is met de laadpalen kunnen delen. Als er meerdere auto’s bij een laadpaal staan dan krijgt bijvoorbeeld de auto met het minst gevulde batterij voorrang. Niet alle autofabrikanten willen die andere data vrijgeven. Ze zijn nog redelijk beschermend. Ze zouden nog flinke stappen kunnen maken richting openheid. Want vanaf dat moment kun je met laadpleinen veel beter en veel slimmer de capaciteit die je hebt over de auto’s verdelen.  Dat is technisch nu al mogelijk.”

Je rijdt zelf ook elektrisch?

“Ja, volledig.  Een Renault Zoe. Die stelt overigens wel op beperkte schaal data beschikbaar. Mijn Zoe stuurt elke paar minuten data naar een server. Daardoor kan ik op mijn app zien hoeveel stroom ik nog heb en of ik het zonder opladen naar mijn huis red.”

Hoe bevalt elektrisch rijden?

“Ik vind het fantastisch, echt fantastisch.” Glimlachend: “Ik ben misschien niet helemaal objectief.”

Waarom fantastisch?

“Het rijdt 100 keer beter dan een fossiele auto. Hij is sneller, soepeler en stiller. En natuurlijk duurzamer. Dat is een gevoelskwestie, maar voor mij wel belangrijk.  Dat zijn allemaal positieve eigenschappen. Het enige nadeel is de actieradius. We weten dat die beter wordt. Ik pas gewoon mijn verwachtingspatroon aan. Ik weet dat ik niet binnen drie minuten kan opladen. Ik was altijd gehaast. Maar door de beperking van mijn accu zorg  ik er nu voor dat ik rustiger rijd. Dat is heerlijk. Waarom deed ik dat niet eerder, denk ik soms. Soms heb je een zetje in je rug of een beperking nodig om gedrag te veranderen.”

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen