De Tweede Kamer heeft dinsdag 29 maart een omstreden motie aangenomen waarin minister Kamp van Economische Zaken wordt opgeroepen om de verkoop van elektrische auto's te stimuleren. Zowel de minister als de VVD vinden dat dit in strijd is met het Energieakkoord. Daarin is vastgelegd dat er tot 2035 geen verbod op de verkoop van auto's met benzine- of dieselmotoren mag zijn.

De Vereniging Elektrische Rijders (VER) is blij met de motie, aldus bestuurslid Vincent Everts in een persbericht van de Vereniging Elektrische Rijders:

"Wij zijn bijzonder blij en enigzins verbaasd. Het is fantastisch dat de politiek stappen zet om elektrisch rijden te stimuleren. We hebben in eerder onderzoek van de VER en Maurice de Hond gezien dat meer dan 50% van Nederlanders ook een EV wil rijden. Wij als VER zijn ervan overtuigd dat dit plan voor 2025 absoluut haalbaar is en gaan ons enthousiast inzetten dit doel te behalen."

Hoogleraar automotive Maarten Steinbuch (TU/e) is optimistisch over de haalbaarheid. Dat meldt hij in hetzelfde persbericht.

"De prijs van de elektrische auto wordt bepaald door de batterijen. Die zijn de afgelopen 5 jaar met 19% per jaar omlaag gegaan. Vanaf 2018 komt er een nieuwe generatie elektrische auto's met een range van meerdan 320 km en een prijs vanaf €30.000 van onder meer . Tesla, BWM, Nissan en VW. Elektriciteit is nu al 3 keer zo goedkoop als benzine, heeft weinig onderhoud nodig en rijdt heerlijk. Over 10 jaar is het heel wel mogelijk dat, als de politiek dit stimuleert, er enkel elektrische auto's worden verkocht."

Andere experts verwachten dat er al vóór 2020 voornamelijk elektrische auto's worden verkocht. Om elektrisch rijden mogelijk te maken is er meer nodig dan alleen het aanbod van betaalbare elektrische auto's. De auto's moeten ook van stroom worden voorzien.

Erik Geerts, directeur van autoleasemaatschappij H4, stelt dat er al lang een landelijk dekkende infrastructuur is. “Zorg dat er aan elke lantaarnpaal een stekker komt. Technisch is dit al mogelijk.”, aldus Geerts. Fastned gelooft in de komst van snellaadstations en bouwt een groot netwerk langs de snelwegen.

Wat vinden wij?

Wij vinden als E-xpeditie.nl de motie Vos wereldvreemd. Hoe kun je nu al iets afdwingen waarvan je nog helemaal niet zeker weet dat het ook echt gaat gebeuren? Veel kwalijker vinden we het domineesvingertje erachter. Dat werkt niet, is onze overtuiging. Zo overtuig je de consument niet. Elektrisch rijden is namelijk veel leuker en comfortabeler dan conventioneel rijden. Als we kijken naar het enthousiasme van de pioniers [link wereldrecord] dan hebben wij voldoende redenen om aan te nemen dat de markt zichzelf wel regelt.

De VVD beroept zich op het Energieakkoord waarin is vastgelegd dat er voor 2035 geen verbod mag komen. Ook de tweet van Barbara Visser doet ons erg aan protectionisme van de autolobby denken:

Feiten

De elektrische auto lijkt in de media bezig aan een sterke opmars als je afgaat op het artikel van NRC:

De statistieken zijn vertekend. Lees ook onze blog "de stand van zaken". Zo bestaat een fors deel van die elektrische auto's uit hybrides. Wat echter niet in beeld is, is dat de gestegen verkoop van elektrische auto's geheel in het niet valt met de extra verkochte benzineauto's.

De elektrische auto kan echt een steuntje in de rug gebruiken. De motie Vos brengt een noodzakelijke discussie op gang.

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen